Brandbox

Auto leasen in 2016 en 2017: trends en regels

Bij het uitzoeken van een leaseauto speelde de bijtelling een grote rol in 2016. Het aanpassen van de regels zorgde ervoor dat de plug-in hybride flink in populariteit afnam. Daarentegen nam de keuze voor een volledig elektrische auto licht toe. Wat heeft 2017 in petto?

Leaseauto in 2016: plug-in hybrides minder populair

Leaserijders die in 2016 een nieuwe leaseauto uitzochten, kregen bij privégebruik van de auto te maken met aangepaste bijtellingstarieven (4%/15%/21%/25%). Ook werden de CO2-grenzen opnieuw flink aangescherpt. De fiscaal ooit zo gunstige plug-in hybrides verdwenen door de verandering van de bijtelling (van 7 naar 15 procent) vrijwel compleet van de radar: slechts 1 procent van de leaserijders koos afgelopen jaar voor een plug-in hybride. Dat was in 2015 nog 13 procent, blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek.

Benzineauto leasen meest in trek

Benzineauto's bleken in 2016 het populairst als leaseauto. Bij het afsluiten van een nieuw leasecontract koos bijna twee derde voor benzine, ruim een kwart meer dan in 2015. Iets minder dan 30 procent ging voor een dieselmodel. Het aantal nieuwe leasecontracten voor volledig elektrische auto's nam licht toe. Het C-segment, de klasse waarin onder meer de Volkswagen Golf thuishoort, was het meest populair. Het A- en B-segment groeiden afgelopen jaar wel. Dit ging vooral ten koste van het C-segment. Het populairste merk op de leasemarkt is – net als voorgaande jaren – Volkswagen.

Leaseauto in 2017

In 2017 gaat de regelgeving opnieuw op de schop. Kortweg komt het erop neer dat voor volledig elektrische auto's een bijtelling van 4 procent wordt gehanteerd, andere auto's vallen in de categorie van 22 procent. Dit geldt overigens alleen bij het afsluiten van een nieuw leasecontract. Daarnaast worden de belastingschijven 2 en 3 aangepast. Die stijgen per 1 januari 2017 met 0,4% (van 40,4% naar 40,8%). Daardoor ben je iets duurder uit. Voor een leaseauto met een cataloguswaarde van 35.000 euro en 25% bijtelling betekent dat op jaarbasis een stijging van ongeveer 35 euro.

Auto leasen: imago en uitstraling
Een deel van de leaserijders (10%) overweegt vanwege alle aanpassingen in de bijtelling om geen privékilometers meer met de leaseauto te rijden, zo blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek. Toch blijft het leasen van een auto ook in 2017 in trek. De focus ligt daarbij vooral op traditionele brandstoffen. De meeste leaserijders staren zich naar verwachting niet meer alleen blind op bijtelling en kiezen weer vaker voor de uitstraling en het imago van een merk. De verwachting is wel dat door de nieuwe bijtellingsregels meer bedrijven een mobiliteitsbudget gaan aanbieden. Daarbij kan de werknemer zelf zijn mobiliteit inrichten en fiscale bijtelling van een leaseauto voorkomen. Verwacht wordt dat ook private lease verder aan populariteit gaat winnen. Die vorm valt ook goed binnen een mobiliteitsbudget in te passen. En ook hierbij geldt dat er geen sprake is van bijtelling.