Leusden,
26
september
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Kleine Volkswagens voor grote mensen

Wie denkt dat alleen échte Volkswagens mensen in vervoering brengen, heeft het mis. Ook miniatuurmodelletjes van het merk zorgen voor groot enthousiasme. Bijvoorbeeld bij Herman Teunissen, die modelletjes verzamelt. Zijn collectie bestaat uit een paar honderd Volkswagens in de schaal 1:43. Welkom in de fascinerende wereld van de miniatuurautoverzamelaar, een wereld vol passie, toewijding en eindeloze ontdekkingen.

Met z’n bril op het puntje van de neus bestudeert Herman Teunissen (72) het interieur van een Volkswagen 412. The real thing is al sinds 1974 uit productie, maar hier heeft de modelautoverzamelaar uit Boskoop ‘m toch in handen. Letterlijk zelfs. Het is een 1:43 uitvoering van Minichamps. Teunissen is blij met zijn kleine model van de Volkswagen, door kenners Typ 4 genoemd.

Hobby voor gelijkgestemden

Herman Teunissen verzamelt al sinds de vijftiger jaren modelletjes. Elk centje sprokkelde hij bij elkaar om Matchboxjes te kunnen kopen; die waren goedkoper dan Dinky Toys. Ook kreeg hij wel eens modelletjes op zijn verjaardag of van Sinterklaas. “Er kwam een periode dat ik stopte met verzamelen, want als elke 16-jarige wilde ik natuurlijk een brommer. De modellen leidden een stil leven in een doos onder mijn bed. Maar toen ik uiteindelijk groter ging wonen, startte ik de hobby weer op. Ik bezocht ook beurzen en daarmee kwam de NAMAC in beeld, de club van modelverzamelaars waar ik nu secretaris van ben. Bij de NAMAC hoeft niemand zijn hobby uit te leggen. Want hier vind je alleen maar gelijkgestemden.”

Al besteedt Teunissen nog zo veel tijd en geld aan zijn hobby, nog leeft hij in de wetenschap dat hij nooit álle modelletjes zal verkrijgen die tijdens het bestaan van Volkswagen zijn gebouwd. Kenners schatten het aantal modellen in op ruim 75.000. Ze variëren van klassieke Volkswagen Brilkevers tot moderne Golf-, Polo- en Passat-modellen, evenals verschillende conceptauto’s en racewagens. Ooit was Dinky Toys dé aanbieder op de 1:43 markt. Maar omdat dit merk ter ziele is, heeft de aandacht zich verlegd naar massaproducenten als Minichamps, Schuco, Norev en Spark. De meeste fabrikanten laten hun miniatuur-Volkswagens in China maken. Door de detaillering is het werk zo arbeidsintensief, dat het niet rendabel is om dat in Europa te laten verrichten. Een kant-en-klaar model dat nu dik vijftig euro kost, zou dan minimaal het vijfvoudige moeten kosten.

Omgebouwde Billy-kasten

Teunissen is niet eenkennig als het gaat om de merken die hij verzamelt, maar een substantieel deel bestaat uit Volkswagens in de schaal 1:43. “Dat ik veel Volkswagens in mijn verzameling heb, is niet zo raar. Vroeger reed ik Volkswagen. Ik heb Kevers gehad - mijn eerste auto was een Kever uit 1961 -, ik heb een T2 bus gereden, een paar Golfjes en toen een Polo sedan. Die laatste is trouwens de enige die ik niet als miniatuur heb. Ik heb veel klassieke Volkswagen-modellen, maar er staan ook veel youngtimers in mijn omgebouwde Billy-kasten. De oudste Volkswagen is een Ovaal van Dinky Toys uit 1961; de nieuwste is de 412. En nu heb ik een ID.3, de eerste en enige elektrische auto in mijn verzameling.”

De verzamelaars zijn continu op zoek naar nieuwe aanwinsten om hun collecties uit te breiden. Ze struinen door rommelmarkten, speelgoedwinkels en online veilingen, op zoek naar die ene zeldzame schat die hun hart sneller doet kloppen. De opwinding van het vinden van een lang-gezochte auto of het ontdekken van een onverwacht juweeltje is ongeëvenaard.

Binnen de perken

Modelverzamelaars hebben er bijna zonder uitzondering moeite mee om hun passie aan hun omgeving uit te leggen. Want hoe verklaar je dat het modelletje dat je net hebt gekocht, zo maar tientallen euro’s kost. Terwijl kinderen over de tafel rijden met op het oog eenzelfde model van een paar euro dat bij de eerste de beste speelgoedzaak is aangeschaft. Herman Teunissen: “Mijn verzameling is nog redelijk binnen de perken gebleven. In principe staan al mijn modellen in een aparte kamer. Dat het soms wat uit de hand kan lopen, weet ik als NAMAC-secretaris als geen betere. Laatst moest ik bij een mede-verzamelaar zijn. Hij belde me vooraf op om te vragen of ik nog iemand mee zou nemen. Want dan maakte hij een extra stoel vrij.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.