Elektrisch rijden en het Klimaatakkoord

Alles over de gevolgen op de bijtelling, BPM, MRB en meer

Klimaatakkoord

De toekomst van elektrisch rijden.

Volkswagen gelooft in het bereikbaar maken van elektrisch rijden voor iedereen. Ook de overheid is hier een groot voorstander van. Ze stimuleert elektrisch rijden met verschillende subsidies, zodat Nederland in 2030 49% minder CO2 uitstoot dan nu. Om dat doel uit het Klimaatakkoord te behalen, zijn er onder andere voor mobiliteit verschillende afspraken gemaakt. Niet zo’n zin om alle 239 pagina’s van het akkoord door te spitten? Geen probleem: wij zetten de belangrijkste punten voor je op een rijtje. Goed om te weten is dat het Klimaatakkoord een voorgenomen beleid is, en dat de komende maanden overleg plaatsvindt met de branche en belangenorganisaties. Later dit jaar buigen de Eerste en Tweede Kamer zich over het behandelen van de wetsvoorstellen.

Elektrisch rijden in de toekomst weergegeven in een grafiek waarbij de stapsgewijze verhoging van het bijtellingspercentage vanaf 2020 zichtbaar is

Verhoging van de bijtelling op elektrische auto’s per 2020.

Het aantrekkelijke bijtellingspercentage van 4% is binnenkort verleden tijd. Maar niet getreurd: de bijtelling op elektrische auto’s is nog een aantal jaar lager dan die op brandstofauto’s. Zo stijgt de bijtelling via 8% in 2020, 12% in 2021, 16% in 2022-2024 en 17% in 2025 naar het reguliere 22% in 2026.

Vrijstelling van BPM en MRB tot en met 2024.

Nog een goede reden om voor een elektrische auto te gaan: je betaalt als particuliere rijder nog tot en met 2024 geen BPM (aanschafbelasting) en motorrijtuigenbelasting (ook wel MRB of wegenbelasting genoemd). Voor BPM geldt dat vanaf 2025 een vast bedrag van € 360 wordt gerekend voor elke auto. De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto’s. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.

Vrijstelling
Elektrisch rijden in de toekomst volgens het Klimaatakkoord weergegeven door een grafiek waarin de daling van de maximale catalogusprijs voor bijtellingsvoordeel te zien is

Verlaging catalogusprijs voor aftopping bijtellingstarief.

Op dit moment geldt het lage bijtellingstarief op volledig elektrische auto’s met een catalogusprijs van € 50.000 of minder. Koop je een auto die duurder is dan € 50.000, dan betaal je over het resterende bedrag dus het volle bijtellingstarief van 22%. De maximale catalogusprijs voor bijtellingskorting gaat veranderen: per 2020 ligt het op € 45.000 en per 2021 op € 40.000. Maar geen zorgen: zoals het er nu naar uitziet, kun je ook tegen die tijd gewoon een Volkswagen rijden voor het voordelige bijtellingstarief.

Voor ondernemers: vermindering korting op MRB voor bestelauto’s.

Als ondernemer profiteer je nu nog van een fikse korting op de wegenbelasting van bestelauto’s. Deze korting wordt geleidelijk aan minder: vanaf 2021 tot 2024 stijgt de MRB met € 2 per maand.

Live chat

Heb je nog vragen of is iets niet helemaal duidelijk?

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-Golf of e-up!?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen