Cilinderuitschakeling voor Volkswagen TSI-motor

In de 1,4-liter TSI-motor van Volkswagen debuteert cilinderuitschakeling. Dankzij deze innovatieve technologie wordt deze toch al efficiënte viercilinder krachtbron nog zuiniger. Het gemiddelde verbruik daalt met 0,4 liter per 100 kilometer. Cilinderuitschakeling is vanaf begin 2012 leverbaar en wordt op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt van 15 tot 25 september voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd.

Het innovatieve cilinderuitschakelsysteem is ontworpen om het verbruik van Volkswagens TSI-motoren nog verder te bepreken. Het systeem schakelt twee cilinders uit bij lichte motorbelasting en bij deellast. In de standaard verbruikscyclus resulteert dat in een verbruiksvermindering van 0,4 liter per 100 km. Als het effect van de start-stop-functie ook wordt meegenomen, bedraagt de besparing zelfs 0,6 liter per 100 kilometer.

 

Groot effect bij matige snelheden

Bij een constante, gematigde snelheid zijn de effecten van cilinderuitschakeling het grootst. Bij een snelheid van 50 km/h in de derde of vierde versnelling komt de besparing uit op wel 1,0 liter per 100 kilometer. Mede daardoor kunnen de TSI-motoren met cilinderuitschakeling eenvoudig voldoen aan de Euro 6 emissienorm die in 2014 van kracht wordt. Doordat de TSI-motoren van huis uit perfect uitgebalanceerd zijn, is het comfortniveau ook in ‘tweecilindermodus’ zeer hoog.

 

Zo werkt het

De cilinderuitschakeling wordt actief als het toerental van de 1.4 TSI tussen 1.400 en 4.000 tpm ligt en het afgegeven koppel een waarde tussen 25 en 75 Nm bereikt. In de EU-verbruikcyclus is dit op circa 75 % van alle trajecten het geval. Op het moment dat de bestuurder krachtig gas geeft, schakelen de cilinders twee en drie automatisch weer bij. De bestuurder merkt daar afgezien van het extra acceleratievermogen niets van. Informatie die via de gaspedaalsensor komt, geeft de rijstijl van de bestuurder aan. Bij een sportieve rijstijl of in druk (stads)verkeer blijft de cilinderuitschakeling bijvoorbeeld achterwege.