Bijtelling in 2016 en 2017

Volkswagen Wat kost autorijden Bijtelling

Wat je als zakelijke rijder moet weten. Een beknopte uitleg.

Als je privé rijdt in jouw zakelijke auto betaal je hiervoor bijtelling. De bijtelling wordt bepaald aan de hand van de aanschafwaarde van jouw auto, het bijtellingspercentage van de betreffende auto en de belastingschaal van jouw inkomen. De fiscale bijtelling wordt aan het begin van jouw leasecontract vastgesteld en verandert niet gedurende jouw leasecontract. Dus als je nu een leasecontract afsluit voor 5 jaar, betaal je 5 jaar lang hetzelfde bedrag aan bijtelling per maand. Veel actuele informatie over de bijtellingsregels vind je op de website van de belastingdienst.

Wat betaal ik in 2016 aan bijtelling?

In 2016 zijn de bijtellingsregels veranderd. Zo kwam er een nieuw bijtellingstarief van 15% bij voor auto's met een CO2 uitstoot tussen 1 t/m 50 gr/km. Wie in 2016 zocht naar een auto met slecht 15% bijtelling zit goed bij Volkswagen. Met de innovatie modellen van Volkswagen lopen we voorop op het gebied van efficiency en duurzaamheid. Het resultaat: veel modellen met gunstige verbruiks- en uitstootcijfers. De overheid hanteert voor auto’s als deze een gunstig bijtellingstarief van 15%. Ook zijn er meerdere Volkswagen-modellen met slechts 4% bijtelling in 2016.

 

Meer luxe en meer pk's. Minder bijtelling.

Lease nu een nieuwe Volkswagen GTE uit voorraad, dan profiteer je de hele leaseperiode van de lage bijtelling uit 2016 van 15% i.p.v. 22%. In vijf jaar bespaar je daarmee tot wel €6.000 op jouw netto bijtelling. Dus €100 per maand. Bovendien zijn de GTE's uit voorraad allemaal Connected Series-actiemodellen. Dit betekent niet alleen een extra scherpe prijs, maar ook een extra rijke uitrusting. De modellen beschikken over innovatieve features die het rijden makkelijker, simpeler en veiliger maken.

Wat betaal ik in 2017 aan bijtelling?

Als je privé rijdt met jouw zakelijke auto, moet je bijtelling betalen. In 2017 betaal je 4% bijtelling of 22% bijtelling voor jouw lease-auto.

Beleid autobelastingen van 2017 tot 2020 in hoofdlijnen.

  • Verlaging van de aanschafbelasting personenauto's en motorrijwielen (bpm) voor 2020 met in totaal 14,7%.
  • Verlaging van 2% van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor alle personenvoertuigen.
  • Verhoging van de mrb voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto's vanaf 1 januari 2019.
  • Vermindering van het aantal bijtellingscategorieën van 4 naar 2.
  • Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22.
  • Versterking van de fiscale stimulering van volelektrische auto's.

 

Veranderingen autobelastingen.

De bijtelling voor alle leaseauto's gaat naar 22%. Alleen volledig elektrische auto's krijgen een extra stimulans door een bijtelling van 4%.

 

Bijtelling naar 22%.

Voor een nieuwe auto met een CO2-uitstoot van 106 gr/km of meer gaat het algemene bijtellingspercentage van 22 gelden. Dit geldt voor auto’s die een datum van eerste toelating op de weg hebben vanaf 1 januari 2017. Voor zeer zuinige auto's blijft de verlaagde bijtelling gelden. Namelijk voor een periode van 60 maanden na de maand waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister.

 

Plug-ins.

Sinds 2017 gaat voor nieuwe plug-ins het algemene bijtellingspercentage van 22% gelden. Deze auto’s profiteren tot en met 2020 nog wel van een halftarief in de mrb. Zo is het voor particulieren aantrekkelijker om een tweedehands plug-in hybride auto te kopen.

 

 

 Jaar

0

gram/km

1-50

gram/km

51-106

gram/km

 

>106

gram/km

 2016  4%  15%  21%  25%
 2017  4%  22%  22%  22%
 2018  4%  22%  22%  22%
 2019  4%  22%  22%  22%
 2020  4%  22%  22%  22%