Welkom in de stad van morgen

Duurzame, inventieve oplossingen voor de metropool

Onze wereldsteden worden steeds groter en dat zorgt voor meer files en luchtvervuiling. Wat kunnen we nu doen om steden ook in de toekomst leefbaar en mobiel te houden?

Megastad zo groot als Nederland en België

We wonen graag in steden. In 2005 zag de VN dat voor het eerst meer mensen in de stad leven dan daarbuiten. In 2050 woont zelfs 70 procent van de wereldbevolking in steden. Nu is Tokio met 38 miljoen inwoners nog de grootste stad te wereld. Maar dat is niets vergeleken met de megametropool Jing-Jin-Ji waarin straks Beijing en Tianjin samensmelten. Op een oppervlakte zo groot als Nederland en België wonen vanaf 2030 meer dan 130 miljoen Chinezen. Het verkeer wordt een uitdaging, want de wegen en het openbaar vervoer kunnen de groei amper bijhouden.

De strijd tegen smog

In een stad als Shanghai is het contrast groot. Vanaf het torenhoge 'World Financial Center' flitst de lift met tien meter per seconde naar beneden. Maar buiten kruipt het verkeer stapvoets voorbij. Hetzelfde verhaal in Jakarta, Manilla of Peking, waar de straten meer op parkeerterreinen lijken. Smog hoort hier bij het dagelijks leven. Nóg wel. Want China wil met strenge wetgeving en subsidies overstappen op elektrisch rijden. Hier in Europa is het helaas niet veel beter. Chauffeurs in Berlijn staan jaarlijks gemiddeld 154 uur in de file. Ons wegverkeer veroorzaakt ongeveer een vijfde van de CO2-uitstoot. Alle Europese overheden worstelen met hetzelfde dilemma. Hoe maken we onze steden milieuvriendelijker, zonder dat dit ten koste gaat van onze mobiliteit?

Wordt Parijs autovrij?

In de Franse hoofdstad treedt burgemeester Anne Hidalgo al jaren rigoureus op tegen oude vervuilende auto’s. Steeds meer gebieden zijn autovrij. En op de eerste zondag van de maand geldt in grote delen van de stad inmiddels een compleet rijverbod. Er zijn zelfs nieuwe plannen die alle auto’s voorgoed uit het oude stadscentrum moeten verbannen. Met elektrische shuttlebussen en nieuwe fietsroutes als alternatief. Ook steden als Barcelona willen de auto gaan verbieden. Maar is dat wel de oplossing?

Blik in de toekomst

In steden als Hongkong en Singapore krijg je al een goed beeld van de toekomst. Mensen wonen hier dicht op elkaar en zijn 24/7 in beweging. Dat kan dankzij perfect openbaar vervoer. Een eigen auto heeft hier minder status en is door hoge belastingen toch niet te betalen. Singapore is één grote proeftuin voor stedelijke mobiliteit. Ze lopen er voorop met mobiliteits-apps, zelfrijdende bussen en taxi's en elektrische auto's. Start-ups en andere bedrijven experimenteren er met micromobiliteit, zoals elektrische steps.

Wolfsburg wordt voorbeeldstad

Omdat je niet overal vanaf nul kunt beginnen, kijken steden hoe ze technologie kunnen inzetten om het verkeer veiliger en duurzamer te maken. Dat gebeurt bijvoorbeeld in Wolfsburg. Daar werkt Volkswagen met het initiatief WolfsburgDigital aan een digitale modelstad. Een proeftuin voor autonoom rijden en innovatieve mobiliteitsdiensten. Ook moet Wolfsburg een pionier worden in elektrisch rijden. Zo wordt het laadnetwerk fors uitgebreid, zodat in 2025 de helft van alle auto’s in de stad elektrisch kan zijn.

 

 

Stad van de tekentafel

Bestaande steden duurzaam maken is lastig. Maar wat als je met een blanco vel papier mag beginnen? Neem Masdar City in Abu Dhabi, dat in 2008 is ontwikkeld en volledig in haar eigen energie kan voorzien. Je ziet er zelfrijdende elektrische taxi's en moderne windtorens om gebouwen te koelen. Alle stroom wordt er met zonnepanelen opgewekt.

Je vindt dit soort slimme, groene steden inmiddels overal ter wereld. In Amerika heb je Belmont Smart City van Bill Gates. Of Quayside Toronto in Canada, een wijk ontwikkeld door Google. Ze gebruiken allemaal digitale technologie en kunstmatige intelligentie om het verkeer slimmer te maken. Denk aan stoplichten die met auto’s communiceren, of intelligente wegmarkering die zich aanpast aan de verkeerssituatie.

Wil je meer weten over de toekomst van mobiliteit?

Kom dan naar Move. Move is een nieuwe, interactieve Mobility Experience voor jong en oud in Amsterdam. Bij Move draait alles om mobiliteit van vandaag en de toekomst. Binnen het thema 'Move the City' ervaar je hoe de toekomst van mobiliteit eruit kan zien in en om steden. Hoe verplaatsen we ons in de stad van de toekomst? Hoe ziet een stad zonder verkeersborden eruit? Of speel het connected mobility-spel en vind de snelste weg naar je bestemming met verschillende voertuigen. Move Mobility Experience is gratis toegankelijk en geopend dinsdag t/m zondag van 10:00 tot 17:00 uur. Reserveer je gratis tickets via Move Amsterdam.

Move the City

Deze e-Stories zijn misschien ook wat voor jou

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen