Pech in het buitenland

Direct hulp bij pech.

Wat te doen bij pech in het buitenland

  • Zorg dat u op een veilige plaats staat en de benodigde veiligheidsmaatregelen neemt. Denk hierbij aan een hesje en een gevarendriehoek.
  • Bel Volkswagen Mobiliteitsservice: +31 800 555 7000
  • Houd uw Volkswagen Serviceboekje met de onderhoudsgegevens bij de hand.
  • De medewerker zal u enkele vragen stellen over kilometerstand, naam en plaats van uw dealer, onderhoud en de meldcode (laatste 4 cijfers van het chassisnummer).
  • Zorg dat u uw locatie weet, u kunt dit doorgeven met een wegnummer en een kilometeraanduiding. Ook moet u goed weten tussen welke plaatsen u staat.
  • Zodra de benodigde gegevens verwerkt zijn, zal de alarmcentrale van de Volkswagen Mobiliteitsservice in samenwerking met de Volkswagen pechhulpprovider van het land waarin u zich bevindt, de hulpverlening opstarten. Bij problemen kunt u eventueel weer terugbellen naar de Nederlandse alarmcentrale, zodat zij u ondersteuning kunnen bieden.

Veelgestelde vragen

  • Wanneer schakel in de Volkswagen Mobiliteitsservice in?

    Als u onverhoopt pech krijgt met uw Volkswagen. Het maakt niet uit wáár u pech krijgt: op uw eigen oprit, of elders in Nederland of Europa. Ook bij (ruit)schade kunt u de Mobiliteitsservice inschakelen.

  • Hoe werkt Volkswagen Mobiliteitsservice?

    Wanneer u de Mobiliteitsservice belt, wordt de dichtstbijzijnde Volkswagen dealer ingeschakeld of de hulpverlening in het land waar u zich bevind. Bij stranding op een Nederlandse snelweg of N-weg zult u altijd worden geholpen door de ANWB Wegenwacht.


    Wat als directe reparatie niet mogelijk is?


    Soms is reparatie ter plaatse niet mogelijk. In dat geval is vervoer van uw auto naar het dichtstbijzijnde dealerbedrijf nodig. Als daar na diagnose blijkt dat reparatie binnen 3 uur niet mogelijk is, dan komen wij in overleg met u tot de beste oplossing: andere vervoersmogelijkheid zoals taxi of openbaar vervoer (tot maximaal 77,-) of; vervangende auto voor de duur van de reparatie (tot maximaal 3 dagen) of; hotelovernachting voor u en uw passagiers (maximaal 1 nacht incl. ontbijt). De kosten voor deze hulpverlening zijn voor rekening van Volkswagen. Mocht het voorkomen dat u één van deze services zelf voor moet schieten, dan kunt u de kosten bij terugkomst in Nederland declareren bij uw Volkswagen dealer. Uiteraard dient u dan wel over een factuur te beschikken.

  • Wat valt niet onder de Volkswagen Mobiliteitsservice?

    Als u de Mobiliteitsservice belt, zal de meldkamer controleren of uw pech onder de dekking van de Mobiliteitsgarantie valt. Een aantal zaken is namelijk uitgesloten:

    • • Pech veroorzaakt door eigen toedoen.
    • • Pech door oorzaken van buitenaf, zoals door: 
    • • Verkeerd ingebouwde achteraf-accessoires. 
    • • Sleutel in afgesloten auto. 
    • • Geen of verkeerde brandstof in tank. 
    • • Vastgevroren onderdelen. 
    • • Niet-uitgevoerd onderhoud of niet-uitgevoerde geadviseerde reparaties. 
    • • Vervolghulp na een lekke band (transport naar dealer/vervangend vervoer). 
    • • Ongeval of gevolgen daarvan. 
    • • Diefstal of poging daartoe.

    Wat gebeurt er als ‘mijn pech’ niet onder Volkswagen Mobiliteitsservice valt?


    U kunt dan veelal wel een beroep doen op onze hulpverlening, maar de kosten zijn dan voor uw eigen rekening. Pechhulp voor eigen rekening is sowieso niet mogelijk op een snelweg of N-weg; u dient dan de ANWB Wegenwacht in te schakelen.

  • Wat vergoedt de Volkswagen Mobiliteitsservice en wat niet?

    Mobiliteitsservice betekent dat de hulpverlener u kosteloos zal proberen op weg te helpen. Lukt dit ter plekke niet? Dan wordt uw auto kosteloos naar de dichtstbijzijnde Volkswagen dealer vervoerd. Een reparatie bij de dealer valt niet onder de Mobiliteitsservice, maar wellicht wel onder de fabrieksgarantie, Verlengde Garantie of Das WeltAuto-dekking - als deze van kracht is.

    Wel vergoed  Niet vergoed 
    Hulp op plek van stranding, in binnen- en buitenland. Een eventueel noodzakelijke reparatie bij de dealer.
    Indien noodzakelijk: afslepen naar dealer. Als u of de vorige eigenaar onderhoud of reparaties niet of
    elders heeft laten uitvoeren.
    In overleg: onkostenvergoeding als auto niet binnen drie
    uur gerepareerd kan worden bij dealer: 
    - Alternatief vervoer, zoals taxi of openbaar vervoer (max €77). Of:
    - Vervangende auto voor duur reparatie (max 3 dagen). Of:
    - Hotelovernachting voor u en uw passagiers (max 1 nacht incl ontbijt).
    De Volkswagen Mobiliteitsservice wordt weer van kracht
    zodra u bij de Volkswagen dealer een grote beurt of
    Long Life onderhoudsbeurt en geadviseerde reparaties laat uitvoeren.

    Vind een dealer.


  • In welke landen geldt de Volkswagen Mobiliteitsservice?

    België
    Bosnië-Herzegovina
    Bulgarije
    Denemarken
    Duitsland
    Estland
    Finland
    Frankrijk
    Griekenland
    Groot-Brittannië/Noord-Ierland
    Hongarije
    Ierland
    Italië
    Kroatië
    Letland

    Litouwen
    Luxemburg
    Macedonië
    Nederland
    Noorwegen
    Oostenrijk
    Polen
    Portugal
    Servië/Montenegro               .
    Slovenië
    Slowakije
    Spanje
    Tsjechië
    Zweden
    Zwitserland

    Landen mobiliteitsservice 



Mobiliteitsservice in Nederland.

Hulp nodig in Nederland? Volkswagen is 24 uur per dag bereikbaar op 0800 - 555 7000.

Mobiliteitsservice in het buitenland.

Bel voor hulp in het buitenland +31 800 555 7000. Is dit nummer niet bereikbaar of ondervindt u taalproblemen? Bel dan +31 33 4949 101 (niet gratis). Beide nummers zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Tips voor rijden in het buitenland

  • Ongeval?

    Schakel na een ongeval altijd de politie in en laat een proces-verbaal opstellen, zeker in Oost-Europese landen. Anders loopt u het risico problemen te krijgen bij het verlaten van het land. Bel ook altijd direct met de Volkswagen Mobiliteitsservice. Bovendien adviseren wij om foto’s te maken van de situatie in geval van een ongeval.

  • Lekke band?

    Tegenwoordig hebben niet alle nieuwe auto’s een reservewiel, vaak alleen een reparatieset. Als uw auto niet uitgerust is met een reservewiel en mocht u tussen de vakantiebagage een plekje kunnen vinden, neem dan een reservewiel mee. Daarmee schept u voor uzelf de mogelijkheid om “simpel” een wiel te kunnen wisselen. Kijk ook even naar passende krik, wielsleutel (en eventuele slotbout). Zo voorkomt u dat u voor een lekke band in het buitenland wordt afgesleept naar de dealer.

  • Verkeersovertredingen

    Begaat u in het buitenland een verkeersovertreding? Dan kan het zijn dat een lokale politieagent u staande houdt of u vindt bij een parkeerovertreding een bonnetje achter de ruitenwisser. Vaak heeft u dan twee keuzes: U betaalt de verkeersboete. Dat is een teken dat u het hiermee eens bent. U kunt geen bezwaar meer maken. U betaalt een waarborgsom. Zo geeft u aan dat u het niet eens bent met de verkeersboete. Door een waarborgsom te betalen, behoudt u de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de verkeersboete. Kiest u voor een waarborgsom, meld dit dan duidelijk aan de agent en vraag om een betalingsbevestiging. Op deze bevestiging moet duidelijk staan dat het gaat om een waarborgsom.

  • Tanken

    Verkeerd getankt in het buitenland? Dan wordt uw auto altijd afgesleept naar de garage. Het is namelijk niet toegestaan om op straat de tank leeg te halen. LPG is in het buitenland beperkt verkrijgbaar. Neem zelf de juiste verloopstukken mee. Zorg dat u weet wat de benaming is van uw type brandstof. Een voorbeeld: in Spanje is Gasolina benzine en Gasoil diesel. In zowel Duitsland als Frankrijk kunt u geconfronteerd worden met een andere soort benzine dan we in Nederland gewend zijn: E10. Niet zelden (met name op de autosnelwegen) kunt u op het tankstation niet meer de voor u “gewone” Euro95 verkrijgen; op het pompeiland vindt u slechts Benzin (sans plomb/SP) “91”, de genoemde E10 en een premium product dat verschillende namen draagt maar in elk geval het getal “98” in de naam heeft. E10 tanken (in plaats van Euro 95) kan schadelijk zijn voor uw auto; controleer of uw auto geschikt is voor E10 via http://www.volkswagen.de/de/misc/E10_information.html. Is uw auto NIET geschikt voor deze brandstof, tank dan het (duurdere) premium product of “91”. Dit laatste product zorgt wel voor verminderde prestaties van uw auto.

  • Andere landen, andere regels

    In het buitenland gelden vaak andere regels dan in Nederland. In de onderstaande tabel (bron: ANWB) wordt aangegeven waar bepaalde hulpmiddelen verplicht zijn en onder welke voorwaarden.

    Regels buitenland

    *Geldt niet voor Nederlands gekentekende auto’s
    1. Er zijn twee gevarendriehoeken verplicht bij een aanhanger.
    2. Er zijn twee gevarendriehoeken verplicht als de auto een Spaans kenteken heeft.
    3. Er zijn twee gevarendriehoeken verplicht.
    4. Alleen verplicht voor bestuurder.
    5. Gevarendriehoek is alleen verplicht als alarmlichten niet functioneren.
    6. Binnen handbereik bewaren.
    7. Een ongebruikte alcoholtester moet te allen tijde in het voertuig aanwezig zijn. Bij het ontbreken van een alcoholtester wordt er overigens niet bekeurd.
    8. Geldt niet voor auto’s met xenon, neon of LED verlichting.

  • Vakantie tips

    • Moet u in het buitenland toch betalen voor vergoede hulpverlening? Vraag dan een rekening. Deze wordt in Nederland alsnog vergoed door de Volkswagen-dealer.
    • Heeft u een reservesleutel? Neem hem dan mee. Handig voor als de auto per ongeluk op slot gaat met de sleutel er nog in. Of u de zee in duikt met uw sleutel in uw zwembroek. 
    • Download de service app om altijd de juiste telefoonnummers bij de hand te hebben.
    • Bewaar het Serviceboekje/Onderhoudsboekje in uw auto. De stempels in dit boekje zijn het bewijs dat aan de voorwaarden van de Volkswagen Mobiliteitsservice is voldaan.

    De Volkswagen Mobiliteitsservice biedt u 24/7 hulp bij pech onderweg in vrijwel heel Europa. Dus weigert uw Volkswagen onverhoopt een keer, dan helpen wij u kosteloos en snel weer op weg. 
    Let op: mocht u met een caravan, aanhanger of vouwwagen op vakantie gaan, raden wij u aan een additionele reisverzekering af te sluiten. Een aanhangend voertuig valt namelijk buiten de dekking van de Volkswagen Mobiliteitsservice.

Wat is verplicht in het buitenland?

In het buitenland gelden vaak andere regels dan in Nederland. We vertellen u graag waar bepaalde hulpmiddelen verplicht zijn en onder welke voorwaarden. In veel landen zijn een veiligheidshesje en een gevarendriehoek in de auto verplicht. Dit geldt vaak ook voor een verbanddoos, reservelampjes en een brandblusser. Download snel onze vakantiewijzer.

Pech op de péage in Frankrijk.

De péage (tolweg) in Frankrijk heeft eigen hulpdiensten. Krijg u hier pech, dan kunt u hulp inroepen door naar een praatpaal te lopen of het telefoonnummer 112 te bellen. De hulpdienst zal uw auto naar een garage slepen. Daar aangekomen kunt u contact opnemen met de Alarmcentrale van de Volkswagen Mobiliteitsservice.

Handige telefoonnummers

Mobiliteitsservice Nederland  0800 - 555 7000  Voor hulp in Nederland.
Mobiliteitsservice buitenland +31 800 555 7000 Voor hulp in het buitenland.
Taalproblemen of geen verbinding? +31 33 49 49 101
Alternatief in het buitenland (niet gratis).

Aanvullende bepalingen

De Mobiliteitsservice geldt voor elke Volkswagen personenauto, camper, Caravelle of Multivan geleverd na augustus 1995. En voor elke Volkswagen Bedrijfswagen geleverd na juni 1997. De Mobiliteitsgarantie is beperkt tot het recht op de hiervoor omschreven hulpverlening. Alle overige kosten, schade en gevolgschade komen niet voor vergoeding in aanmerking. De Volkswagen-organisatie is niet aansprakelijk voor schade die op enige wijze het gevolg is van het uitvoeren van reparaties, het bieden van een hotelovernachting en/of het inzetten van vervangend vervoer. Voor vragen over de Mobiliteitsservice kunt u contact opnemen met uw Volkswagen dealer.