Leusden,
19
oktober
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Revival van de PHEV: Volkswagen’s nieuwe generatie eHybrid

Wie denkt dat auto's met een plug-in hybride-aandrijflijn slechts een tussenstap zijn op weg naar volledig elektrisch rijden, heeft het mis. Dankzij recente technologische innovaties bij Volkswagen is de plug-in hybride inmiddels uitgegroeid tot een volwassen alternatief voor volledig elektrische auto’s. De nieuwste generatie eHybrid-modellen met een puur elektrisch rijbereik tot zelfs 100 kilometer* vormt daarvan het onweerlegbaar bewijs.

Bij de wereldpremières van de nieuwste generatie Passat en Tiguan introduceerde Volkswagen twee nieuwe eHybrid plug-in hybride-aandrijflijnen. Deze innovatieve aandrijfopties zijn van de grond af aan opnieuw ontwikkeld. Niet alleen beschikken ze nu over een DC-snellaadfunctie; ook zijn ze goed voor een elektrische actieradius van ongeveer 100 kilometer*. Dankzij deze innovaties zijn de nieuwe plug-in hybridemodellen van Volkswagen inmiddels een serieus alternatief voor een volledig elektrische auto geworden. Uit onderzoek van het CBS** blijkt namelijk dat 95 procent van alle dagelijkse autoritten in Nederland korter is dan twintig kilometer. Die kunnen in de nieuwe en toekomstige eHybrid-versies van Volkswagen dus volledig elektrisch worden afgelegd.

Laadt sneller, rijdt verder

De twee beschikbare eHybrid-aandrijflijnen zijn ontworpen om tegelijkertijd zo krachtig en efficiënt mogelijk te zijn. In deze configuratie is een 1.5 TSI benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor, die samen een vermogen van minstens 150 kW (204 pk) en maximaal 200 kW (272 pk) leveren. Door de toevoeging van een nieuwe, grotere 19,7 kWh batterij komt de elektrische actieradius op circa 100 kilometer* uit. Indien nodig wordt de 1.5 TSI benzinemotor ingeschakeld, waardoor de actieradius met een volle accu en een volle tank toeneemt tot circa 1.000 kilometer*.

Aan een thuislaadpunt of een openbaar AC-laadpunt is het nu mogelijk om met 11 kW te laden, wat de laadtijden aanzienlijk verkort. Bovendien kunnen alle eHybrid-modellen voor het eerst ook opladen aan DC-snellaadstations, bij een vermogen van maar liefst 50 kW, zodat je in een mum van tijd weer op weg bent.

Je hoeft er dus – letterlijk – niet lang bij stil te staan om te beseffen dat elektrisch rijden dankzij de komst van een nieuwe generatie plug-in hybride Volkswagens voor iedereen bereikbaar is.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

** Bron: CBS, onderzoek over jaar 2022 (meest recente variant).