Stelling: accus's van elektrische auto's eindigen allemaal op de schroothoop

Elektrisch rijden

Nederland is verdeeld over elektrisch rijden. In Tegenpolen zoeken we uit hoe het precies zit. Hoewel elektrische auto’s CO2-neutraal rijden, komt er in het productieproces vaak nog wel CO2 vrij. Is een elektrische auto dan nog wel beter voor het klimaat dan een benzineauto? Benjamin en Nathalie komen dankzij ballonnen achter het antwoord.

Accus Volkswagen

"Bij aanschaf van een elektrische auto wordt in Nederland een recyclingsbijdrage gevraagd. Deze bijdrage wordt door ARN gebruikt om het recyclingproces te bekostigen en verder te verbeteren."

Wat gebeurt er met een accu als een elektrische auto wordt gerecyled?

Bij het uitwisselen van de voors en tegens van elektrisch rijden speelt de accu vaak een hoofdrol. De grote vraag daarbij: wat gebeurt ermee aan het einde van de levensduur van de auto? In Nederland is het verwerken van gebruikte hoogvoltaccu’s goed geregeld. Autofabrikanten kunnen het recyclen zelf doen of laten verzorgen door ARN (Auto Recycling Nederland). Na inname van de accu wordt gekeken of hij kan worden hergebruikt of moet worden gerecycled. Bij aanschaf van een elektrische auto wordt in Nederland een recyclingsbijdrage gevraagd. Deze bijdrage wordt door ARN gebruikt om het recyclingproces te bekostigen en verder te verbeteren.
De opgeslagen groene elektriciteit kan op een later moment worden gebruikt voor verschillende doeleinden, waarbij de energie niet verloren gaat. Zo krijgen accu’s dus een zinvol én duurzaam tweede leven. Als een accupakket met recht ‘leeg’ is, komt recycling in beeld. ARN geeft aan dat het in staat is om meer dan 50% van alle materialen uit een aandrijfaccu opnieuw te gebruiken.

Een tweede leven

Aan het einde van de levenscyclus van een elektrische auto zijn de accu’s in veel gevallen nog meer dan geschikt voor een tweede carrière. Ze kunnen bijvoorbeeld worden ingezet als een opslagbatterij die groene stroomvoorziening kan verzorgen.

Dat is bepaald geen toekomstmuziek: op het eiland Pampus draait ARN een pilot waarbij gebruikte autoaccu’s worden ingezet als belangrijke schakel in de energievoorziening van het eiland. Deze accu’s worden gebruikt om zonne- en windenergie in op te slaan.

Volkswagen gaat verder

Volkswagen zet vol in op het hergebruik en de recycling van gebruikte accu’s. De onlangs gepresenteerde ‘powerbanks’ voor elektrische auto’s zijn hier een mooi voorbeeld van. Dit zijn voorbodes van flexibele laadstations waarin gebruikte accu’s van auto’s zijn verwerkt. Het mooie van zo’n ‘powerbank’ is dat hij neergezet kan worden op plekken waar elektrische auto’s normaal niet opgeladen kunnen worden, bijvoorbeeld bij festivals of evenementen op afgelegen locaties. De powerbanks zelf zijn te laden via het elektriciteitsnet, maar natuurlijk ook met zonne- en windenergie, voor CO2-neutraal rijden.

Uiteindelijk komt voor elke accu het moment dat recycling onafwendbaar is. Ook daarbij legt Volkswagen de lat hoog en stoomt het zich klaar om uiteindelijk tot wel 97% van een accu te kunnen recyclen. Volkswagen opent een speciale fabriek in Salzgitter die zich volledig richt op het recyclen van accu’s en gaat in de toekomst meer recyclepunten in Europa openen. Voordat accu’s bijna geheel zijn te recyclen moet er nog heel veel gebeuren, maar het is een belangrijke stap om elektrisch rijden volledig duurzaam te maken.

Aflevering 6

 

Wellicht vind je dit ook interessant:

Meer weten?

Schrijf je dan direct in voor de speciale Elektrisch Rijden-nieuwsbrief

Stel samen

Geïnteresseerd in een e-up! of e-Golf?

Dealer zoeken

Neem contact op met je dealer om een proefrit te plannen