WAY TO ZERO

Way to zero

Volkswagen AG* staat voor één van de grootste uitdagingen in de geschiedenis van haar merk. Misschien zelfs wel in de geschiedenis van autorijden. Ze neemt de verantwoordelijkheid voor haar aandeel in de wereldwijde CO2-uitstoot. Het doel? In 2050 een volledig CO2-neutraal** bedrijf zijn.

Way to zero

Een nieuwe weg voor Volkswagen AG

Volkswagen AG vindt dat iedereen mee moet kunnen doen aan deze beweging. Daarom werkt ze aan verschillende innovatieve manieren van autorijden. Zo kan ook jij meehelpen om de CO2-uitstoot te verlagen.

Want alleen samen kunnen we dit doel bereiken.

 

De eerste CO2-neutrale Volkswagen: de volledig elektrische ID.3

 

De volledig elektrische ID.3 is de eerste Volkswagen die niet alleen CO2-neutraal** geproduceerd is, maar die ook CO2-neutraal** aan je geleverd wordt. Voor de productie gebruikt Volkswagen AG alleen groene energie, en niet meer dan nodig is. Als het even kan, vermijdt ze uitstoot. Komen er tijdens de productiefase toch emissies vrij, dan compenseert Volkswagen AG de uitstoot door bij te dragen aan gecertificeerde klimaatprojecten. In één van die klimaatbeschermingsprojecten ondersteunt Volkswagen AG haar partner Permian Global in het Kantigan Mentaya project. Dit project beschermt 149.800 hectare Indonesisch regenwoud dat grote hoeveelheden CO2 absorbeert.

En na de levering van de auto? Ook dan kun je zonder uitstoot in je ID.3 rijden. Bijvoorbeeld door de groene stroom van Shuttel Services. Autorijden voelde nog nooit zo goed.

Meer over de ID.3

Diverse aandrijftechnieken. Iedereen groen bezig

Volkswagen AG wil een toekomst waarin autorijden niet langer CO2 uitstoot. En dan niet alleen voor een select groepje, maar voor ons allemaal. Daarom ontwikkelt ze verschillende aandrijftechnologieën die beter presteren en minder verbruiken. Zodat echt iedereen op zijn of haar manier een groen steentje kan bijdragen.

Way to zero

Het modulaire MEB-platform

Innovatief platform voor elektrische auto's

Om volledig elektrisch rijden duurzaam en tegelijkertijd voor iedereen bereikbaar te maken, ontwikkelde Volkswagen AG een speciaal batterij platform: de Modular Electrification Toolkit, ofwel het MEB-platform. Het is de ideale basis voor een elektrische auto met een flinke actieradius. Door de platte batterij in de bodem van de auto te integreren, is deze meteen beschermd en bespaar je veel ruimte. En dat niet alleen, elektrisch laden is ook nog eens een stuk voordeliger dan je brandstoftank volgooien. Onze ID. Family maakt al gebruik van het MEB-platform.

Ontdek meer

De plug-in hybrid

Het beste van twee werelden

De plug-in hybrides van Volkswagen AG combineren de voordelen van zowel een elektrische- als een benzinemotor. Rij tot 55 km*** geruisloos en zuinig door stad en land met de elektrische aandrijving. De krachtige TSI benzinemotor gaat voor je aan de slag wanneer je accelereert of een langere afstand rijdt. Met één druk op de knop kies je weer voor de elektrische drive mode. En met de Boostfunctie combineer je net zo makkelijk de kracht van beide systemen. Hou je vast voor een ongekende acceleratie. Lege accu? Je auto opladen bij een openbare laadpaal, je thuislaadpaal of een gewoon stopcontact is eenvoudig. Het aantal openbare laadpalen neemt sterk toe, waardoor opladen ook steeds toegankelijker wordt. Ontdek hier onze plug-in hybride Passat GTE Business.

De mild hybrid

Een nieuwe manier om efficiënter te rijden

Wil je nog niet over naar volledig elektrisch rijden, dan zijn er een aantal alternatieven. Zoals de eTSI: een nieuwe manier van rijden die prestatie en efficiëntie slim combineert. Volkswagen AG koppelde een 1.5 liter TSI motor aan een 48-voltsysteem met 7 versnellingen en een dubbele koppeling. Daardoor is het brandstofverbruik een stuk lager, terwijl je niets inlevert op prestatie. Als extraatje laadt het 48-voltsysteem automatisch bij wanneer je remt. Een lager brandstofverbruik, meer kracht en meer comfort – wat wil je nog meer. Ontdek hier onze mild hybride Golf met eTSI motor.

Samen werken aan een beter klimaat

Op de weg naar CO2-neutrale mobiliteit telt elke stap. Daarom werkt Volkswagen AG aan het verminderen van uitstoot in de volledige organisatie.

Volkswagen Elektrisch Rijden

CO2-neutraal laden met Shuttel Services

Duurzame mobiliteit start bij het stopcontact. Want om ervoor te zorgen dat je elektrische auto ook op lange termijn CO2-neutraal** blijft, moet je ’m opladen met CO2-neutrale** energie. Om groene energie zo toegankelijk mogelijk te maken binnen de elektrische mobiliteit installeert onze partner Shuttel Services (thuis)laadstations, die in combinatie met de Shuttel laadpas 100% groene stroom laden. De stroom is duurzaam opgewekt uit 100% hernieuwbare energiebronnen, zoals zon, wind, biomassa of water. Of je je elektrische auto nu thuis, op het werk, bij openbare laadpunten of bij snelladers oplaadt, met een Shuttel laadpas kun je ervan uitgaan dat je met groene energie laadt.

Groene energie in onze fabrieken

Volkswagen AG wil de CO2-uitstoot van haar fabrieken flink omlaag brengen. Meer dan 30 locaties wereldwijd maken al gebruik van 100% groene stroom. In de toekomst moet energie voor de productie van voertuigen waar mogelijk uit hernieuwbare energiebronnen komen. Een goed voorbeeld van een klimaatneutrale productielocatie is de fabriek in Zwickau. Daar wordt de ID. Family nu al volledig CO-neutraal geproduceerd. De fabriek gebruikt groene energie uit hydro-elektrische energiecentrales, waarmee zo’n 106.000 ton aan CO2 per jaar wordt bespaard.
Ook in de energiecentrale in Wolfsburg maakt Volkswagen AG grote stappen: hier faseren ze fossiele brandstoffen steeds verder uit en stappen ze in 2022 volledig over naar natuurlijk gas. Zo besparen ze zo’n 1,5 miljoen ton aan CO2-uitstoot per jaar. Wereldwijd neemt de CO2-uitstoot in de productielocaties van Volkswagen AG met 15% af.

Duurzame productieketen

Door groene energie en gerecyclede materialen te gebruiken, verduurzaamt Volkswagen AG haar productieketen. Een enorme taak, aangezien ze met vele onderdelen, leveranciers en sub-leveranciers werkt. Maar hier steekt het bedrijf natuurlijk graag haar energie in. Zo stelt Volkswagen AG bijvoorbeeld als voorwaarde dat leveranciers groene energie gebruiken bij het produceren van batterijcellen.
Ook wat betreft het vervoer van auto’s valt er een hoop te winnen. Met twee vrachtschepen op vloeibaar aardgas (LNG) is Volkswagen AG goed onderweg. Varen op vloeibaar aardgas vermindert de CO2-uitstoot tot wel 20% stikstof, tot 30%, roetdeeltjes tot 60% en zwavel tot 100%.

De levenscyclus van een ID.3

Elke fase in het productieproces stoot CO2 uit. Om klimaatneutraal produceren mogelijk te maken, is het belangrijk om precies te weten hoeveel CO2 dat is. Daarom voeren de experts van Volkswagen AG een levenscyclusanalyse uit. Met deze door ISO gestandaardiseerde methode analyseren ze elk onderdeel van de levenscyclus van de auto en stellen ze het effect op het milieu vast – van grondstofwinning, assemblage en het gebruik van de auto tot het recyclen van de materialen. Met speciale software berekent Volkswagen AG daarna hoeveel CO2-uitstoot ze moet compenseren door bij te dragen aan klimaatbeschermingsprojecten. De resultaten zijn onafhankelijk geverifieerd en gecertificeerd door TÜV Nord.

Meer weten over elektrisch rijden?

* Volkswagen AG staat voor Aktiengesellschaft, ofwel Naamloze Vennootschap. Hiermee wordt de Volkswagen Group bedoeld, waartoe ook bijvoorbeeld de automerken ŠKODA, SEAT en Audi behoren.

** Volkswagen AG vermijdt en vermindert CO2-uitstoot waar mogelijk direct. Ze verplichten hun leveranciers om hetzelfde te doen. CO2-uitstoot die Volkswagen AG of leveranciers in de productieketen niet kunnen vermijden of verminderen, compenseren ze met een gelijkwaardige bijdrage aan gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten.

*** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.