Leusden,
14
november
2023
|
15:37
Europe/Amsterdam

Bouwsteen voor de toekomst: het MQB evo-platform van Volkswagen

  • Basis voor de nieuwe Passat, Tiguan en vernieuwde Golf

Het MQB evo-platform kenmerkt Volkswagen en alle auto’s die erop gebouwd worden. Omdat je aan de buitenkant niet gauw ziet hoe belangrijk dit platform voor Volkswagen en voor de toekomst is, lichten we graag een tipje van het plaatwerk op.

De afkorting MQB staat voor Modularer Querbaukasten, wat vrij vertaald ‘modulaire bouwsteen’ betekent. Daarin ligt ook de sleutel van het succes en de mogelijkheden van het platform: het is een modulair, aanpasbaar systeem voor het ontwerpen en bouwen van auto's. Alle auto’s op het MQB-platform hebben een dwarsgeplaatste motor aan de voorzijde, gecombineerd met voor- of vierwielaandrijving. In 2012 waren de Volkswagen Golf (generatie VII) en Audi A3 (generatie III) de twee eerste MQB-modellen. Eind 2014 volgde op deze basis de eerste Passat (generatie VIII), midden 2015 de Touran (generatie II) en begin 2016 de Tiguan (generatie II). Inmiddels is het MQB-platform verder doorontwikkeld en vervangen door het nieuwe MQB evo-platform. 

Bouwsteen voor de toekomst

Op basis van MQB evo heeft Volkswagen de nieuwe Tiguan, de nieuwe Passat Variant en de vernieuwde Golf ontwikkeld. De hoge kwaliteit van hun interieurs, een nieuw en intuïtief te bedienen infotainmentplatform, de nieuwe generatie plug-in hybrideaandrijvingen met een grote elektrische actieradius tot zelfs 100 kilometer en hun uitermate comfortabele onderstellen zijn het resultaat. Ze voldoen precies aan wat de kopers van een Volkswagen verwachten: progressieve auto’s die op het gebied van perfectie nog een stap verder gaan. Daardoor hebben de nieuwste MQB evo-modellen het potentieel om het succesverhaal van hun voorgangers tot ver in de toekomst voort te zetten.

Van kleine auto tot grote SUV’s 

Omdat alle MQB-Volkswagens dezelfde inbouwpositie van de motoren en transmissies hebben, maar ook componenten als vierwielaandrijving, airconditioning, stuurwielen, het infotainment en de hulpsystemen identiek aan elkaar zijn, kunnen verschillende Volkswagen-modellen heel gemakkelijk in dezelfde fabriek worden gebouwd. Tegelijkertijd biedt de modulaire ‘bouwsteen’ grote vrijheden, bijvoorbeeld voor het variëren in wielbases, spoorbreedtes of vermogens. Naast kostenverlaging en vrijheid is ook toekomstbestendigheid een belangrijk aspect. MQB evo bespaart een hoop extra uitstoot doordat het productieproces wordt versimpeld. Zo is het figuurlijk beschouwd dus ook een bouwsteen voor een schonere toekomst. 

Vertrouwd infotainmentsysteem

In het geval van de vernieuwde Golf en de nieuwe Tiguan en Passat is het MQB evo-platform ook nog een verbindende factor. Er is namelijk ruimte voor interfaces van hetzelfde infotainmentsysteem als van een Volkswagen die op het MEB-platform – Volkswagen’s basis voor de volledig elektrische ID.-modellen - staat. De grafische weergave, menustructuur en bedieningsfilosofie van MQB evo-auto’s lijkt daardoor op die van elektrische tegenhangers als de nieuwe ID.4, ID.5 en ID.7. Bij de overstap van een MEB- naar een MQB-model of andersom hoef je dus niet meer te wennen aan andere scherm- en bedieningsconcepten.

MQB evo maakt hightech betaalbaarder

Wie kiest voor de nieuwe Tiguan, de nieuwe Passat Variant of de vernieuwde Golf profiteert in z’n portemonnee ook van de aanzienlijke schaalvoordelen van het platform. Want aan boord van deze Volkswagens worden talloze nieuwe systemen gebruikt waarvan de ontwikkelingskosten worden verdeeld over alle MQB-modellen. Daarmee maken we innovaties beschikbaar en betaalbaarder voor honderdduizenden automobilisten over de hele wereld. 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.