TDI.

Turbocharged Direct Injection, afgekort met TDI, is de naam die Volkswagen hanteert voor de schone kracht van de dieselmotoren. Onze TDI-dieselmotoren met common-rail technologie zijn niet alleen zuinig, maar ook buitengewoon sterk. Ze zijn standaard voorzien van een gesloten roetfilter, zodat u geniet van de kracht van diesel en tegelijkertijd het milieu ontziet.

Dieselroetfilter en Blue TDI.

De efficiënte TDI-Dieselmotoren van Volkswagen met common rail technologieën zijn buitengewoon zuinig en sterk. Alle dieselmotoren zijn standaard voorzien van een gesloten roetfilter, waarmee de roetuitstoot op een betrouwbare manier tot vrijwel nul wordt gereduceerd. De BlueTDI-dieselmotor heeft naast een roetfilter ook een stikstofoxidenfilter. Zo rijdt u super zuinig en zo schoon als een benzinemotor.

Gunstig brandstofverbruik door slimme technologie.

De huidge generatie TDI-dieselmotoren van Volkswagen zijn van zichzelf al zuinig maar worden nog zuiniger door de samenwerking met tal van slimme technologieën. Zo maken de TDI-motoren gebruik van directe inspuiting en turbotechnologie voor optimale prestaties. Daarnaast zijn veel van de TDI-motoren gekoppeld aan een start/stop generator waardoor u geen brandstof verspilt wanneer u stilstaat. Deze technieken zorgen samen voor een gunstig brandstofverbruik.

Ontwikkeling van de TDI-motor.

De eerste TDI-motor kwam in 1990 op de markt en werd meteen een groot succes omdat hij de nadelen van een dieselmotor grotendeels liet verdwijnen. De gebruikelijke dieselmotor in die tijd had indirecte injectie zonder turbo waardoor deze achterbleef qua prestaties. De TDI-motor wist de zuinigheid van een dieselmotor te combineren met de prestaties van een atmosferische benzinemotor of zelfs meer.

Wilt u meer weten over de nieuwste innovaties van Volkswagen?
Wilt u meer weten over de technieken van Volkswagen?

Bekijk hier de Volkswagen XL1: de zuinigste productie-auto ter wereld.