Leusden,
29
maart
2024
|
09:00
Europe/Amsterdam

50 jaar Golf: productiestart van de allereerste Golf op 29 maart 1974

  • Europa’s nummer 1: de meest succesvolle Volkswagen en de bestverkochte Europese auto sinds de uitvinding van de automobiel
  • 37 miljoen exemplaren tot dusver: in de afgelopen 50 jaar hebben elke dag wereldwijd meer dan 2.000 mensen voor een nieuwe Golf gekozen
  • 875.000 Golfs vonden hun weg sinds 1974 naar Nederland
  • De Golf maakt nieuwe technologieën beschikbaar voor de massa
  • Toekomst van de Golf: plug-in hybride aandrijving met volledig elektrische actieradius van meer dan 100 km en ChatGPT voice control met AI


Vandaag precies 50 jaar geleden, op 29 maart 1974, begon Volkswagen in Wolfsburg met de serieproductie van de Golf. Niemand wist op die dag in maart dat deze compacte auto – de opvolger van de legendarische Kever – de meest succesvolle Volkswagen en bestverkochte Europese auto aller tijden zou worden. Tot op heden hebben meer dan 37 miljoen exemplaren de eerste in serie geproduceerde Golf van 1974 gevolgd. 875.000 daarvan vonden hun weg naar Nederland, waarvan er nu nog steeds zo’n 310.000 op onze wegen rondrijden. Vandaag viert Volkswagen de verjaardag van de Golf.

In juli 1974 stonden de eerste nieuwe Golf-modellen bij de Volkswagen-dealers. Waar de Kever met zijn achterin gemonteerde motor het straatbeeld decennialang had gedomineerd, brak nu een nieuw tijdperk aan: dat van de voorin gemonteerde, dwarsgeplaatste motor. Volkswagen had deze overgang kort daarvoor al ingezet met de Scirocco en Passat. Met de komst van de Golf maakte ook de populairste autoklasse nu gebruik van deze nieuwe technologie.

Volkswagen vindt zichzelf opnieuw uit

Als opvolger van de legendarische Kever moest de Golf, ontwikkeld door Giorgetto Giugiaro en Volkswagen Design, aan hoge verwachtingen voldoen om het succesverhaal van de meest succesvolle auto aller tijden tot dan toe voort te zetten. Dat lukte in alle opzichten: klanten waren zo onder de indruk van de moderne aandrijving, het variabele interieur en het nieuwe design dat de Golf in oktober 1976 al de grens van één miljoen exemplaren had overschreden.

Vanaf het allereerste begin hebben de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg en haar werknemers geprofiteerd van de succesvolle start van de Golf I. Tot nu toe zijn er alleen al in Wolfsburg meer dan twintig miljoen Golfs gebouwd. De overige 17 miljoen exemplaren zijn geproduceerd in andere Duitse fabrieken, in België, Brazilië, China, Maleisië, Mexico, Slowakije en Zuid-Afrika. Ook in die zin is de Golf een wereldauto. Zijn technologieën zijn echter altijd typische voorbeelden geweest van vooruitstrevende Duitse techniek. Een totale productie van 37 miljoen Golfs betekent zuiver rekenkundig gezien dat elke dag weer meer dan 2.000 mensen over de hele wereld de afgelopen vijftig jaar voor een nieuwe Golf hebben gekozen. 

Golf I - Pure vooruitgang

Net als alle volgende Golf-generaties was ook de eerste versie een weerspiegeling van de technische stand van zaken en de huidige trends in de auto-industrie. En dat gold niet alleen voor het ingenieuze gebruik van de ruimte voor die tijd en de voorwielaandrijving van de auto. Met de eerste Golf GTI (1976) gaf Volkswagen het startschot voor de sportieve aspiraties van de compacte klasse. De Golf D (1976) en de latere Golf GTD (1982) zorgden op hun beurt voor de doorbraak van dieselmotoren in het compacte segment. In 1979 lanceerde Volkswagen de Golf Cabriolet – lange tijd de bestverkochte cabriolet ter wereld. Van de eerste generatie van de Golf, inclusief alle afgeleiden, werden tot 1983 in totaal 6,9 miljoen exemplaren verkocht op alle continenten. Daarmee bewees de Golf I een waardige opvolger van de Kever te zijn.

Golf II - De mijlpaal

Andreas Mindt, de huidige hoofdontwerper van Volkswagen, vat het belangrijkste moment in de geschiedenis van de Golf als volgt samen: “Het was de overgang van Golf I naar Golf II. Herbert Schäfer, de toenmalige hoofdontwerper van Volkswagen, deed daar alles goed. Hij moderniseerde de tweede Golf, maar behield het DNA van de eerste generatie. Deze brug is zeer belangrijk voor de geschiedenis van de Golf. Elke Golf die daarna kwam, is altijd een doorontwikkeling van dit oorspronkelijke model gebleven.” Verder debuteerden technologieën als een geregelde katalysator, ABS en vierwielaandrijving in de Golf II. Tussen 1983 en 1991 werden er 6,3 miljoen exemplaren van de tweede generatie Golf gebouwd.

Golf III - Veiligheid voorop

In augustus 1991 luidde Volkswagen een nieuw veiligheidstijdperk in met de Golf III. Dit was het eerste model Golf dat vanaf de productielijn in 1992 verkrijgbaar was met voor-airbags. Het ontwerp was een grote vooruitgang op het gebied van design, wat ook leidde tot aanzienlijke verbeteringen in de botsveiligheid van het model. Enkele andere mijlpalen die de Golf III kan claimen, zijn onder meer dat het model al in 1997 meer dan 4,8 miljoen keer was gebouwd. Bovendien was het de eerste Golf met een zescilindermotor (VR6), de eerste Golf die beschikbaar was met cruise control en zijairbags, en voor het eerst was het model ook verkrijgbaar als stationwagen (Variant).

Golf IV - Het stijlicoon

De Golf IV, die in 1997 werd gepresenteerd, wordt tegenwoordig beschouwd als een stijlicoon – ongetwijfeld ook omdat hij met zijn duidelijke kenmerken en het opvallende C-stijlontwerp van de productlijn weer een brug sloeg naar de Golf I uit 1974. Met de Golf IV bereikte Volkswagen een nieuwe kwaliteitsstandaard binnen het segment. Tegelijkertijd leverde het debuut van ESP een verdere bijdrage om veiligheid beschikbaar te maken voor de massa. In 2002 presenteerde Volkswagen op basis van die Golf IV de sportiefste Golf tot dan toe: de R32, met een topsnelheid van 250 km/u. In 2003 was dit de eerste Volkswagen die met een DSG-transmissie verkrijgbaar was. Vanaf dat jaar werd de Golf IV vervangen, na 4,9 miljoen gebouwde exemplaren.

Golf V - Klasse-overschrijdend

Met zijn uitstekende comfort lag de vijfde Golf – die in 2003 op de markt kwam – mijlenver voor op veel concurrenten in de hogere middenklasse. Hetzelfde gold opnieuw voor de bouwkwaliteit, wat werd onderstreept door een toename van 35 procent in de torsiestijfheid van de lasergelaste carrosserie ten opzichte van de generatie ervoor. In de Golf V waren voor het eerst tot acht airbags aan boord. Daarnaast maakte de vijfde-generatie Golf, die in 2008 al 3,4 miljoen keer was gebouwd, indruk met een nieuwe multilink achterwielophanging, bi-xenon koplampen en de eerste DSG-transmissie met 7 versnellingen.

Golf VI - Hightech

Eind juli 2012 werden er in slechts vier jaar tijd nog eens 3,6 miljoen Golfs geproduceerd. Die eer lag te beurt aan de zesde generatie die in 2008 werd geïntroduceerd. Ook nam de veiligheid opnieuw een grote vlucht: de wederom gelaserde carrosserie was zo stabiel dat hij met vlag en wimpel het maximum van vijf sterren scoorde in de Euro NCAP crashtest. Nieuwe technologieën als Light Assist (geavanceerde grootlichtregeling), Park Assist, Hill Start Assist en adaptieve chassisregeling (DCC), waren bepalend voor de ‘World Car of the Year’ van 2009. De Golf VI was met recht één van de meest geavanceerde, compacte auto’s van het moment.

Golf VII - Minder gewicht, meer efficiëntie

In september 2012 vierde Volkswagen de wereldpremière van de zevende-generatie Golf. Hij woog tot 100 kg minder dan zijn voorganger, waardoor ook het brandstofverbruik met maar liefst 23 procent daalde. Nieuwe technologieën - waaronder het Automatic Post-Collision Braking System, Adaptive Cruise Control en Front Assist inclusief City Emergency Braking System – waren onderdeel van de uitgebreide reeks aan assistentiesystemen. In 2014 zette Volkswagen zijn koers uit naar het tijdperk van elektrische mobiliteit met de nieuwe e-Golf. Tot 2019 zijn er in totaal 6,3 miljoen exemplaren van de Golf VII geproduceerd.

Golf VIII - Het vooruitstrevende tijdperk

In oktober 2019 presenteerde Volkswagen de Golf VIII. Met zijn nieuwe mild- en plug-in hybride aandrijving bracht hij elektrificatie naar de compacte klasse. Als één van de eerste compacte auto’s maakt de achtste generatie Golf begeleid rijden mogelijk, door middel van Travel Assist. Zelfs de instapversie beschikt over moderne standaardfuncties als Lane Assist, Front Assist, LED-koplampen, LED-achterlichten en automatische airconditioning. In combinatie met de optionele adaptieve chassisregeling DCC en de voertuigdynamiekmanager bereikt de Golf VIII bovendien een voor deze klasse ongekende spreiding tussen comfort en dynamiek. Tot nu toe zijn er al meer dan een miljoen exemplaren gebouwd en verkocht.

Anno 2024 is de evolutionaire fase van de achtste generatie aangebroken. De vernieuwde Golf maakt indruk met een nieuw infotainmentsysteem, een intuïtiever bedieningsconcept, een scherper design en efficiënte aandrijfsystemen. Extra noemenswaardig is de nieuwe generatie plug-in hybride aandrijflijnen met een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer. Daarnaast maakt de nieuwe Golf met spraakbesturing en de AI-gebaseerde chatbot ChatGPT technische innovaties opnieuw beschikbaar voor de massa. Zo gaat de evolutie van de Golf al vijf decennia lang onveranderlijk door.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.