Nieuwe Volkswagen Passat Alltrack begin 2012 verkrijgbaar

Op de autotentoonstelling van Tokio (3-11 december) beleeft de Volkswagen Passat Alltrack zijn wereldpremière. Met zijn vijf deuren, zijn stoere uiterlijk en 4MOTION vierwielaandrijving (standaard of optioneel) is hij zeer geschikt als trekauto. Ook onder lichte terreinomstandigheden kan hij uitstekend uit de voeten. Hij slaat zo een brug tussen de reguliere Passat-modellen en SUV’s als de Tiguan en Touareg. De Passat Alltrack wordt rond april 2012 op de Nederlandse markt verwacht.

De Volkswagen Passat Alltrack onderscheidt zich van de reguliere Passat Variant door de robuuste bekleding van de wielkasten, de forsere bumpers en beschermingspanelen (voor en achter) in RVS-look, 17-inch lichtmetalen wielen en de ruimere grondspeling (135-165 mm extra) ten behoeve van de terreinvaardigheid. Andere Alltrack-kenmerken zijn de matchromen dakrails, RVS-instaplijsten en chromen uitlaateinden. In het interieur: aluminium look pedalen en ‘titan silver’ accenten.

 

4MOTION permanente vierwielaandrijving

De Volkswagen Passat Alltrack met 170 pk (125 kW) sterke TDI of 210 pk (155 kW) sterke 2.0 TSI hebben standaard 4MOTION permanente vierwielaandrijving en een DSG-transmissie. Het geavanceerde systeem is optioneel voor de 140 pk (103 kW) sterke TDI. De Alltrack met 160 pk (118 kW) TSI-motor wordt met voorwielaandrijving geleverd. Het 4MOTION stuurt’ normaliter 90% van de aandrijfkracht naar de voorwielen. Afhankelijk van rij- en wegomstandigheden kan deze verhouding razendsnel worden aangepast. Dankzij een elektro-hydraulische koppeling is er geen tractieverschil tussen voor- en achteras nodig om de aandrijfkracht te variëren.

 

Off-road-programma

De 4MOTION-uitvoeringen van de Volkswagen Passat Alltrack zijn uitgevoerd met het zogenaamde ‘off-road driving-programme’, dat tot nu toe was voorbehouden aan de Tiguan en Touareg. Dit werkt tot een snelheid van 30 km/h en beïnvloedt diverse assistentiesystemen. Bij het ABS houdt dit in dat de remwerking wordt geoptimaliseerd voor gebruik op losse ondergrond. Dit gebeurt in combinatie met snellere reacties van de elektronische sperdifferentiëlen (EDS) en het ASR om doorslippen van de wielen te voorkomen. In het off-road driving programma is ook hill descent assist actief. Als de hellingshoek van een afdaling groter is dan 10 graden, wordt de Passat Alltrack automatisch afgeremd. De adaptieve cruise control (ACC) en Front Assist worden dan automatisch uitgeschakeld. Ten slotte worden in dit rijprogramma ook de respons van het gaspedaal en de schakelpunten van de DSG-versnellingsbak aangepast aan terreingebruik.

 

Veelzijdig in het gebruik

De Passat Alltrack heeft een bagageruimte met een inhoud van 603 liter. Door de achterbank neer te klappen en de ruimte van het reservewiel te benutten kan dit oplopen tot 1.731 liter. Optioneel is een variabel in te delen laadvloer beschikbaar. Hiermee wordt bijvoorbeeld voorkomen dat spullen gaan schuiven. Als optie is ook een op afstand bedienbare ontgrendeling van de achterbank leverbaar.

 

Innovatieve assistentie

De Volkswagen Passat Alltrack heeft standaard vermoeidheidsherkenning. Als dit systeem verminderde concentratie detecteert, volgt een akoestisch en visueel signaal om de bestuurder aan te sporen pauze te nemen. Als de bestuurder dit negeert, volgt na 15 minuten wéér een waarschuwing.De Passat Alltrack is ook leverbaar met Park Assist van de tweede generatie. Dit systeem ‘herkent’ niet alleen parkeerplaatsen parallel aan de rijbaan, maar ook de vrije plekken die er haaks op staan. In beide gevallen kan de Passat Alltrack automatisch inparkeren. De bestuurder hoeft daarbij slechts gas te geven en te remmen. De Passat kan ook uitgevoerd worden met een indicator voor verminderde bandenspanning en een elektrisch wegklapbare trekhaak.
Tot de standaarduitvoering van de Passat Alltrack behoren onder meer automatische airconditioning, elektromechanische besturing, een multifunctioneel stuurwiel, RCD 310 radio-cd-systeem en een regensensor.

De Passat Alltrack wordt  rond april 2012 op de Nederlandse markt verwacht. De prijzen en exacte specificaties worden voorafgaand aan de introductie bekend gemaakt.