De toekomst vooruit.

De ID. VIZZION.

Leestijd 7,0 min.
Stel je voor dat jouw auto begrijpt wat je zegt en je gebaren herkent. Dat de bediening volledig natuurlijk en intuïtief is. Stel je voor dat deze auto zelfs het rijden van jou over zou nemen. Allemaal op elektriciteit. Dan zou je meer tijd overhouden voor de dingen die jij belangrijk vindt. Met de ID. Family wordt deze visie snel realiteit. Het prototype van de ID. Vizzion neemt de leiding in deze nieuwe generatie van elektrische auto's.

Volkswagen begon de ontwikkeling van modulaire elektrische aandrijving (MEB) in 2015. Hiermee creëerden we een platform voor alle elektrische Volkswagens: het MEB-platform. Tijdens de wereldpremière van de ID. VIZZION op de internationale autoshow van Genève zag de toekomst er al rooskleurig uit. "Bij de eerste aanblik toont de ID. VIZZION aan hoe de modulaire elektrische aandrijving ons een volledig nieuw niveau van vrijheid geeft als het gaat om het design, zowel vanbinnen als vanbuiten", zegt Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen.

Geen traditionele bediening meer betekent vrijheid. Het MEB-platform zorgt voor nog meer comfort voor jou en je medepassagiers.

Zien en gezien worden.

Het design van de ID. VIZZION draait volledig om vrijheid. Om dit te bereiken, hebben de ontwerpers ervoor gekozen om de B-stijlen (de dakstijl die loopt tussen het voor- en achterportier) te verwijderen, grotere ramen te plaatsen en een panoramadak toe te voegen. Het design van de ID. modellen wordt verder benadrukt door de LED-strips die langs de grille, via de zijkanten, over de handgrepen en onderlangs de achterbumper lopen. Om nog meer effect te creëren, knippert deze verlichting als de auto bekende passagiers in de buurt herkent. De ID. VIZZION heeft gezichtsherkenning waardoor hij reageert als je op de auto afloopt.

Nog een nieuwe feature: het nieuwe interieur zorgt voor vrijheid. De visie van de ontwerpers was altijd om een auto te ontwerpen die draait om vrijheid. Zo comfortabel dat de auto een ervaring wordt, dat het gevoel van ruimte en luxe alle verwachtingen overtreft. Open de deur en je vindt een dashboard over de gehele breedte, maar geen stuur of andere onderdelen. In plaats van op knoppen te drukken, werk je heel natuurlijk samen met de auto, bijvoorbeeld met handgebaren. Heel makkelijk eigenlijk, en behoorlijk futuristisch. Net zoals de virtuele bediening en schermen die geprojecteerd worden via een Mixed Reality-bril. Deze HoloLens heeft geïntegreerde sensoren en interne computers die ervoor zorgen dat je 3D projecties ziet in een echte omgeving.

De ID. VIZZION is niet alleen een concept, maar ook een blauwdruk voor een serievoertuig. De ontwikkeling zal in 2020 van start gaan, in eerste instantie met traditionele bedieningselementen, stuur en pedalen. De autonome rijmodus zal daarna in een later stadium worden geïntroduceerd.


Rij. Laat je meevoeren.

In 2022 zal de ID. VIZZION in massaproductie gaan met een besturingssysteem zoals we dat nu al kennen. Maar de laatste concept car toont aan dat Volkswagen gelooft in veel meer mogelijkheden in 2030, zoals volledig autonoom rijden. Dat is waarom de ID. VIZZION de eerste Volkswagen is zonder stuur of pedalen. In plaats daarvan heeft het een 'digitale chauffeur' die kan navigeren en het sturen van je overneemt. Ook neemt hij jouw gewoontes over. Deze handige functie zorgt ervoor dat de auto de verlichting en temperatuur aanpast aan jouw behoeften door gebruik te maken van zijn sensoren: laser scanners, ultrasound sensoren, radar sensoren aan de voorkant en achterkant van de auto en camera's die een 360 graden beeld geven van de omgeving. Het interieur puilt ook uit met de meest geavanceerde technologieën die Volkswagen ooit heeft ontwikkeld, zoals het artificial intelligence systeem in de centrale computer van de auto, deze maakt live-beelden van de omgeving van het voertuig en ervoor zorgt dat hij reageert op gevaar en communiceert met andere weggebruikers. De 8.000 (individueel te bedienen) HD Matrix LED's in de koplampen kunnen ook worden gebruikt om grafische afbeeldingen te projecteren voor de ID. VIZZION, zoals zebrastrepen die laten zien waar voetgangers veilig kunnen oversteken.

Welkom in een nieuwe wereld.

Met twee motoren in de voor- en achterassen, heeft de ID. VIZZION een totaal vermogen van 225 kW. Met deze aandrijving kan je een actieradius bereiken van wel 665 kilometer. Over de verschillende wegen hoef je je ook geen zorgen meer te maken, want met de vierwielaandrijving kan het elk terrein aan. Het MEB-platform betekent ook dat veel van de technische kenmerken en specificaties van de auto aangepast kunnen worden aan de behoeften van verschillende gebruikers. Dit legt Frank Welsch, lid van de raad van bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling, uit: "Het technische principe achter de ID. Family is erg indrukwekkend: de maat, de accu en het rijsysteem zijn allemaal uitwisselbaar. Dit betekent dat er vele mogelijkheden zijn en aan de behoeften van de klanten kunnen voldoen, van compacte auto‘s tot ruime stationwagons."

Het infotainmentsysteem wordt volledig natuurlijk bediend door middel van gebaren en stembediening. Zo kun je jouw bestemming en binnentemperatuur snel aanpassen. En door de automatische piloot heb je meer tijd voor jezelf, of bijvoorbeeld je werk.

Het klinkt als science fiction, maar het kan snel realiteit worden. Want bijna alle technologieën in de ID. VIZZION bestaan al of zijn op dit moment in ontwikkeling bij Volkswagen. "Wij plannen om tegen 2025 ongeveer één miljoen volledig elektrische voertuigen te bouwen. De compacte ID. en de ID. CROZZ zullen de aftrap doen in 2020. In 2022 zullen ze worden gevolgd door de ID. BUZZ en de ID. VIZZION, waarvan we de concepten presenteerden in Genève", zegt Diess. Bij Volkswagen is de toekomst om de hoek."

Deze e-Stories zijn misschien ook wat voor jou.

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief.

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-Golf of e-up!?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen.