Ongekende designvrijheid dankzij nieuw technisch platform Volkswagen

Volkswagen voert nog dit jaar de Modularer Quer Baukasten (MQB) in, een flexibel technisch voertuigplatform waarbij wielbasis, spoorbreedte, wielgrootte en zitpositie variabel zijn. Het MQB kan voor een groot aantal modellen én merken van de Volkswagen Groep worden gebruikt. Dankzij MQB kan Volkswagen nieuwe auto’s sneller ontwikkelen en de kwaliteit naar een nog hoger plan tillen. Ook wordt de ontwikkeling van meer ‘niche’modellen nu bedrijfseconomisch haalbaar.

De basis van het MQB is de uniforme plaatsing van motoren in de meest uiteenlopende Volkswagens, van de volgende generatie Volkswagen Scirocco tot Golf, Jetta, Beetle, Polo, Touran, Sharan, Tiguan, Passat en CC.  Met MQB wordt ook een nieuwe TSI- en TDI-motorenfamilie geïntroduceerd. Naast benzine- en dieseluitvoeringen zijn er CNG- (aardgas) en hybridetoepassingen. Ook voor vol-elektrische voertuigen is binnen MQB plaats.

 

Zelfde bouwstenen, grotere creativiteit

Met het MQB heeft Volkswagen Groep een platformarchitectuur ontwikkeld die een ongekende ontwerpvrijheid biedt. Gevolg: in de toekomst zal Volkswagen in staat zijn veel meer verschillende modellen op de markt te brengen dan nu het geval is.

 

Minder complexe productie

De efficiency van het MQB geldt ook op een ander vlak: de productie. Door de uniforme montagemethode van de motoren kan het aantal motor- en versnellingsbakvarianten met 88% worden teruggebracht. Mede hierdoor kan de capaciteit van productielijnen soms zelfs verdubbeld worden. Op dezelfde lijn kunnen bovendien twee totaal verschillende modellen in maximaal vier uitvoeringen worden gebouwd.

 

Gewichtspiraal doorbroken

Elk MQB-model is door het gebruik van een groot aantal lichtgewicht ‘eenheidscomponenten’ minimaal 40 kg lichter dan zijn voorganger. Dat betaalt zich uit in gunstigere verbruik- en emissiecijfers. In de ontwikkeling van het MQB-platform is ook een groot aantal veiligheid- en comfortverhogende assistentiesystemen meegenomen. Geavanceerde elektronische voorzieningen worden aldus bereikbaar voor veel grotere groepen autokopers.