Leusden,
24
oktober
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Última Edición: twee decennia sinds de allerlaatste Kever

  • Spirituele Kever-opvolger ID.2 staat in de coulissen te trappelen

Adiós, Kever! Deze zomer precies twintig jaar geleden rolde in Mexico de laatste Volkswagen Kever ‘Última Edición’ van de band - begeleid door mariachi-muzikanten met grote sombrero’s en versierd met bloemen in de nationale kleuren. De legendarische Kever werd 39 jaar onafgebroken geproduceerd in de fabriek in Puebla. In ongeveer zes decennia werden van de ‘auto voor het volk’ wereldwijd maar liefst 21.529.464 exemplaren verkocht. De laatste Kever reed in 2003 rechtstreeks het museum Autostadt ZeitHaus in Wolfsburg in. Zijn spirituele opvolger, de ID. 2all, staat in de coulissen te trappelen.

Volkswagen bouwde de Kever vanaf 1945, aanvankelijk in Wolfsburg. In februari 1972 verbrak de ‘Typ 1’ daar het record van de T-Ford, met 15.007.034 exemplaren als meest geproduceerde auto. Ter gelegenheid hiervan lanceerde Volkswagen een speciale uitvoering, de Weltmeister. De Kever behield zijn titel tot 2002, toen hij werd ingehaald door de Golf. De laatste Duitse Kever rolde op 19 januari 1978 van de band in Emden - een 1200L in Dakota beige. Maar sinds 1967 werden er ook Kevers gebouwd in de Mexicaanse Volkswagen-fabriek in Puebla. Het model was daar eigenlijk alleen bedoeld voor de binnenlandse markt, maar werd uiteindelijk ook geëxporteerd naar andere landen. Technisch bleef Volkswagen de Kever continu doorontwikkelen – onder meer met een injectiemotor en een driewegkatalysator - maar de uiterlijke vorm van de auto veranderde in de loop van de productiejaren niet noemenswaardig. De Mexico Kever kreeg nog een laatste aanpassing: Volkswagen gebruikte de stoelen, een aantal bedieningselementen en het stuur uit de moderne Golf en Polo.

Silver Bug

De 20 miljoenste Kever liep op 15 mei 1981 in Puebla van de band; het wereldrecord van de meest gebouwde auto ooit werd gevierd met de Silver Bug, die Volkswagen ook in Nederland verkocht. Nederland nam in 1983 definitief afscheid van de luchtgekoelde Kever met de Iceblue Bug. Volkswagen de México bouwde hier een serie van 3.200 exemplaren van voor de Europese markt. In Emden kwam op 12 augustus 1985 het laatste schip met 3.150 Kevers aan voor de Duitse markt. Met deze 50 Jahre Jubi-Käfer in Zinngrau, de meest luxueuze Kever ooit, was het ook daar daadwerkelijk ‘schluss’. Alleen via de grijze import waren mondjesmaat nog Mexicaanse oer-Kevers verkrijgbaar.

Auf wiedersehen

Na bijna zestig jaar productie was er aan het eind in 2003 natuurlijk een speciaal auf wiedersehen-model: de Última Edición. Die serie, gelimiteerd tot 3.000 exemplaren, was met veel aandacht voor detail uitgerust - tot aan het wapen van Wolfsburg op de voorklep aan toe. In carrosseriekleur gespoten velgen met whitewall banden, chromen sierstrips, bumpers, wieldoppen en spiegels maakten de nostalgische looks compleet. Binnenin was het wapen van Wolfsburg op het tweespaaks kunststof stuur terug te vinden en was het rooster rond de snelheidsmeter in dezelfde kleur gespoten als het klepje van het dashboardkastje. Een speciale plaquette gaf aan dat het een Kever uit de laatste serie betrof. De koetswerkkleuren in Aquariusblau (Azul Aquario, L B5B) of Harvestmoonbeige (Beige Luna, L B1M) pasten bij de lichtgrijze stoelbekleding en deurpanelen. 

Binnen drie weken was de serie van de Última Edición verkocht aan Kever-gekken over de hele wereld. Europese kopers grepen echter mis; hier voldeed de Kever niet meer aan de milieu- en veiligheidseisen. Sommige exemplaren kwamen via onofficiële kanalen toch bij liefhebbers terecht. Er zijn al twintig jaar geen nieuwe Kevers meer gemaakt. Desalniettemin rijden er nog steeds tienduizenden over de wereld rond en blijft hij ongekend populair. 

Opvolger voor de Kever

In de coulissen staat inmiddels een opvolger van de betaalbare auto voor het volk te trappelen. Met de ID. 2all concept geeft Volkswagen een voorproefje van een nieuwe elektrisch aangedreven compacte auto die in 2025 op de markt komt. Deze elektrische allemansvriend met de buitenmaten van een Polo is van binnen net zo ruim als een Golf en heeft een actieradius van maximaal 450 kilometer*. 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.