Mijn kenteken.
Heb jij een Volkswagen? Vul dan hier je kenteken en je krijgt de belangrijkste informatie over je auto.
- Alle informatie over je Volkswagen.
- Onderhoudsprijzen voor je auto.
- De APK-vervaldatum van je auto.
De elektrische concept car rijdt door de straten van Los Angeles als in een science fiction film. Bijna geluidloos, maar zeker niet onopvallend. Het spectaculaire design van de ID. CROZZ valt namelijk niet te missen. De designers Diana Zynda, Cihan Akcay en Vagarsh Saakyan leggen uit wat deze auto zo fantastisch maakt.
Als een trend Los Angeles in zijn greep houdt, verovert deze vaak snel de rest van de wereld. En nergens is een innovatieve levensstijl zo'n onderdeel van het dagelijks leven als in de straten van L.A. Niet zo gek dat er hier meer mensen elektrisch rijden. Dat maakt het de perfecte plek om de nieuwe Volkswagen ID. Familie te presenteren. Een familie die perfect in jouw leven past. De familieleden? De compacte ID. en ID. BUZZ, oftewel het Volkswagen busje van de toekomst. En op de voorgrond de ID. CROZZ, een elegante crossover. Met de lancering in 2020 wil Volkswagen jouw leven wat extra energie geven. De modellen hebben de meest geavanceerde features aan boord, zoals een autonome rijmodus. Maar het eerste wat je waarschijnlijk opvalt, is het nieuwe ontwerp. Het designteam heeft een concept ontwikkeld dat vorm, functionaliteit en vrijheid samenbrengt. Het geeft een blik op de toekomst, op de weg van vandaag. "Wij hebben onze eigen ontwerptaal ontwikkeld, die anders is dan van de auto's met verbrandingsmotoren", legt exterieurdesigner Cihan Akcay uit. "De ID. modellen die wij hebben onthuld, zitten bomvol functionaliteiten die naar dit concept verwijzen".
De drie ID. voertuigen staan geparkeerd op het parkeerterrein van de 'Golden Shore', langs de kustlijn van Long Beach. Voorbijgangers staren vol verbazing naar de futuristische elektrische voertuigen. Maar waarom zijn ze zo gefascineerd? Wat maakt het ontwerp van de ID. CROZZ zo anders dan dat van andere voertuigen? "De ID. CROZZ tilt Volkswagen naar een heel nieuw niveau", zegt Cihan Akcay. De traditionele, strakke lijnen van Volkswagen zijn vervangen voor een curve langs de zijkant, waardoor je oog valt op de wielen. "De curve start bij het achterpaneel, vervolgt zijn weg in de diepe contour langs de zijkant van de auto en pakt het weer op vanaf de schouderlijn. De twee lijnen maken dezelfde beweging, maar ze lopen niet parallel." Deze eigenschappen versieren niet alleen de zijkanten: "Je kunt deze 3D curve ook op het dak zien. Ondanks het SUV-achtige ontwerp, is de ID. CROZZ enorm aerodynamisch en efficiënt".
Het lichtdesign van de ID. CROZZ en de andere twee ID. modellen is zo uniek dat je hem al van kilometers afstand herkent. "Licht spreekt mensen op een emotioneel niveau aan. Verlichting is daarom steeds belangrijker. Ons ontwerp helpt de ID. CROZZ in het bijzonder om zich te onderscheiden in de menigte van andere voertuigen", legt Cihan Akcay uit. De LED koplampen zijn verbonden met een lichtstrip. In het midden wordt het Volkswagen logo verlicht – een andere nieuwe aanvulling op de ID. Familie. "In het daglicht is de ID. CROZZ al een echte showstopper, maar de details van het lichtontwerp komen 's avonds pas echt tot leven. Als de lampen aan worden gezet, begint het Volkswagen embleem te knipperen. De lichtstrip gaat aan en verspreidt licht vanuit het midden over de gehele voorkant. LED lichten omlijsten de koplampen. Dit creëert een verlichte, opvallende voorkant, die de berijder verwelkomt".
De rode metallic afwerking op de ID. CROZZ is nóg een blikvanger van het nieuwe ontwerp. "Rood symboliseert durf en valt op. De kleur straalt de trots uit die wij voelen bij onze eerste elektrische crossover. Wij wilden af van het cliché dat een futuristische uitstraling alleen koele kleuren kan betekenen. Het materiaal en ontwerp van de ID. CROZZ stralen comfort en warmte uit", zegt Diana Zynda, teamleider van de afdeling kleur en afwerking bij Volkswagen. "Onze ontwerpers zijn altijd op zoek naar nieuwe trends en materiaalconcepten. Wij hebben ook een goede relatie met de Volkswagen onderzoeks- en toekomstlabs, wat ons helpt om zo innovatief mogelijk te zijn. We weten precies waar de materiaaltrends naartoe gaan en integreren dit vervolgens in onze nieuwe modellen". Een typisch kenmerk van de ID. Familie is het tweekleurige kleurenschema. "Op de ID. CROZZ hebben we een contrasterend zwart dak dat het silhouet van de auto platter doet lijken. Het zilveren dakframe en de C-stijlen (de dakstijl tussen de achterdeur en de achterruit) contrasteren met de rest van de carrosserie. Dit designelement geeft alle ID. modellen een unieke contour", voegt Cihan Akcay toe.
De ID. CROZZ heeft geen B-stijlen (de dakstijl tussen de voor- en achterdeur). De voordeuren openen tot 90 graden en de achterdeuren zijn schuifdeuren. "Dit geeft passagiers veel ruimte om in de auto te stappen", zegt Vagarsh Saakyan, interieurontwerper van de ID. CROZZ. De ontwerpers hebben voor het interieur gekozen voor een subtiele grijstint. "Volgens ons is grijs het nieuwe zwart", zegt Diana Zynda. "Dit maakt deel uit van onze strategie voor elektrische auto's en de ID. CROZZ in het bijzonder." De rode kleur van de lak vind je ook terug in het interieur, bijvoorbeeld in de rode stiksels van de stoelen. "De Alcantara stoelen hebben een speciaal design dat een gezellige sfeer creëert. Met autonoom rijden in gedachten, verandert Volkswagen zijn prioriteiten in het interieur. Nieuwe, slimme materialen hebben onze mogelijkheden als ontwerpers aanzienlijk vergroot", legt Zynda uit.
Less is more. Dat merk je al aan het ontbreken van die B-stijlen. Dit maakt de ID. CROZZ een stuk speelser. "Het 'Open Space' concept van de ID. CROZZ biedt een hoop flexibiliteit en dus aanzienlijk meer ruimte: de achterbank kan worden versteld en het middenconsole kan naar voren en achteren worden bewogen. Dit geeft bestuurders veel nieuwe mogelijkheden om de ruimte te verdelen", legt Vagarsh Saakyan uit. "Deze creativiteit zetten we voort in de materiaalkeuze - we hebben het gebruik van hout en chromen elementen volledig afgeschaft". Wat ook ontbreekt zijn de fysieke knoppen en schakelaars. De touch-functionaliteit maakt het gebruik van de hoogglansoppervlakken natuurlijk en intuïtief. "Als interieur designers hebben we een geheel nieuwe aanpak moeten kiezen en onze comfortzone moeten verlaten. We hebben elk interieurelement in de ID. CROZZ heroverwogen, elke functie in twijfel getrokken: hebben we het nodig of niet?".
Als het daglicht vervaagt in Long Beach, licht het interieur van de ID. CROZZ langzaam op. "De lichtstroken in het dak, ontwikkeld door het lichtontwerpteam, zijn er niet alleen voor de verlichting. Afhankelijk van de rijmodus - autonoom of handmatig - verandert dit licht van kleur en intensiteit, waardoor een soort animatie ontstaat", legt Vagarsh Saakyan uit. Praktisch. Als je een boek wilt lezen terwijl je in de autonome modus zit, dimt het licht volledig automatisch. Het verlichtingsconcept draagt ook bij aan de plezierfactor van het voertuig: als je de ID. CROZZ in off-road of handmatige sportmodus schakelt, is het licht oranje. En met ondersteunende functies, zoals navigatie-informatie en waarschuwingen, is het ook onderweg bijzonder nuttig. Het creëert een persoonlijke vorm van communicatie tussen auto en bestuurder. "We noemen het 'Smart Light' - een functie die we voor het eerst introduceren met de ID. CROZZ."
De ontwerpers hebben elk onderdeel van de ID. CROZZ speciaal ontwikkeld om een gevoel van optimale vrijheid te bieden. Diana Zynda vat hun werk aan het elektrische prototype samen: "Voor de ID. CROZZ was het een ontwikkelingsproces dat verder ging dan ons team. Door de nieuwe ontwerptaal moesten we nieuwe wegen inslaan. Het was de enige manier waarop we vorm en materiaal konden harmoniseren." Ook Vagarsh Saakyan ziet de ID. Familie als een succesvol resultaat. En niet alleen met betrekking tot hun manier van werken en innovatieve technologie: "Volkswagen stelt mensen en hun veranderende mobiliteitsbehoeften centraal. We bieden nu wat mensen zich werkelijk voorstellen bij elektrisch en autonoom rijden."