Leusden,
16
januari
2024
|
09:00
Europe/Amsterdam

Preconditioneren: altijd de ideale bedrijfstemperatuur in de nieuwe ID.7

Het preconditioneren van een elektrische Volkswagen bezorgt niet alleen de inzittenden een behaaglijk interieur bij het instappen. Ook de auto zelf heeft het graag lekker warm of juist koel. Zo zorgt het tijdig opwarmen en afkoelen van het accupakket voor een langere levensduur en een groter rijbereik. Met de nieuwe Volkswagen ID.7 doen we er nog een schepje bovenop: die kan het accupakket namelijk ook preconditioneren als je niet aan een laadpaal staat, zowel volautomatisch als handmatig.

Volkswagen ID (3)

Alle ID.-modellen van Volkswagen, waaronder ook de ID.7, zijn uitgerust met een volautomatisch accuverwarming- en koelsysteem. Zodra een elektrische Volkswagen wordt aangesloten op een wallbox op laadpaal, vindt er een temperatuurmeting plaats in het accupakket die bepaalt of er verwarmd of gekoeld moet worden. Tijdens het laden wordt de temperatuur van het accupakket tussen de 15-25 graden gehouden, de ideale condities voor een efficiënte laadcyclus. De accucellen in een elektrische auto geleiden stroom namelijk minder goed bij extreme temperaturen - zowel kou of hitte -, waardoor verwarmen of koelen noodzakelijk is om zonder problemen te laden. Stel je via het centrale scherm in het dashboard de vertrek-timer in op de gewenste vertrektijd, dan zorgt je Volkswagen ervoor dat de accu geladen is op het moment dat je van plan bent om weg te rijden. Bijkomend voordeel is dat je accupakket op de juiste temperatuur is op het moment van vertrek — dat heeft in de winter een positief effect op je rijbereik!

Preconditioneren met behulp van de navigatie

De ID.7 is niet alleen in formaat, uitrusting en afwerking ons elektrische vlaggenschip. Hij beschikt namelijk ook over een automatische preconditioneringsfunctie die gebruik kan maken van de geactiveerde routebegeleiding in het navigatiesysteem. Daarmee brengt de ID.7 het accupakket kort voor het bereiken van een door de routebegeleiding geadviseerde laadstop al volautomatisch op de ideale bedrijfstemperatuur (15-25 graden). Dat zorgt voor maximale efficiëntie van de laadcyclus en een maximaal rijbereik.

Zelf handmatig preconditioneren

Een bijkomstig voordeel is dat de bestuurder de preconditioneringsfunctie ook zelf handmatig in het menu kan activeren. Dat is met name handig wanneer gebruik gemaakt wordt van Google Maps of Waze via App Connect en dus de af-fabriek routeplanning niet actief is. Als snelladen onderweg wel noodzakelijk is, bij een laadlocatie die de bestuurder zelf kiest, kan ook de preconditionering handmatig worden geactiveerd. 

Daarmee bereikt het accupakket van de ID.7 onder alle omstandigheden – thuis aan de wandbox, onderweg via de routeplanner of voor een zelfgeplande laadstop – altijd de ideale bedrijfstemperatuur voor een zo efficiënt en snel mogelijke laadervaring.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.