De nieuwe Volkswagen Golf GTI

Volkswagen stelt de productieversie van de Golf GTI voor. En die is sportiever dan ooit: er is een versie met 220 pk én een performance-GTI met 230 pk. Met een fabrieksverbruik van 1:16,7 is hij bovendien 18% zuiniger dan zijn voorganger. De Golf GTI debuteert op de autotentoonstelling van Genève en is vanaf half maart bestelbaar. De richtprijs is 33.500 euro, vergelijkbaar dus met de prijs van zijn voorganger.

De eerste Volkswagen Golf GTI verscheen in 1976 en was direct een sensatie: nooit eerder was een praktische hatchback met sportwagenprestaties bereikbaar voor een groot publiek. Sinds 1976 was elke generatie Golf er als GTI en met succes: de Golf GTI is de bestverkochte ‘hot hatch’ ooit. De drie letters zijn inmiddels synoniem voor de spannendste auto’s in het segment.

GTI: synoniem voor topprestaties

De nieuwe Golf GTI heeft een direct ingespoten tweeliter turbomotor met een vermogen van 220 pk en een koppel van 350 Nm. Met het optionele performance-pack komt het vermogen zelfs op 230 pk. De basisversie weegt 1.251 kg, sprint in 6,4 seconden van 0-100 km/h en haalt een top van 246 km/h (performance-pack: 6,4 s en 250 km/h). Het fabrieksverbruik voor beide uitvoeringen bedraagt mede dankzij het standaard Start/Stop systeem 1:16,7 (6,0 l/100 km; CO2: 139 g/km), een verbetering van 18% vergeleken met de voorganger. Als optie is de zestraps DSG-transmissie leverbaar. Daarmee is de GTI goed voor een gemiddelde van 1:15,6 . CO2: 148 g/km (230 pk-versie: 1:15,4. CO2: 150 g/km).Legendarische looksIn goede traditie is de Golf GTI direct herkenbaar. Hij heeft een verlaagd onderstel, 17-inch ‘GTI-wielen’, rode remklauwen, een dubbele uitlaat, sideskirts en LED-achterlichten. GTI-fans komen ‘thuis’ dankzij sportstoelen met ruitbekleding, een sportstuur, rode sfeerverlichting, RVS pedalen en een complete uitrusting. Hij is vanaf half maart bestelbaar, in rood, zwart of wit bijvoorbeeld. De levering van de nieuwe generatie Golf GTI start in mei.de marktintroductie.