Elektrisch en Hybride rijden

De opkomst van de elektrische auto - het begin van een revolutie

Elektrisch rijden iets van de toekomst? Zeker niet. Ook nu kun je al kiezen voor een volledig elektrische Volkswagen, zoals de ID.3. Deze duurzame en innovatieve manier van mobiliteit heeft veel voordelen.

Wat is elektrisch en hybride rijden?

Het verschil tussen elektrisch en hybride rijden zit 'm in de mate waarin de auto op elektriciteit rijdt. Is een auto 100% elektrisch en is er geen andere brandstof nodig om vooruit te komen? Dan spreekt men van een elektrische auto. Alle andere verhoudingen van aandrijving op elektriciteit en (fossiele) brandstof noemen we 'hybride'. De meeste hybride auto's moeten worden opgeladen door middel van een laadpaal of andere energiebon, en heten daarom ook wel plug-in hybrides.

De plug-in hybrid

Het beste van twee werelden

Combineer het duurzame en krachtige karakter van een elektrische motor met de zekerheid van een brandstofmotor. Met onze plug-in hybrids rijd je tot 55 km* geruisloos en zuinig door stad en land met de elektrische aandrijving. Op langere afstanden neemt de TSI benzinemotor het over. Met één druk op de knop schakel je terug naar de elektrische drive mode. En wil je de kracht van beide systemen combineren? Dan kies je voor de Boostfunctie. Je auto opladen doe je bij een openbare laadpaal, je thuislaadpaal of gewoon via een stopcontact. En dat wordt steeds makkelijker, want het aantal oplaadpalen neemt sterk toe. Ontdek hier onze plug-in hybride Passat GTE Business.

De mild hybrid

Een nieuwe manier om efficiënter te rijden

Voor wie nog niet over wil naar volledig elektrisch rijden, hebben we een paar alternatieven. Zoals de eTSI motor, die prestatie en efficiëntie slim combineert. We koppelden een 1.5 liter TSI motor aan een 48-voltsysteem met 7 versnellingen en een dubbele koppeling. Het brandstofverbruik is zo een stuk lager, terwijl je niets inlevert op prestatie. Wanneer je remt, laadt het 48-voltsysteem automatisch bij. Een lager brandstofverbruik, meer kracht en meer comfort – wat wil je nog meer. Ontdek hier onze mild hybride Golf met eTSI motor.

Is hybride rijden goedkoper?

In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk ut. Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto. Wie nu een hybride auto aanschaft krijgt ook nog eens korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb). Tot 2025 krijg je 50% korting. In 2025 is de korting nog 25% en vanaf 2026 moet de volledige mrb worden betaald.

De voordelen van elektrisch rijden

Hoewel je met een hybride auto al een stap zet richting een schonere wereld, doe je dat met een volledig elektrische wagen al helemaal. Je draagt bij aan een schoner milieu omdat je auto geen fossiele brandstoffen verbruikt of CO2 uitstoot. Daarnaast rijdt een elektrische auto stiller.

Een elektrische auto is daarnaast op lange termijn vaak goedkoper dan een auto op brandstof. Dit komt mede doordat je recht hebt op verschillende voordelige regelingen vanuit de overheid. Zij zien, net als wij, dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Jij ook? Bekijk dan nu onze 100% elektrische modellen.

Elektrische modellen van nu

Wacht niet langer. Ga nu al voor een gedeeltelijk of 100% elektrische Volkswagen.

ID.4

Combineer het beste van twee werelden met de ID.4. De ruimte en het comfort van een SUV, de kracht van een elektrische auto. Wat wil je nog meer.


Ontdek nu

ID.3
ID.3

Eindelijk een elektrische auto zonder de nadelen van een elektrische auto. Met het gebruiksgemak en comfort dat je van een Volkswagen gewend bent. En met een actieradius die je het vertrouwen geeft om ook voor elektrisch rijden te kiezen.

Ontdek nu

Wellicht vind je dit ook interessant:

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.