De kosten van een elektrische auto
- 75% korting op wegenbelasting
- Vanaf 17% bijtelling
- Lage onderhoudskosten
- Opladen is goedkoper dan brandstof tanken
Bespaar kosten met een
elektrische auto
De aanschafkosten van een elektrische auto liggen op dit moment nog wel iets hoger dan een vergelijkbare brandstofauto, je maandelijkse kosten daarentegen zijn bij een elektrische auto een stuk lager dan bij brandstofauto's. Dit komt, omdat je nog steeds kan profiteren van financiële voordelen. Zo krijg je 75% korting op je wegenbelasting, zijn je onderhoudskosten een stuk lager en betalen zakelijke rijders vanaf 17% bijtelling. Ook is opladen (en dan met name thuisladen) een stuk goedkoper dan tanken met brandstof. Dus wanneer start jij met besparen?
Subsidieregelingen en vrijstelling BPM-aanschafbelasting gestopt
Subsidies
De SEPP subsidie (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren) en de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's) zijn helaas per 1 januari 2025 beëindigd. Particulieren en ondernemers kunnen geen subsidie meer aanvragen voor de aanschaf of private lease van een elektrische auto.
De aanschafbelasting (BPM)
Vanaf 1 januari 2025 is de volledige BPM-vrijstelling voor elektrische auto's vervallen. Er wordt een vast bedrag van €667 aan BPM geheven bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto.
Minder onderhoud, minder kosten
Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Een elektrische auto heeft een accu in plaats van een brandstofmotor. Hierdoor zijn er minder bewegende, en dus slijtbare, onderdelen. Dit scheelt een hoop in onderhoud en kosten.
Kosten van het opladen
Je auto privé gebruiken
De kosten van het opladen van je elektrische auto verschilt per laadplek. Zo kan thuis opladen bijvoorbeeld goedkoper zijn dan laden bij een openbare laadpaal. De kosten zijn het hoogst bij een snellader, omdat je een toeslag betaalt voor de snelle laadservice.
Je auto zakelijk gebruiken
Voor zakelijk gebruik gelden natuurlijk dezelfde tarieven als voor privégebruik. Het enige verschil is dat je de gemaakte kosten doorberekent aan je werkgever. Als je de auto alleen zakelijk gebruikt, gebeurt dit vaak al automatisch of declareer je je maandafschrift. Er zijn ook slimme laadpalen, die het mogelijk maken gegevens over de geladen stroom direct door te sturen voor verrekening. Als je de auto ook deels privé gebruikt, is het verstandig van tevoren afspraken over de gemaakte kosten te maken met je werkgever.
Opladen en betalen
Met een elektrische auto verruil je brandstof tanken voor elektriciteit laden. Maar hoe reken je een volle accu af? Met je eigen laadpas identificeer je jezelf, en betaal je per kWh. De uiteindelijke kosten voor een volle accu verschillen per laadpunt. In de video leggen we alles uit over opladen en hoe het betalen voor het laden van je auto werkt.
Benieuwd naar een schatting van je verbruikskosten? Bereken het hier
Alles in één
Samen met je Volkswagen dealer regel je bij aankoop van je nieuwe elektrische Volkswagen direct alles rondom opladen. Betaal je per laadbeurt of betaal je liever een vast bedrag per maand en houd je zo nog meer overzicht over de kosten die je maakt? Jij mag het zeggen.
Onze elektrische modellen
De ID.3
Bijtelling vanaf € 178 p/m
De ID.4
Bijtelling vanaf € 230 p/m
De ID.5
Bijtelling vanaf € 256 p/m
De ID.7
Bijtelling vanaf € 327 p/m
De ID.7 Tourer
Bijtelling vanaf € 334 p/m
De ID. Buzz
Bijtelling vanaf € 275 p/m