Leusden,
07
november
2023
|
09:40
Europe/Amsterdam

40 jaar GTI Club Holland: ‘De Golf GTI wordt nooit oud’

De GTI Club Holland is jarig. Het is dit jaar precies veertig jaar geleden dat de club is opgericht. Daarmee is het één van de oudste GTI-clubs ter wereld, vertelt voorzitter Ruud Kuiper. “We staan al veertig jaar voor het ontwikkelen en bevorderen van contacten tussen eigenaren van alle generaties van de Golf GTI, de RallyeGolf, Golf III VR6, Golf IV V6 4Motion en de Golf R en R32. Ik heb hier hechte vriendschappen zien ontstaan.”

Ruud Kuiper is al jaren een enthousiaste Golf GTI-rijder. Hij is niet de enige met een passie voor de Gran Turismo Injection – kortweg GTI. Het enthousiasme heeft ertoe geleid dat begin 1983 werd gekeken naar de oprichting van de GTI Club Holland. “Na enkele weken van research is in juni 1983 een eerste kennismakingsbijeenkomst gehouden. Er kwamen 26 rijders met hun GTI’s opdagen, toen alleen nog van de eerste generatie die in 1976 op de markt was gekomen. De Golf GTI van de tweede generatie stond toen in de coulissen te trappelen, inclusief de 16V en later de G60. De gezellige sfeer onderling en het enthousiasme heeft ertoe geleid dat de GTI Club Holland dat jaar officieel van start ging. Er zijn nog drie leden van het allereerste uur; we hebben ze laatst tijdens ons jubileumfeest uitgebreid in het zonnetje gezet.”

Fanatieker en allemaal geïnteresseerd in de mens achter de GTI

Ruud Kuiper heeft de verhalen uit de beginjaren van horen zeggen. Hij trad zelf in 1985 toe en was er getuige van dat de club snel groeide dankzij vele activiteiten in de vorm van meetings, evenementen, excursies en contacten met buitenlandse clubs. Na een paar jaar trad hij toe tot het bestuur en uiteindelijk werd hij voorzitter. In de 23 jaar dat hij voorzitter is – met een onderbreking van drie jaar - zag hij de club groeien van zo’n tachtig leden tot zelfs 1.900 in de hoogtijdagen. Nu ligt het aantal stabiel op zo’n 220 leden, iets dat de voorzitter prima vindt. “Dat aantal is veel beter te behappen als je iets wilt organiseren. Vroeger kwam je bij elkaar om elkaar te zien en te praten over je auto’s. Maar de wereld is met internet behoorlijk veranderd. Aan de ene kant positief: als je nu een vraag hebt, heb je via het internet in een paar minuten antwoord. Aan de andere kant is de manier van met elkaar omgaan iets afstandelijker dan in het verleden. Maar de 220 leden zijn wel fanatieker en allemaal geïnteresseerd in de mens achter de GTI.”

Puur voor de emotie

Anno 2023 vertegenwoordigt de Golf GTI VII het grootste aandeel binnen de club, gevolgd door de Golf GTI V. “Van de eerste generatie Golf GTI hebben we zo’n veertig exemplaren. De Golf GTI MK3 is een beetje een ondergeschoven kindje; mensen vonden het geen echte GTI en zagen meer in de VR6. Veel mensen hebben er tegenwoordig een vroege GTI bij naast een moderne Golf, puur voor de emotie.” Door de jaren heen reed Kuiper verschillende modellen. “Ik heb nu een GTI 2.0 TSI GTI Performance uit 2018 waar we dagelijks in rijden. Die GTI rijdt perfect; een superauto met alles erop en eraan. Daarnaast heb ik samen met mijn jongste zoon een vierdeurs Golf II GTI uit 1989 die we uit Italië hebben gehaald. Hij is helemaal opgebouwd met de techniek van de Golf VI R: het blok, de DSG versnellingsbak inclusief de schakelflippers achter het stuur, een digitaal dashboard. Vanbuiten ziet ‘ie er origineel uit, maar onder de kap toont hij helemaal anders. We hebben ieder moertje en boutje vernieuwd. Alsof de auto gisteren in Wolfsburg van de band liep.”

Het beleid van de club is dat de GTI’s van de clubleden niet per se origineel hoeven te zijn, vertelt de voorzitter. “Binnen de club zijn er verschillende stromingen. De een wil z’n GTI helemaal origineel houden en ‘m in de garage koesteren. De ander vindt het geweldig om er op de Nürburgring vrij mee te rijden. Weer een ander wil ‘m modified. Er zit dus van alles tussen. De vrijheid wordt je binnen de club wel gelaten. Wat je erin stopt, is bij ons om het even. De Golf GTI wordt nooit oud, maar groeit met ons mee. Je krijgt er steeds een nieuwe generatie bij. Zoek dat maar eens bij andere auto’s. De GTI elektrisch? Goeie vraag. De komende generatie van de Golf is elektrisch. Als Volkswagen slim is, houdt het merk die drie magische letters vast.”

Die elektrische Golf werd recent door Volkswagen al aangekondigd, op basis van het SSP (scalabale systems platform) voor elektrische aandrijving dat voor het einde van dit decennium op de rol staat. Maar ook de GTI als fenomeen heeft toekomst, ongeacht de aandrijftechnologie die Volkswagen daarvoor aanwendt. Hét tastbare bewijs is de ID. GTI Concept die begin september zijn opwachting maakte. Hoewel nog een studiemodel blikt deze ‘GTI van de toekomst’ alvast vooruit op een nieuwe toepassing van de oh zo bekende en iconische GTI-features.

“Ik sta met de club op ga ermee naar bed”

Ruud Kuiper heeft plannen om te stoppen als voorzitter. “Je moet de deur een keer open willen zetten voor nieuw bloed, anders val je in herhaling en vlieg je op de automatische piloot. Ik hoop als zestiger op veranderingen en dat er iemand opstaat uit de jongere generatie die capabel is om de club naar het vijftig jarig bestaan te leiden. Of er een opvolger klaar staat valt echter nog te bezien. Maar ook als ik ben gestopt, blijft de Golf GTI er bij mij helemaal in zitten. Ik sta met de club op ga ermee naar bed. Dat blijft.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.