TSI.

Bij de TSI-benzinemotoren van Volkswagen is de motorinhoud kleiner dan voorheen. Toch zijn deze motoren krachtiger door onder andere een directe inspuiting. Ze leveren daardoor maximale power terwijl het verbruik laag blijft.

Compacter en tóch krachtiger.

TSI staat voor Twincharged Stratified Injection. Dit houdt in dat de motor zowel een turbo heeft als een mechanische compressor. Maar wat betekent dit nu eigenlijk? Vroeger was er voor veel vermogen een motor nodig met een grote cilinderinhoud. De TSI-technologie heeft het mogelijk gemaakt om uit een motor met een kleinere cilinderinhoud meer vermogen te halen dan een motor met een grote cillinderinhoud.

Minder brandstofverbruik maar meer kracht.

De TSI-motor haalt uit een motor met relatief kleine cilinderinhoud grote kracht. Dit zorgt voor een gunstiger brandstofverbruik ten opzichte van conventionele motoren. Daarnaast zijn TSI motoren lichter wat ook een steentje bijdraagt aan de brandstof besparing.

Kleinere cilinderinhoud, krachtigere motor. 

Het idee van Volkswagen achter de TSI-motor is om uit een kleinere cilinderinhoud maximale kracht te halen bij een minimaal verbruik. Door een reductie van de cilinderinhoud werd een beter motorrendement behaald, omdat er minder wrijvingsverliezen optreden. Bovendien is het voordeel van kleinere motoren dat ze lichter zijn. De motor hoeft in de auto dus minder massa te bewegen.

Wilt u meer weten over de nieuwste innovaties van Volkswagen?
Wilt u meer weten over de technieken van Volkswagen?

Bekijk hier de Volkswagen XL1: de zuinigste productie-auto ter wereld.