Stelling: elektrische auto's zijn net zo slecht voor het klimaat als benzineauto's

Het grootste argument voor elektrisch rijden is dat het duurzamer zou zijn dan rijden in een benzine-auto. Vooral de kleine hoeveelheid CO2 die een elektrische auto uitstoot in vergelijking met een benzine-auto, wordt vaak genoemd. Maar is dit ook echt zo?

elektrisch rijden

 

"De gemiddelde CO2-uitstoot van een elektrische auto die rijdt op groene stroom, is gemeten over z’n gehele levenscyclus zo’n 70% lager dan die van een auto op benzine."

CO2-vriendelijk

Je hoort nog wel eens dat elektrisch rijden per saldo minder CO2-vriendelijk is dan gedacht. Want: de accuproductie kost veel energie, de elektriciteit komt uit vervuilende centrales en dan is er nog de recycling. TNO heeft een rapport geschreven waarin deze belangrijke topics aan bod komen. De onafhankelijke onderzoeksorganisatie heeft voor een benzineauto én een elektrische auto in kaart gebracht wat de gemiddelde CO2-uitstoot is over de gehele levenscyclus. Dus: van de productie van de auto en het energieverbruik tijdens het rijden tot de recycling aan het einde van de levensduur. TNO concludeert: de gemiddelde CO2-uitstoot van een elektrische auto die rijdt op groene stroom, is gemeten over z’n gehele levenscyclus zo’n 70% lager dan die van een auto op benzine.

Hoe zit het precies?

De productie van een elektrische auto vergt weliswaar een hogere CO2-uitstoot dan die van een benzineauto, maar in het dagelijkse gebruik maakt hij een grote inhaalslag. Rijdend op groene stroom komt een elektrische auto uit op een gemiddelde CO2-uitstoot van 10 g/km, terwijl dit voor een auto die op benzine rijdt zo’n 200 g/km is. TNO heeft hierbij gekeken naar de uitstoot in de gehele keten, inclusief het produceren en transporteren van de brandstof of stroom.

Volkswagen Elektrisch Rijden
ADAC schat voordelen elektrisch rijden veel te laag in

Op weg naar klimaatneutraal rijden met Volkswagen

Om de CO2-uitstoot van een elektrische auto tot een minimum te beperken, kijkt Volkswagen niet alleen naar de CO2-emissie van de auto zelf, maar vooral ook naar de gehele keten. De nieuwe ID.3 bijvoorbeeld wordt de eerste Volkswagen die geheel klimaatneutraal wordt gebouwd. Alleen al tijdens de productiefase wil Volkswagen de CO2-emissie met meer dan 1 miljoen ton per jaar verminderen. Dat is ongeveer de klimaatimpact van een kolencentrale die 300.000 huishoudens van energie voorziet. Om er voor te zorgen dat de ID.3 ook echt CO2-neutraal rijdt, biedt Volkswagen verschillende laadabonnementen met groene stroom. Wil je het complete TNO-rapport lezen?
Klik dan hier. Meer weten over CO2-neutrale productie bij Volkswagen? Klik dan hier.

 

Deze e-Stories zijn misschien ook wat voor jou

Elektromobiliteit in Europa

Elektromobiliteit in Europa

Hoe staan onze buurlanden ervoor?

Lees deze story
Volkswagen Elektrische auto

Elektrische auto's getest

E-mobility op de proef gesteld

Lees deze story
Volkswagen e-up!

Volledig elektrisch in Amsterdam

Paul Juda in Amsterdam

Lees deze story
Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een elektrische Volkswagen?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen