Leusden,
09
november
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

ID.3 slaagt glansrijk voor 100.000 km-test Duitse ADAC

  • Hoogvoltage-batterij na 2,5 jaar en 100.000 km nog een nettocapaciteit van 93%
  • Laadsnelheid permanent verhoogd met behulp van software-updates
  • Ingenieurs prijzen geschiktheid voor lange ritten en intelligente e-routeplanner 

De Duitse ADAC, de grootste automobielvereniging van Europa, heeft de ID.3 een goed rapport gegeven. De ingenieurs van het Test- en Technologiecentrum in Landsberg am Lech hebben al meer dan 100.000 kilometer afgelegd met het model. De belangrijkste bevinding: de hoogvoltage-batterij heeft nog steeds een netto capaciteit van 93 procent. De testauto is een ID.3 Pro S met een 77 kWh accupakket waarvoor Volkswagen, net als voor alle andere modellen uit de ID.-familie, garandeert dat hij na acht jaar gebruik of 160.000 kilometer rijden nog steeds minimaal 70 procent van zijn oorspronkelijke netto capaciteit heeft.

De ADAC-testers spaarden het accupakket niet. Om de 100.000 kilometer-grens zo snel mogelijk te passeren, werd de ID.3 bij snellaadstations vaak tot 100 procent opgeladen. Bovendien stond de auto, in tegenstelling tot wat wordt aanbevolen, meestal met een laadniveau van 100 procent klaar bij het laadstation voor de volgende tester, soms meerdere dagen lang.

Updates voor extra laadsnelheid en efficiency

De duurtest is de eerste in zijn soort die is uitgevoerd met een model uit de ID.-familie. Tussen de testritten door werd de ID.3 herhaaldelijk gecontroleerd door ingenieurs in het Test- en Technologiecentrum in Landsberg am Lech. De experts van de ADAC kijken daarbij naar acht hoofdcriteria en meer dan 300 subcriteria – variërend van technologie en veiligheid tot rijgedrag, bedieningsgemak en milieueffecten.

De ADAC heeft een duidelijke aanbeveling voor berijders van dit model: software-updates moeten altijd worden geïnstalleerd. Tijdens de duurtest werden voor de ID.3 verschillende software-updates vrijgegeven. Naast diverse bugfixes zorgden de updates onder andere voor een verhoging van het laadvermogen tot 170 kW. Ze hadden ook een positief effect op het verbruik en dus de actieradius. De nieuwe software zorgde met name voor een aanzienlijke verbetering van het stroomverbruik op korte afstanden en bij winterse temperaturen van 0 tot 5 °C.

E-routeplanner

De intelligente routeplanner voor elektrische modellen, die de ID.3 ook via een update heeft ontvangen, werd ook geprezen door de ADAC-testers. Op een langere route plant het systeem de laadstops zo dat de bestemming zo snel mogelijk wordt bereikt. Naast de laadstatus van het accupakket houdt het systeem ook rekening met de actuele verkeerssituatie en -voorspellingen. De laadstops worden op dynamische wijze geëvalueerd en zijn gebaseerd op de rijomstandigheden. Zodoende kan de routeplanning twee korte laadstops met een hoog vermogen voorstellen in plaats van één lange stop met een laag vermogen.

Meer informatie over de ADAC-duurtest inclusief de testgegevens is te vinden op
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/vw-id3-dauertest/

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.