e-Classics bouwt klassieke Kevers om tot elektrische auto

ANP | 20-09-2019 | 10:39
Foto: ANP

Volkswagen e-nieuws

 

Een klassieker met de voordelen van elektrische rijden. Wie een Volkswagen Kever heeft, kan deze laten elektrificeren bij het bedrijf Classics. De elektrische aandrijving en het accusysteem zijn gebaseerd op de nieuwe e-up! Een bijna-productiestudie van de e-beetle zal zijn première vieren op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt. Voor de retrofitting worden alleen bijpassende nieuwe onderdelen uit de serieproductie van Volkswagen Group Components gebruikt.

"De geëlektrificeerde kever combineert de fascinatie van onze klassieke auto's met de mobiliteit van morgen. Onder de motorkap zitten innovatieve e-componenten van de componenten van de Volkswagen Groep, waarmee we bestaande historische voertuigen met emotie elektrisch opladen", legt Thomas Schmall, voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen Group Components, uit. "Tegelijkertijd bieden we Keverbezitters een professionele conversie-oplossing met in serie geproduceerde onderdelen van topkwaliteit.

VW e-up! als technische basis

De technische basis voor de ombouw wordt gevormd door de beproefde productieonderdelen van de nieuwe e-up van Volkswagen. Ze worden geproduceerd in de productielocaties van Volkswagen Group Components. De elektromotor en de 1-versnellingsbak komen uit Kassel, terwijl de onderdelen van het accusysteem door Braunschweig worden geleverd.

De componenten van Kassel en Braunschweig vormen in de e-Käfer een alliantie van aandrijftechniek, waarbij de elektromotor 60 kW / 82 pk in het piekvermogen bereikt. Het accusysteem wordt in de vloer van de auto geïnstalleerd en bestaat uit maximaal 14 modules met een capaciteit van 2,6 kWh per stuk. Samen leveren de modules van de lithium-ionbatterij een energie-inhoud tot 36,8 kWh. Het hogere vermogen en het hogere gewicht als gevolg van de elektrificatieomvang vereisen aanpassing en versterking van het chassis en de remmen.

Ondanks het nieuwe totale gewicht van 1.280 kg accelereert de elektrisch aangedreven kever in iets minder dan vier seconden naar 50 km/u en in ruim acht seconden naar 80 km/u. De actieradius van de e-Beetle, die tot 150 km/u kan bereiken, bedraagt meer dan 200 km - een voldoende afstand voor een ontspannen uitstapje met de geëlektrificeerde klassieke auto. En mocht de e-beetle onderweg zonder stroom komen te zitten, dan maken de geïnstalleerde componenten uit de grote serie het mogelijk om CCS snel op te laden. In ongeveer een uur tijd kan er meer dan 150 kilometer energie worden opgeslagen in de e-Beetle.

Concept overdraagbaar naar andere historische voertuigen

In principe kan dit concept ook worden gebruikt als basis voor de latere elektrificatie van andere historische voertuigen. Schmall: "Samen werken we al aan de voorbereiding van het platform voor de Bulli. De 356 Porsche is ook als e-versie denkbaar". Ook wordt nagedacht over het gebruik van het modulaire elektrische aandrijfsysteem (MEB). Dit zal vooral nieuwe perspectieven openen in termen van prestaties en bereik.

 

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen