Augmented en virtual reality.

De vierde dimensie van zien.

Augmented en virtual reality beleven
Leestijd 6,1 min.

Augmented en virtual reality veranderen onze kijk op, en de interactie met, de wereld om ons heen. In het tijdperk van connected driving is de uitgebreide virtuele werkelijkheid al onderdeel van onze mobiliteit.

Augmented en virtual reality veranderen onze kijk

"Star Trek was niet alleen maar iets voor hardcore sciencefiction fans, maar toonde ons ook al de technologie van de toekomst."

De cultserie Star Trek zit vol met gadgets en technologie die we steeds vaker in ons alledaagse leven terugzien. Augmented reality (AR) en virtual reality (VR) gecombineerd met artificial intelligence (AI) zijn de kernwoorden. Deze techniek breidt onze zintuigen uit met nieuwe dimensies en informatie. Terwijl VR bezoekers van een bioscoop, pretpark of simulator onderdompelt in een virtuele wereld, koppelt AR de echte wereld aan een door computers gegenereerde werkelijkheid. Het zicht van de kijker wordt verrijkt met digitale informatie.

De Touareg samenstellen in de virtuele showroom

VR en AR bij de dealer.

Virtual en augmented reality komen erg goed van pas in de marketing en sales. Zo kun je klanten de mogelijkheid geven om de door hun gewenste auto samen te stellen in een virtuele showroom. Vervolgens kunnen ze met exact die auto in 3D een proefrit maken in een realistische verkeerssituatie. In 2018 introduceerde Volkswagen de nieuwe Touareg bijvoorbeeld met een AR-app.

Virtual reality bij Volkswagen

Autofabrikanten en leveranciers experimenteren ook met deze technologie in toepassingen die klanten niet direct zien. Zo gebruiken servicemedewerkers en monteurs in de werkplaats vaak al VR-brillen. Met deze slimme gadgets kunnen ze nieuwe auto’s tot in het kleinste detail doorgronden of simulaties uitvoeren –zonder dure materialen te verspillen. Dat scheelt tijd en ontwikkelingskosten. Ook in de logistiek, in de scholing en ontwikkeling van medewerkers, en op beurzen wordt deze digitale technologie al volop gebruikt.

Artificial intelligence in smartphones.

Met hun camera’s, apps en internetverbinding beschikken smartphones in feite over alles wat je nodig hebt voor deze ontwikkeling. De Google Lens beeldherkennings-app is al beschikbaar sinds zomer 2018. Hij maakt van je smartphonecamera een zoekmachine. Ga je een dagje winkelen dan kun je de smartphone gebruiken om een etalage te scannen. Met behulp van artificial intelligence worden de beelden geanalyseerd. De app toont realtime aanvullende informatie over de artikelen of alternatieve online aanbiedingen. Oorspronkelijk moest Google Glass, de slimme databril van het internetbedrijf, deze functie krijgen. Maar het product flopte, waardoor de technologie als geheel tijdelijk met een imagoprobleem kampte.

Slimme contactlenzen met augmented reality.

Wetenschapper Babak Parviz wordt gezien als de geestelijk vader van de Google Glass. Hij is ook bekend door een andere baanbrekende uitvinding: in 2009 introduceerde hij ’s werelds eerste slimme contactlens die je gewoon in je oog plaatst. Informatie wordt draadloos naar het display gestuurd. Voor de gebruiker lijken de beelden in de lucht te zweven. Sinds deze technologische doorbraak zijn diverse bedrijven betrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe manier van kijken. In 2006 patenteerde elektronicagigant Samsung een soortgelijke contactlens, die een camera, bewegingssensoren en een display met elkaar combineert. Zo kun je functies selecteren door te knipperen met je oog. Bovendien is de lens geschikt voor augmented reality toepassingen, zodat het beeld met aanvullende informatie kan worden verrijkt.
Augmented reality met contactlenzen

"Augmented reality is niet zo futuristisch als het klinkt."

De digitale revolutie begon in 1968.

Augmented reality is niet zo futuristisch als het klinkt. Live uitzendingen van sportevenementen en het weerbericht worden bijvoorbeeld al sinds lange tijd verrijkt met computergegenereerde beelden. In 1968 presenteerde computer graphics specialist Ivan Sutherland het allereerste beeldscherm voor op het hoofd. Eigenlijk een vroege voorloper van de databrillen die driedimensionale beelden voor de ogen van de gebruiker projecteren. AR-technologie wordt al tientallen jaren gebruikt in pilotenhelmen en vliegtuigcockpits. Eind jaren 80 van de vorige eeuw introduceerden Amerikaanse en Japanse autofabrikanten head-updisplays. Nu gebruiken we deze beeldprojecties op de voorruit om de snelheid weer te geven, voor navigatie-aanwijzingen, voor veiligheidswaarschuwingen of voor entertainmentfuncties.

Head-updisplays maken verkeersborden overbodig.

Nu de auto uitgroeit tot connected car zien we steeds meer, en meer geavanceerde toepassingen. In 2017 introduceerde Konica Minolta ’s werelds eerste driedimensionale head-updisplay. De informatie die te zien is en de virtuele afstand waarop die wordt getoond, is gebaseerd op de rijsnelheid. In datzelfde jaar presenteerde een Duitse autofabrikant een zwevend hologram ter hoogte van de middenconsole, waarmee je diverse functies in het interieur met behulp van gebaren bedient.
Uiteindelijk zou het systeem je locatieafhankelijke tips kunnen geven, zoals interessante bestemmingen of aanbevelingen voor restaurants, naast de huidige navigatie-info. Stel dat de hele stad voorzien zou zijn van AR. Dan zouden we geen verkeerslichten meer nodig hebben, geen wegmarkeringen, geen zebrapaden. Die zijn alleen nog zichtbaar voor weggebruikers. Daarmee wordt het zelfs mogelijk om de routebegeleiding direct af te stemmen op de verkeerssituatie – met een beetje fantasie is alles mogelijk.

Head-up display

Deze e-Stories zijn misschien ook wat voor jou

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een elektrische Volkswagen?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen