Leusden,
18
juli
2023
|
16:40
Europe/Amsterdam

Polo Harlekin: inspiratie voor de Porsche 918 Spyder Harlekin

  • Porsche 918 Spyder in Harlekin-pak gehesen
  • Polo Harlekin: van marketingmodel tot cult-auto
  • Harlekin: voor liefhebbers only

Eerlijk is eerlijk: de 918 Spyder van Porsche is van zichzelf al een echte eyecatcher. Maar dan deze: met een combinatie van blauw, mintgroen, rood en geel trekt hij nog meer aandacht. Liefhebbers herkennen dit patroon direct, en de aanduiding Harlekin achterop de supercar bevestigt het nog eens extra: de inspiratie voor deze Porsche 918 Spyder-kleurstelling komt van een bijzondere Volkswagen Polo uit 1995.

Elke autoliefhebber kent de Porsche 918 Spyder. Deze exclusieve supercar verlegde in 2014 de grenzen van prestaties en dynamiek. Tegenwoordig worden er astronomische bedragen voor gevraagd. Maar elke autoliefhebber kent ook de Volkswagen Polo. Die was bij zijn introductie in 1975 direct de maatstaf in zijn segment en sindsdien heeft iedere generatie de lat hoger gelegd. 

Het Harlekin-verhaal

In 1994 kwam er niet alleen een nieuwe Polo, maar ook een nieuwe manier om hem simpel en snel op smaak te brengen: het ‘Baukastensysteem’ met vier bouwstenen (aandrijving, uitrusting, opties en kleur). Elke bouwsteen had een kleur, inderdaad: blauw, mintgroen, rood en geel. Om het systeem te promoten, bouwde Volkswagen twintig Polo’s in die kleuren. Oorspronkelijk enkel voor promotiedoeleinden, maar klanten waren direct enthousiast. Zo kwam het in 1995 tot de serieproductie van de vierkleurige Polo. 

Die productie van de Polo Harlekin was een kunststukje op zich. Voor een Harlekin produceerde Volkswagen om te beginnen vier normale Polo’s in de kleuren blauw, rood, geel en mintgroen. Van die auto’s werden carrosseriedelen zoals motorkap, achterklep, deuren, bumpers en spiegels volgens een vast stramien uitgewisseld. De basiskleur van een Harlekin is de tint die je terugvindt op het dak, de dorpels en in de motorruimte. Om een idee te geven van het kleurenpatroon: bij elke Harlekin hebben de voorbumper, de voorportieren en de spiegels dezelfde kleur en dat geldt ook voor de achterportieren en de bumper achter. Als klant kon je een Polo Harlekin bestellen, maar je kon geen voorkeur aangeven voor (bijvoorbeeld) de basiskleur. Het was simpelweg afwachten welke van de vier beschikbare kleurcombinaties je uiteindelijk kreeg.

In totaal rolden er 3.800 met de naam Harlekin van de band. Vandaag-de-dag zijn het echte cult-modellen.

Kleurrijk voor liefhebbers

Er is een groot verschil tussen de Polo Harlekin en de 918 Spyder: voor de Porsche was er geen Baukastensysteem beschikbaar. Desondanks zijn de overeenkomsten tussen de twee groot, tot in het detail, zeker als je ze naast elkaar zet. Natuurlijk gaat het dan over het ‘patchwork’ in precies dezelfde kleuren en volgens hetzelfde patroon. Maar het belangrijkste punt dat ze delen is wel dit: het zijn allebei auto’s voor de echte liefhebbers.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.