Elektrische auto's in de werkplaats

Nooit meer olie verversen

Elektrische auto
Leestijd 4,6 min.
Service en onderhoud van een elektrische auto zijn duidelijk anders dan bij een auto met een traditionele verbrandingsmotor: ze hebben geen bougies, geen uitlaat en geen versnellingsbak. Dat scheelt tijd en geld. Toch blijft regelmatig onderhoud belangrijk.
Elektrische auto

"Minder onderdelen betekent lagere onderhoudskosten."

Door het verschil in aandrijving zijn veel onderdelen die je bij een verbrandingsmotor ziet, niet meer nodig bij een elektrische auto. Denk aan motoronderdelen als lucht-, brandstof- en oliefilters, een koelsysteem of bougies. Maar bijvoorbeeld ook slijtagedelen als een uitlaat of koppeling. Omdat elektrische auto’s gebruikmaken van motoren zonder slijtagegevoelige contactpunten, zijn ze praktisch onderhoudsvrij. Daarnaast hebben elektrische auto’s geen versnellingsbak. Kortom: minder onderdelen betekent ook lagere onderhoudskosten.
Onderhoud bij elektrische auto

Minder onderdelen, minder onderhoud

Onderdelen die nog steeds regelmatig onderhoud nodig hebben, zijn bijvoorbeeld de remmen. Die worden echter bij een elektrische auto minder intensief gebruikt, waardoor ze ook minder vaak hoeven te worden vervangen. Dat komt onder andere door de regeneratie van energie.

Tijdens het afremmen wordt bewegingsenergie omgezet in elektrische energie en zo teruggewonnen. Die regeneratie werkt ook als motorrem, waardoor het reguliere remsysteem minder vaak wordt gebruikt en dus minder snel slijt dan bij een auto met verbrandingsmotor. Daarnaast moeten de stuurinrichting, airconditioning, wielen en banden regelmatig gecheckt worden. Voor de algemene controle tenslotte, gelden dezelfde intervallen als voor traditionele auto’s.

Enerzijds vallen er dus een aantal typische verbrandingsmotoronderdelen weg op de onderhoudslijst. Maar daar komen ook een aantal nieuwe voor terug, die kenmerkend zijn voor een elektrische auto. Zoals de accu, die aan een visuele inspectie wordt onderworpen. Bij een algemene servicebeurt worden de stekkeraansluiting en kabels gecontroleerd, net als de conditie van de accu.

Let op de accu

Let op de accu

De meeste elektrische auto’s zijn uitgerust met een Lithium-ion accu. Je doet er goed aan de accu voor minimaal 20 procent opgeladen te houden. Je kunt de levensduur van je accu beïnvloeden door je laadgedrag. Zo kun je beter opladen met wisselstroom, bijvoorbeeld uit het stopcontact bij je thuis, dan met gelijkstroom bij een snellaadstation. Zorg dus goed voor je accu, want dit is het duurste onderdeel van de auto.

En er is nog een ander slijtgevoelig onderdeel dat je met een elektrische auto in de gaten moet houden: de banden. Elektrische auto’s genereren bij het optrekken aanzienlijk meer koppel dan de meeste auto’s. Als je daar regelmatig gebruik van maakt, gaat dat ten koste van je bandenprofiel. Rustig wegrijden loont dus. Bij de aanschaf en het onderhoud van banden moet je rekening houden met de speciale eisen die voor elektrische auto’s gelden.

35% lagere onderhoudskosten dan bij verbrandingsmotoren

Voor elektrische auto’s gelden dus voor bepaalde onderdelen afwijkende eisen als het om periodiek onderhoud gaat. De onderhouds- en reparatiekosten liggen gemiddeld zo’n 35 procent lager dan bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor, volgens het Duitse Institut Für Automobilwirtschaft (IFA). Uit onderzoek van IFA en DEKRA blijkt dat al in 2020 de totale kosten van een elektrische auto, inclusief stroom, regelmatig onderhoud en reparaties, 3,2 procent lager uitvallen dan bij een auto met verbrandingsmotor. Zelfs zonder milieusubsidies of de mogelijkheid om gratis op te laden mee te tellen.

Voor service kun je met een elektrische auto in het algemeen bij iedere werkplaats terecht die onderhoud volgens fabrieksvoorschrift uitvoert. Werkzaamheden aan het hoogspanningssysteem kunnen echter alleen worden uitgevoerd door werkplaatsen die daarvoor speciaal zijn opgeleid en uitgerust. Vooraf moet een monteur controleren of er geen spanning meer op het hoogspanningssysteem staat, om zonder gevaar aan de auto te kunnen werken. In het algemeen geldt: als je het onderhoud door een gediplomeerde werkplaats laat uitvoeren, kun je er op vertrouwen dat aan alle eisen wordt voldaan.

Deze e-Stories zijn misschien ook wat voor jou

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-Golf of e-up!?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen