"We gaan auto's bouwen voor miljoenen, niet enkel voor miljonairs"

Interview met de twee mannen achter 'Electric For All'

Volkswagen

Wij willen elektrisch rijden mogelijk maken voor iedereen. Wat dat precies betekent, leggen de twee mannen achter 'Electric For All' uit. Thomas Ulbrich is als bestuurslid van Volkswagen verantwoordelijk voor e-mobiliteit en Christian Senger heeft de leiding over de ontwikkeling van de nieuwe generatie elektrische auto's. "Wij gaan elektrische auto's bouwen voor miljoenen, niet enkel voor miljonairs".

Volkswagen

 

Wat betekent 'Electric For All' nou precies?

Thomas Ulbrich: "We willen elektrische auto's graag bereikbaar maken en zoveel mogelijk consumenten enthousiasmeren. Het centrale thema van ons elektro-offensief omvat precies datgene waar Volkswagen als merk voor staat: innovatieve technologieën toegankelijk maken voor een heel breed publiek. Dat hebben we in het verleden al gedaan met de Kever, dat doen we vandaag de dag met onder meer de Golf en dat gaan we in de nabije toekomst opnieuw doen met de elektrische ID. modellen."

Christian Senger: "De slogan 'Electric For All' luidt de introductiefase in van de ID. Familie, de gloednieuwe generatie elektrische auto's."

 

Elektrische auto's zijn nu nog steeds een niche. Wanneer komt er een echte doorbraak?

Thomas Ulbrich: "Feitelijk zijn er momenteel twee typen elektrische auto's: de eerste heeft een groot bereik en verregaande digitale connectiviteit, maar is tegelijkertijd duur. De tweede is relatief betaalbaar, maar niet altijd even aantrekkelijk. Consumenten willen echter allebei: een perfecte elektrische auto voor een betaalbare prijs. Die combinatie gaat voor de echte doorbraak van de elektrische auto zorgen. En die combinatie is precies datgene dat wij met de ID. modellen gaan leveren."

Tekst loopt door onder de afbeelding.

 

ID CROZZ

"De ID. modellen zijn geen conventionele auto’s die we hebben omgebouwd naar elektrisch. Het zijn 100% elektrische auto's."

Christian Senger

 

Hoe gaan jullie dat doen?

Christian Senger: "Met de 'Modularer Elektro Baukasten' (MEB) hebben we een nieuw platform ontwikkeld dat speciaal voor elektrische auto's ontworpen is. De ID. modellen zijn geen conventionele auto's die we hebben omgebouwd naar elektrisch. Het zijn 100% elektrische auto's. Bovendien zijn ze altijd en overal connected en daarmee altijd gereed voor upgrades en updates. Daarmee maken we optimaal gebruik van de mogelijkheden die deze technologie biedt…"

Thomas Ulbrich: "… en benutten we tegelijkertijd maximaal de voordelen van schaalvergroting. Alleen al in de eerste fase gaan zo’n tien miljoen auto's binnen de Volkswagen Groep gebruikmaken van het MEB-platform. Waarmee MEB de basis is van de 'Electric For All' auto."

 

Wat zijn de belangrijkste voordelen van het nieuwe MEB-platform?

Christian Senger: "Een speciaal elektrisch platform zoals MEB brengt heel grote voordelen met zich mee voor klanten. Dankzij dit platform kunnen we bijvoorbeeld grotere batterijen kwijt in de auto, en dat alleen al zorgt voor een veel groter rijbereik. Bovendien heeft de auto een bijzonder goede wegligging dankzij de platte vorm van de batterij in de bodem van de auto. Die constructie zorgt op zijn beurt weer voor veel meer ruimte in het interieur. Vanbuiten heeft de ID. het formaat van een compacte Golf, maar hij biedt de interieurruimte van een grote Passat."

Thomas Ulbrich: "Momenteel rijden we met de eerste ID. prototypen. En ik moet zeggen dat Christian Senger, zijn team en de collega's op de afdeling Development een sensationele auto hebben ontworpen."

Tekst loopt door onder de afbeelding.

ID. Family

"Het is wat ons betreft goed mogelijk dat we in 2030 in Nederland alleen nog elektrische auto's verkopen."

Thomas Ulbrich

 

Hoe snel zal de ommezwaai naar elektrische auto's verlopen?

Thomas Ulbrich: "We beginnen in 2020 met de eerste leveringen van de ID. modellen. Vanaf dat moment tot 2023 gaan we wereldwijd niet minder dan 27 modelintroducties organiseren. Het is voor de e-mobiliteit cruciaal dat de modellen een normaal alternatief zijn voor de doorsnee autokoper en dat betekent dat prijs, range en laadsnelheid geen struikelblok mogen zijn. Door in zeer grote aantallen te produceren op het kostenbesparende MEB-platform, dalen de productiekosten en daarmee de kosten van de auto zelf. Gunstige aanschaf- en gebruikskosten vormen de sleutel tot succes richting de zakelijke én particuliere markt."

 

Hoe zien jullie 'Electric For All' in Nederland?

Thomas Ulbrich: "Als er één land is in Europa waar 'Electric For All' op korte termijn realiteit kan worden, dan is dat Nederland. Fiscaal is elektrisch rijden voor velen al aantrekkelijk en Nederland heeft zo'n beetje de beste laadinfrastructuur in Europa. Momenteel is in Nederland al ongeveer vijf procent van alle Volkswagens elektrisch. Maar al in 2020 kan één op de vijf verkochte Volkswagens een elektrische zijn, en in 2025 zelfs al één op de twee. Het is wat ons betreft goed mogelijk dat we in 2030 in Nederland alleen nog elektrische auto's verkopen. We hebben de producten en fabrieken, investeren enorme bedragen en werken er hard aan om ook particuliere kopers te kunnen laten instappen in een elektrische auto."

 

Het ontwikkelen van elektrische auto's is één ding. Maar gaat Volkswagen ook zorgen dat ze er ook echt komen? Hoe verlopen de voorbereidingen?

Thomas Ulbrich: "We liggen helemaal op schema. De hardware is klaar, de contracten met de batterijleveranciers zijn getekend en de voorbereidingen bij de fabrieken zijn gestart. De initiële planning daar is inmiddels al afgerond. Nu is het tijd voor het echte werk. We verwachten begin 2019 te kunnen starten met de voorproductie. We hebben de transformatie van de fabriek in Zwickau voor de komende anderhalf jaar opgedeeld in elf fasen. Momenteel bevinden we ons in fase één. Bij Zwickau alleen blijft het overigens niet. Ook onze fabrieken in Emden en Hannover worden versneld klaargestoomd als productiefaciliteiten voor elektrische personenauto's en bedrijfswagens. Samen met de fabriek in Zwickau ontstaat zo het grootste productienetwerk voor elektrische auto's in Europa."