Techniek TDI

TDI.

Turbocharged Direct Injection, afgekort met TDI, is de naam die Volkswagen hanteert voor de schone kracht van de dieselmotoren. Onze TDI-dieselmotoren met common-rail technologie zijn niet alleen zuinig, maar ook buitengewoon sterk. Ze zijn standaard voorzien van een gesloten roetfilter, zodat je geniet van de kracht van diesel en tegelijkertijd het milieu ontziet.

Dieselroetfilter en Blue TDI.

De efficiënte TDI-Dieselmotoren van Volkswagen met common rail technologieën zijn buitengewoon zuinig en sterk. Alle dieselmotoren zijn standaard voorzien van een gesloten roetfilter, waarmee de roetuitstoot op een betrouwbare manier tot vrijwel nul wordt gereduceerd. De BlueTDI-dieselmotor heeft naast een roetfilter ook een stikstofoxidenfilter.
Volkswagen Technieken TDI motorenblok

Gunstig brandstofverbruik door slimme technologie.

De TDI-dieselmotoren van Volkswagen worden steeds zuiniger door slimme technologieën. Zo maken de TDI-motoren gebruik van directe inspuiting en turbotechnologie voor optimale prestaties. Daarnaast zijn veel van de TDI-motoren gekoppeld aan een start/stop generator waardoor je geen brandstof verspilt wanneer je stilstaat.
Volkswagen Technieken TDI brandstofverbruik

Ontwikkeling van de TDI-motor.

De eerste TDI-motor kwam in 1990 op de markt en werd meteen een groot succes omdat hij de nadelen van een dieselmotor grotendeels liet verdwijnen. De gebruikelijke dieselmotor in die tijd had indirecte injectie zonder turbo waardoor deze achterbleef qua prestaties. De TDI-motor wist de zuinigheid van een dieselmotor te combineren met de prestaties van een atmosferische benzinemotor.
Volkswagen TDI Passat Highline Motor
Volkswagen DSG Technieken
Wil je meer weten over de technieken van Volkswagen?