'Levensverwachting batterij elektrische auto onderschat'

ANP | 04-06-2019 | 15:55
Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Nieuws

 

EINDHOVEN - De batterij is het essentiële onderdeel van de elektrische auto. Als de accu's het niet meer doen, is de auto waardeloos. En een nieuwe accu plaatsen, is peperduur.

Juist die angst voor rap slechter wordende accu's houdt de acceptatie van elektrische auto's soms tegen. Maar is die angst eigenlijk wel terecht. Hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven meent van niet. Hij doet onderzoek naar de levensduur van accu's voor auto's.

In zijn recentste column in het FD schetst Steinbuch dat de levensduur van de accu sterk afhankelijk is van het gebruik.

"Het is bekend dat als je elke dag je batterij geheel ontlaadt en weer tot 100 % oplaadt, de scheikundige processen sneller aanleiding geven tot veroudering, vooral tussen 90% en 100% vulling. Ook is de temperatuur van belang: zonder een koelsysteem zal een batterij sneller verouderen. Beide effecten zijn belangrijk voor mijn smartphone: die is immers vrijwel elke dag leeg, en ik laad tot 100% op, zonder slimme koeling. Uitgaande van een levensduur van 1000 cycli, zal ik na drie jaar inderdaad nog maar 80% restcapaciteit hebben.

"Voor auto's ligt het echter anders, betoogt hij in het FD. Hij schetst dat een batterijauto langer meegaat dan een auto met een verbrandingsmotor. "Een elektrische auto met een bereik van 300 km en een slim koelsysteem zal het beter doen. Als we daar het aantal cycli op 1500 zetten, kan de auto zelfs wel tot 450.000 km rijden, en dan heb je nog steeds een restcapaciteit van 240 km, namelijk 80% van de oorspronkelijke 300 km. Deze levensduur is 50% langer dan die van een verbrandingsmotor. En met een gemiddelde kilometrage van 15.000 kilometer per jaar, kun je 30 jaar met die batterij rijden. Zelfs daarna zal deze met een restcapaciteit van 240 kilometer nog een aardige waarde hebben.

"Steinbuch baseert zijn column op onderzoek van de TU Eindhoven. "Al ruim vijf jaar verzamelen we gegevens met een paar honderd elektrische rijders. Onze batterijdegradatie komt overeen met ongeveer 2000 cycli, dus aan de bovenkant van de verwachting. De meeste EV-rijders zijn inderdaad zuinig op ‘hun’ batterij, en laden niet elke dag tot 100% als dat niet nodig is. Ook voor ons is de batterij een kostbaar kleinood."

Bekijk meer e-Nieuws

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief.

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-Golf of e-up!?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen.