Wörthersee Meet 2016: Volkswagen viert 40e verjaardag van de Golf GTI

Leusden, 26 april 2016 – De countdown is begonnen: op 4 mei begint de 35e Wörthersee Meet. Tienduizenden GTI-fans zullen zich verzamelen in het pittoreske Reifnitz op de zuidelijke oever van de Wörthersee voor een groot feest ter gelegenheid van de 40e verjaardag van de iconische hot hatch. Volkswagen toont niet alleen alle zeven generaties van de Golf GTI aan het publiek, maar ook de nieuwe Golf GTI Clubsport. Tijdens deze legendarische GTI-meeting zal Volkswagen ook een wereldprimeur tonen: een nog sterkere variant van de Clubsport. Deze sterkste in serie geproduceerde Golf tot nu toe zal dit najaar als limited edition worden gelanceerd.


'GTI' – al 40 jaar lang staat deze afkorting voor de benchmark op het gebied van compacte sportieve auto’s. De Golf GTI kwam in 1976 op de markt en maakte sportief rijden mogelijk voor een brede kopersgroep. Het model was voorzien van de beroemde GTI-kenmerken waarmee het uitgroeide tot een icoon: een levendige motor, directe besturing, een dynamisch afgesteld onderstel, een laag gewicht, een sportief uiterlijk, een versnellingsbak met een pookkop in de vorm van een golfbal, rode strepen op de grille en sportstoelen met ruitjesbekleding. De auto werd in het geheim ontwikkeld met als doel om er 5.000 exemplaren van te produceren.
Inmiddels is het model uitgegroeid tot een fenomeen en zijn er van alle Golf GTI-modellen samen al meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. De successtory duurt inmiddels 40 jaar, reden genoeg om een Golf GTI te ontwikkelen die met recht uniek kan worden genoemd: de Clubsport S. De ingenieurs en coureurs van Volkswagen hebben samen een GTI ontwikkeld die één van de snelste voorwielaangedreven auto’s van dit moment is. Alvast twee voorproefjes van deze spectaculaire auto: het vermogen bedraagt 228 kW / 310 pk en het onderstel is afgestemd op de Nürburgring. Volkswagen zal op 4 mei in Reifnitz meer informatie verschaffen over deze nieuwe Golf GTI.

40 years of the Golf GTI – a quick retrospective

Mk1 Golf GTI / 1976. In 1974, six men forge the secret plan to develop a 'Sports Golf'. They carry the project through to the end. On what day of 1976 the first full-production GTI was built can now no longer be precisely identified. The fact is, however, that with its 110 PS and 182 km/h top speed it stirred up both the world of compact cars and that of luxury sports cars and saloons as well. 1983 sees the debut of the first special edition, the 112-PS 'Pirelli GTI'.

Mk2 Golf GTI / 1984. A strategic stroke of genius follows one year later with the Mk2 Golf GTI. Still with 112 PS, it continues the conceptual course of the first generation. With identical GTI insignia. A newcomer had thus become a classic. An icon. As a result of the introduction of the catalytic converter, the power output briefly goes down to 107 PS in 1984. Two years later, Volkswagen compensates for the reduced power with a new 16V-engine, which delivers 129 PS even with a catalytic converter and matches the agility of the original GTI. In 1990, a 'G-Lader' supercharger in the Golf GTI G60 increases power output to 160 PS.

Mk3 Golf GTI / 1991. In 1991, Volkswagen transfers the GTI insignia to the third generation. This begins with 115 PS. A year later, the power output goes up with a new four-valve engine to 150 PS. In 1996, a turbodiesel version (TDI) delivering 110 PS enriches the GTI concept. Some years later, the petrol and diesel versions ultimately split into GTI and GTD. 1996 also sees the launch of the '20 Years of GTI' anniversary model.

Mk4 Golf GTI / 1998. The fourth GTI generation, introduced in 1998, is very conservative in appearance. Technically, however, the 150-PS Mk4 Golf GTI is a car that keeps the competition at bay with its agility and quality. The four- and (in one case) five-cylinder petrol engines deliver up to 170 PS, while the diesels manage 130 PS. In 2001, the 180-PS special '25 Years of GTI' turbo model heralds a renaissance of the sporty icon.

Mk5 Golf GTI / 2004. With the debut of the fifth generation, the Golf GTI 2004 celebrates a grand comeback. With a much sharper look, a 200-PS turbo engine and superb driving characteristics, it catapults the GTI concept into the future. In 2006, to mark the cult car's 30th birthday, Volkswagen gives its fans the 230-PS '30 Years of GTI' model. Identically powered, the reincarnation of the 'Pirelli GTI' is then launched in 2007.

Mk6 Golf GTI / 2009. With the sixth generation there follows in 2009 a Golf GTI that redefines the subject of traction with an electronic transverse differential lock (XDS). A now 210-PS GTI that is even more fun! A GTI that with a redesigned exhaust system creates a dynamic sound as well. For the first time it is also available as a soft top. This generation's crowning glory comes onto the market in 2011 for the 35th birthday: the 'Golf GTI Edition 35' with 235 PS.

Mk7 Golf GTI / 2012. The seventh generation of the GTI launches in 2012 with two levels of power output: 162 kW / 220 PS2 from the base version and 169 kW / 230 PS3 from the Golf GTI Performance, the latter being equipped with a new front-axle differential lock. Based on this model there then follows in early 2016 the Golf GTI Clubsport, delivering via a boost function up to 213 kW / 290 PS. It blurs the boundaries with motorsport. The special edition of the Golf GTI Clubsport being unveiled in a few days' time on the shores of Lake Wörthersee will now break them down.