Leusden,
23
november
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

ID. Treffen in Locarno: één grote ID.-familie

De regio rond het Lago Maggiore veranderde recent in een ontmoetingsplaats voor ID.-fans, tijdens het derde internationale ID. Treffen in het Zwitserse Locarno. We reden in een ID.5 vanuit Nederland over de Alpen naar het Mekka voor fans van de elektrische Volkswagen en maakten deel uit van een grote ID.-familie.

Zo moet het zijn geweest tijdens de GTI Meeting aan de Wörthersee in Oostenrijk: van 1982 tot en met 2019 ontmoetten liefhebbers elkaar in een familiale sfeer waarbij ze hun autopassie deelden. Het geheel werd gecombineerd met ‘petrol-gesprekken’, talloze uitstapjes en soms ook een (familie)vakantie in één van de mooiste streken in het hart van Europa. Begin september vulden ruim 130 Volkswagen ID.-modellen de straten van Locarno. “Dit treffen is de Wörthersee 2.0, maar dan voor elektrische Volkswagens”, aldus organisator Daniel Ott. “Nog steeds ontstaan hier vriendschappen. Maar de gesprekken gaan nu niet meer over benzine maar over elektriciteit en duurzaamheid.”

ID. Drivers Club

De bijeenkomst aan de oevers van het Lago Maggiore is een initiatief van de besloten Facebook-groep ID. Drivers Club, waar rijders en fans van de elektrische Volkswagens bij zijn aangesloten. In de groep worden thema’s besproken als elektromobiliteit in het algemeen en de ID.-modellen van Volkswagen in het bijzonder: van batterij tot laadpaal en van range tot ervaringen onderweg. Volkswagen ondersteunt het particuliere initiatief in Locarno niet alleen financieel, maar stuurt ook experts – net zoals ooit tijdens de GTI-bijeenkomsten bij de Wörthersee. Locarno is de ultieme plek om automobielmijlpalen in het onderzoek naar elektrische mobiliteit en baanbrekende showauto’s te tonen.

Laadpunten

Of je nu thuis, op je werk of onderweg bent, er is altijd wel een plek in de buurt om een elektrische auto op te laden, zo ervaren we op weg naar Locarno in de ID.5. Het aantal laadpunten is enorm gegroeid, en dankzij de slimme accutechnologie van Volkswagen rijd je extra veel kilometers op een acculading. Er is één accupakket voor de ID.5 beschikbaar: de 77 kWh versie. Snelladen gaat met maximaal 125 kilowatt. Dat is voldoende om je accupakket in een half uurtje van 20 tot 80 procent te vullen; de tijd die het kost om een cappuccino inclusief Bockwust te verorberen.

Op weg naar Locarno hadden we natuurlijk de 18 kilometer lange Gotthard-tunnel kunnen nemen, maar daar kiezen we nadrukkelijk niet voor. Omdat het verkeer gedoseerd wordt toegelaten, is de file die voor de tunnel staat lang, zo vertelt de ‘Discover Pro’ navigatie ons. We nemen daarom de oude Gotthardpas. Bij Wassen verlaten we de snelweg en daar beginnen we aan de klim van de ruim 2.100 meter hoge Passo San Gottardo. Het uitzicht over de Zwitserse Alpen is fenomenaal, de aaneenschakeling van haarspeldbochten spectaculair. De ID.5 rijdt stevig, maar heel comfortabel, heeft veel grip en een mooie neutrale balans. De top van de Gotthardpas is een toeristische plek waar je kunt genieten van het uitzicht. Het rijden van de met keitjes bestrate Via Tremola – de oude St. Gotthardpasweg - staat al sinds de eerste ID.-meeting op het menu. Dus is het niet gek dat we op weg naar Locarno juist hier de eerste deelnemers treffen. “Iedereen heeft z’n ID. vooraf geladen. Want aan de laadinfrastructuur van deze route die uit de negentiende eeuw stamt moet nog wat worden gewerkt”, grapt een deelnemer.

eMobiliteit verbroedert

Zacht zoemend verzamelen de ID.’s zich op het centrale plein laRotonda in Locarno. Met een diameter van ruim 110 meter is het grootste verkeersplein van Zwitserland perfect geschikt voor de Volkswagen E-MOBILITY meeting. “We hebben weer meer gasten dan bij de vorige twee edities van het treffen”, stelt organisator Ott tevreden vast. “eMobiliteit verbroedert.”

Volkswagen pakt er uit met een aantal exclusieve ID.-versies. Een hoogtepunt is de onthulling van de ID.X Performance, een nieuwe visie op een volledig elektrische sportlimousine. Het studiemodel op basis van de nieuwe ID.7 ademt met zijn sportieve looks een en al dynamiek. Maar helaas: net als de ID. XTREME en ID. Xcite showauto’s die bij de vorige edities van het internationale ID. Treffen werden onthuld, blijft het ook bij de ID.X Performance bij een one-off. “Maar we laten wel zien wat er allemaal mogelijk is met elektrische aandrijving op basis van het MEB-platform”, zegt Andreas Reckewerth, hoofd van het team van gepassioneerde engineers dat de elektrische showauto veelal in eigen tijd creëerde. ”The sky is the limit bij Volkswagen.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.