Leusden,
03
november
2018
|
08:00
Europe/Amsterdam

Wie maken de slimme auto van morgen?

Wie maken de slimme auto van morgen?

  • De auto van de toekomst is altijd verbonden met het internet en zijn omgeving
  • Een intuïtieve bediening is essentieel
  • Daaraan wordt hard gewerkt door 1.400 medewerkers van Volkswagen Electrics/Electronic Development
Samenvatting

Auto’s zijn binnenkort volledig connected, verbonden met het Internet der Dingen en constant bezig met het uitwisselen van informatie. Wie gaat daarvoor de digitale systemen ontwikkelen? Bij Volkswagen zijn dat de 1.400 medewerkers van de Electrics/Electronic Development-afdeling in Wolfsburg.

Marie Puhle is psychologe en werkt samen met haar team in het UX-laboratorium in Wolfsburg aan de auto van de toekomst. Althans, ze werkt aan de manieren waarop de auto van de toekomst kan worden bediend. UX staat namelijk voor User Experience. Het is dan ook aan Puhle en haar collega’s om ervoor te zorgen dat bedieningselementen voor steeds ingewikkeldere systemen intuïtief zijn en blijven. De ontwikkelingen van het team zijn over een paar jaar terug te zien in productiemodellen van Volkswagen.

Volledig verbonden met het Internet der Dingen

De auto van de toekomst is eigenlijk een smartphone op wielen: volledig connected, verbonden met het Internet der Dingen en op de achtergrond constant bezig met het uitwisselen van informatie. Dat daar enorm veel achter zit, blijkt wel uit het feit dat alleen voor een start-stopfunctie al twintig subsystemen en verschillende soorten software nodig zijn. Het doel is om toekomstige auto’s op dat gebied te standaardiseren, om de verschillende technische systemen die parallel werken met elkaar te verbinden.

Concurreren met Apple en Google

Volkswagen verandert de komende jaren van een autofabrikant naar een mobiliteitsleverancier met een vloot connected voertuigen en vele digitale services. Dat betekent dat Volkswagen gaat concurreren met bedrijven als Apple en Google. “Als het om de knapste koppen gaat, scoren wij heel hoog”, zegt Susanne Scholtyssek, directeur personeelszaken bij de afdeling Technical Development van Volkswagen. “Wij zijn internationaal actief, staan bekend als een goede werkgever en onze auto’s lopen voorop als het om technologie gaat.”

Applicaties die altijd werken

“Wij kunnen de concurrentie met de internetgiganten zeker aan”, aldus Rolf Zöller, directeur van EE Development. “Op het gebied van internetsoftware valt mogelijk nog wat te verbeteren, maar wij komen steeds dichterbij. Klanten verwachten bovendien van autofabrikanten dat mobiele applicaties zoals CarNet altijd werken, niet alleen in steden met een LTE-netwerk, maar ook in regio’s met weinig bereik en in lange snelwegtunnels. Voor digitale services die gebruikmaken van spraakherkenning werken wij met lokale partners, zoals Mobvoi in China.”

Prototypes komen tot leven

Na alle testprocedures van de nieuwe systemen en software is het eindelijk tijd om de nieuwe software en hardware in een echte auto te bouwen. In een hal van EE Development staan zes modellen die nog niet aan het publiek zijn voorgesteld. “Dit is waar de prototypes tot leven worden gebracht”, legt Nicklas Hoch, project manager Connected Car, uit. Zijn team bouwt alle nieuwe vindingen van EE Development in een auto in. Hoch werkt daarbij samen met UX-experts, ontwerpers, technici en softwareontwikkelaars. Ze moeten ervoor zorgen dat een groot aantal elementen samenkomt tot een foutloos opererend systeem. Het duurt een paar weken om alles te integreren en nog een keer te testen, maar zelfs dán is de auto nog niet klaar. Daarna heeft Volkswagen nog zo’n twee jaar nodig om het nieuwe model productierijp te maken.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.