Geschiedenis

1947-1960

1947, het eerste exportcontract.

Volkswagen sluit zijn eerste exportcontract af. Het gaat om een levering van maar liefst 56 Kevers aan importeur Ben Pon in Nederland.

1950, de eerste Transporter.

Een schets in de agenda van Ben Pon vormt de basis voor de eerste Volkswagen Transporter. Al snel start de productie dit volkomen nieuwe type bedrijfsvoertuig.

1950, 100.000 Kevers.

Op 4 maart 1950 rijdt de 100.000ste Volkswagen Kever de fabriek uit. De Kever wordt steeds luxer en is nu ook verkrijgbaar als cabriolet of met een zonnedak.

1955, één miljoen Volkswagens.

De miljoenste Volkswagen is een feit.

1957, de Karmann Ghia Cabriolet.

Volkswagen presenteert een gloednieuwe cabriolet: de Karmann Ghia Cabriolet.

1960-1975

1961, VW 1500

De introductie van de Karmann Ghia Coupé. In september 1961 verschijnt de VW 1500 op de markt als limousine en Karmann Ghia Coupé. Dit succesnummer wordt pas in 1973 uit de productie genomen.

1962, de Variant.

Volkswagen blijft het aanbod uitbreiden. Het nieuwste model heet Variant: een ruime auto met tal van praktische eigenschappen.

1970, de K70.

Volkswagen gaat de jaren zeventig in met de introductie van de K70. Deze auto is niet opgebouwd op een apart chassis, maar heeft een zelfdragende carrosserie. Hiermee is de K70 de eerste in serie gefabriceerde personenwagen met zo’n constructie.

1972, de Kever breekt record.

Met de productie van de 15.007.034ste Kever is het record van de T-Ford gebroken.

1973, moeilijke tijden, nieuwe modellen.

Met de oliecrisis breken er moeilijke tijden aan voor de auto-industrie. Maar Volkswagen gaat gewoon door. Onder meer met de introductie van de eerste Passat.

1974, de Golf als waardige opvolger.

Bestaat er een waardige opvolger van de populaire Kever? Het antwoord is de Golf. In 1974 doet deze Volkswagen zijn intrede en hij weet al snel vele harten te veroveren.

1974, de Scirocco.

De Scirocco ziet het levenslicht: een sportieve coupé die rust op de bodemplaat van de Golf.

1975, de Polo.

De vraag naar compacte auto’s neemt toe. Volkswagen speelt hierop in met de Polo.

1975-1990

1976, de Golf GTI.

De eerste Golf GTI verliet de fabriek in 1976 en was direct een sensatie: nooit eerder was een praktische hatchback met sportwagenprestaties bereikbaar voor een groot publiek.

1978, de laatste Kever.

Op 19 januari 1978 rolt de laatste Europese Kever van de productieband. Hij is nog altijd te bewonderen in het automuseum in Wolfsburg. De productie van deze ook in Europa nog altijd populaire Volkswagen gaat verder in Mexico.

1979, de Jetta

Volkswagen blijft aan de weg timmeren. Speciaal voor de zakelijke rijder maakt in 1979 de Jetta zijn debuut op de markt.

1980, de tweede generatie Passat.

De Volkswagen Passat is onverminderd populair. De tweede generatie van dit model heeft een complete metamorfose ondergaan en voldoet weer helemaal aan de eisen van de tijd.

1983, de tweede generatie Golf.

Negen jaar na de introductie van de Golf verschijnt de tweede generatie van deze populaire Volkswagen op de markt.

1986, de tweede generatie Polo.

Ook de tweede generatie van de Polo, die in 1986 verschijnt, is weer helemaal aangepast aan de modernste eisen.

1987, de derde generatie Passat.

De geliefde Passat krijgt een nieuw uiterlijk.

1988, de Corrado.

Met de Corrado - de opvolger van de Scirocco - brengt Volkswagen een echte sportcoupé op de markt.

1998, de Bora.

Nog meer nieuwe gezichten in 1998. De Volkswagen Bora is de nieuwste aanwinst voor met name het zakelijke segment.

1990-2000

1991, de derde generatie Golf.

Volkswagen blijft vernieuwen en introduceert alweer de derde generatie van de Golf.

1991, de Vento.

De Volkswagen Vento neemt het stokje over van de Jetta als perfecte auto voor de zakelijke rijder.

1992, 21 miljoen Kevers.

In Mexico gaat de productie van de Kever nog altijd door. Op 23 juni 1992 verlaat het 21.000.000ste exemplaar feestelijk de fabriek.

1993, de vierde generatie Passat.

1994, de derde generatie Polo komt op de markt.

1996, de vijfde generatie Passat.

1997, de vierde generatie Golf.

1998, de New Beetle.

Geïnspireerd op de succesvolle Kever weet de New Beetle vele harten te veroveren.

1998, de Lupo.

Dit jaar rolt nog een ander pronkstuk uit de Volkswagenfabriek: de compacte Lupo. Zijn naam – latijn voor wolf - verwijst naar Wolfsburg, de thuisbasis van Volkswagen.

1999, zuinigheid krijgt een nieuwe dimensie.

Met de 3-liter Lupo geeft Volkswagen een nieuwe betekenis aan het begrip zuinigheid. Voor deze slimme auto is drie liter brandstof voldoende om 100 kilometer af te leggen. Hiermee is de Lupo met afstand de zuinigste productie-auto.

1999, Volkswagen als zakenpartner.

Volkswagen heeft verstand van zaken. In 1999 behaalt Volkswagen de eerste, tweede en derde plaats bij de verkiezing van zakenauto van het jaar. De Passat sleept de hoofdprijs in de wacht, gevolgd door de Polo en de Golf.

1999, de Glazen Fabriek.

In 1999 wordt de basis gelegd voor de Glazen Fabriek in Dresden: de kraamkamer van de Phaeton. Het pand is een unieke combinatie van Volkswagenfabriek en beleveniswereld in één, waar het publiek getuige kan zijn van het productieproces van een auto.