Leusden,
06
juli
2023
|
10:00
Europe/Amsterdam

ID.7: indrukwekkende actieradius dankzij de kracht van aerodynamica

  • Gestroomlijnd design maakt rijbereik tot zelfs 700 kilometer (WLTP) mogelijk
  • Het meest aerodynamische ID.-model tot nu toe

De ID.7 is het eerste elektrische model van Volkswagen in de hogere middenklasse. Met een rijbereik tot zelfs 700 kilometer (WLTP) is de sedan een heuse efficiency-kampioen. Naast een compleet nieuwe aandrijflijn komt die grote actieradius met name op het conto van de geavanceerde aerodynamica. De combinatie van een stroomlijnde basisvorm, een extreem lage luchtweerstandswaarde van Cd = 0,23 en een frontaal oppervlak van 2,46 m² zorgen ervoor dat de ID.7 als het ware door de rijwind glijdt.

Bij sedanmodellen als de ID.7 bepaalt de carrosserievorm voor ongeveer 50 procent de totale luchtweerstandswaarde. De velgen en banden nemen nog eens 30 procent voor hun rekening, de bodemplaat 10 procent en bijvoorbeeld de openingen in het front waardoor de rijwind richting de radiatoren stroomt ook 10 procent. Het feit dat de nieuwe ID.7 het meest aerodynamische ID.-model tot dusver is, wordt meteen duidelijk bij een blik op het bijna vijf meter lange silhouet van de auto. Bij dit model was de focus op een gestroomlijnd design groter dan bij nagenoeg welk ander model dan ook. Dat wordt bijvoorbeeld duidelijk door het lage front, de vloeiende overgang naar de motorkap en de laag liggende voorruit. De coupé-achtige daklijn en de taps toelopende achterzijde zijn eveneens ontworpen met gunstige aerodynamische prestaties voor ogen.

Al in de eerste stadia van de ontwikkeling van de ID.7 ging er bovengemiddeld veel aandacht uit naar het exterieurdesign, de bodemplaat, de velgen en andere aero-details. In het eerste ontwikkelingsjaar beperkte dat gehele proces zich nog uitsluitend tot digitale CAD-modellen en computersimulaties. Pas later werden die digitale luchtstroomberekeningen gestaafd met tests in de windtunnel met behulp van fysieke modellen.

Aerodynamische pluspunten van de ID.7

Als onderdeel van het totale aerodynamische concept heeft de ID.7 een nagenoeg geheel gesloten bodemplaat. Die constructie wordt verder versterkt door nieuw ontwikkelde wielspoilers voor de voorwielen. Die geleiden de luchtstroom langs de wielen, met als doel om daarbij zo min mogelijk wervelingen te creëren. ‘Air curtains’ op de hoeken van de voorbumper zijn eveneens ontworpen om de rijwind zo gunstig mogelijk rond de auto te dirigeren. De gewelfde dorpels opzij voorkomen dat de wind vervolgens onder de auto terechtkomt en rechtstreeks tegen de achterwielen stroomt. Onder de auto zorgen kleine spoilers en details dat de lucht op de gewenste wijze onder de auto doorvloeit.

Meer dan looks alleen

Bij elektrische auto’s kunnen met name de velgen een positief effect hebben op een goede aerodynamische balans. Tijdens het ontwerp van die velgen lag de primaire focus dus niet alleen op mooie looks, maar ook op de aerodynamische prestaties, waarbij Volkswagen tegelijkertijd ook rekening moest houden met de koelende werking die de velgen op de remmen hebben. Het resultaat mag er zijn: velgen die qua ontwerp meer gesloten zijn en daardoor extra goede aerodynamische eigenschappen hebben.

Elektrische shutters

Maar ook andere elementen van de auto werden nauwgezet onder de aerodynamische loep gelegd. Voorbeelden zijn de openingen in het front, waardoor de rijwind richting de radiatoren voorin de auto stroomt. In de ID.7 wordt die luchtstroom actief gereguleerd door radiator-shutters, om de luchtweerstand te beperken. Deze elektrisch bediende shutters openen zich alleen wanneer gerichte koeling van de elektromotoren en het accupakket noodzakelijk is. Achter wordt een optimale aerodynamica gewaarborgd dankzij onder meer de ideale vorm van de achterklep en het design van de diffuser.

Het resultaat van al die inspanningen? Een Cd-waarde van 0,23, de beste luchtweerstandswaarde van de gehele ID.-family van Volkswagen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.