Zes volkswagen up! studiemodellen op IAA Frankfurt

De bijna 9.000 m2 grote Volkswagen-stand op de autoshow van Frankfurt staat vol wereldprimeurs. De up! is uiteraard dé publiekstrekker. Hij maakt zijn opwachting als driedeurs en er is bovendien een zestal (!) up! studiemodellen aanwezig. Een ander hoogtepunt is NILS, een compact elektrisch prototype. Sportieve wereldprimeurs zijn de Beetle R Concept, de Polo R-line, de Tiguan R-line en de Polo R WRC. De Beetle Fender vormt een muzikaal debuut.

De Volkswagen up! is Volkswagens nieuwe troef in het compacte segment. Zijn lengte bedraagt slechts 3,54 meter en toch biedt hij een ongekende hoeveelheid ruimte en gebruiksgemak. Volkswagen maakt kort na de IAA de prijzen van de driedeurs up! bekend, begin 2012 staat hij in Nederland wegenbelastingvrij bij de dealer. Zes up!-studiemodellen maken duidelijk dat het up!-concept in meerdere opzichten onbegrensde mogelijkheden biedt.

 

De buggy up!: vrolijk type

De Volkswagen buggy up! is een open auto met een brede, lage motorkap en grote 18-inch wielen. Achter de twee zitplaatsen zijn stevige rolbeugels geplaatst. De openluchtervaring wordt versterkt door de open dorpels. Het interieur is daarom ook waterbestendig uitegevoerd. Door het lage gewicht en de lage zitpositie \rijdt de buggy up! als een kart. Handig is het dockingstation voor iPod/iPad.

 

De up! azzurra sailing team: mediterraan.

Dit studiemodel is bedacht door de Italiaanse Volkswagen-ontwerpers Giorgetto Giugiaro en Walter de’Silva. Deze up! met nautische invloeden heeft dak noch deuren en is volledig in zijn element in luxe jachthavens.

 

De cross up!: avontuurlijk

Een studiemodel dat drie dingen toont:
1. Het uiterlijk van de vierdeurs up! 2. Hoe een crossversie er uit kan zien en 3. Volkswagens intentie om de cross-lijn naar andere modelreeksen door te trekken. De cross up! valt op door karakteristieke C-stijlen. Hij beschikt over cross-accenten als matzwarte carrosseriedelen, een verhoogd onderstel (+15 mm), forse 16-inch lichtmetalen wielen en dakrails. Het interieur is avontuurlijk en kleurrijk aangekleed.

 

De GT up!: sportief

Sportiviteit staat voorop bij dit studiemodel. Een motorvermogen van 100 pk is realistisch. In combinatie met een gewicht van slechts 900 kg is dat goed voor prestaties van GTI-niveau. De dynamische inborst van de GT up! komt tot uiting in grote luchtinlaten, 17-inch lichtmetalen wielen, LED-dagrijverlichting, een achterspoiler, twee uitlaten en een sportief interieur.

 

De eco up!: geschikt voor aardgas

De 68 pk/50 kW sterke driecilinder EcoFuel-motor van de eco up! is geschikt voor aardgas. De gemiddelde CO2-uitstoot met BlueMotion Technologies bedraagt slechts 79 g/km. De eco up! debuteert in 2012 in een uitvoering zonder BlueMotion Technologies (CO2-uitstoot: 86 g/km). Wanneer de eco up! wordt afgetankt met biogas, is hij vrijwel CO2-neutraal.

 

e-up!: elektrisch en lokaal emissievrij

Dit elektrisch aangedreven model is vrijwel klaar voor serieproductie. Het piekvermogen van de elektromotor bedraagt 82 pk (continu: 54 pk), het maximale koppel 210 Nm. De batterij is ondergebracht in de vloer, heeft een capaciteit van 18 kWh en is goed voor een actieradius tot 130 km. De e-up! is herkenbaar aan een specifieke grille en LED-dagrijverlichting.

 

NILS: fun for one

NILS is Volkswagens stadsauto van de toekomst. Hij is ultracompact, minimalistisch, licht (460 kg) en elektrisch aangedreven. NILS biedt plaats aan één persoon en bagage. Het compacte en dus relatief goedkope batterijpakket is goed voor een actieradius van 65 km. Opladen duurt maximaal twee uur (230V – ‘huishoudstroom’). Door de combinatie laag gewicht/ideale gewichtsverdeling/achterwielaandrijving is NILS’ fun factor bovendien hoog.

 

De Beetle R Concept en Beetle Fender

De Volkswagen Beetle R Concept is een ultrasportief studiemodel. Hij zou het volgende R-model van Volkswagen kunnen worden na de Golf R met diens 270 pk sterke viercilinder turbomotor en de Scirocco R met 265 pk. Blikvangers op de Beetle R Concept zijn de 20-inch lichtmetalen wielen, bredere bumpers met drie luchtinlaten, de grote voorspoiler/splitter en de forse sideskirts. Aan de achterzijde springen de verbrede spatborden, de diffuser, grote spoiler en bumper met luchtopeningen in het oog. Het interieur kenmerkt zich door de met leer (nubuck en nappa) beklede sportstoelen, specifieke instrumenten en aluminium details.De Beetle Fender is een blikvanger van een andere orde. Deze ode aan de legendarische gitaarfabrikant heeft 19-inch lichtmetalen wielen, een verlaagd onderstel, vergrote spoorbreedtes en rode lijnen rond de ramen. Hij is uiteraard uitgevoerd met het Fender-geluidssysteem met een 400 Watt, 10-kanaals versterker dat leverbaar is op alle Beetles. Een aansluiting in de bagageruimte van de Beetle Fender maakt het mogelijk een elektrische gitaar in te pluggen.

 

R-Line-pakketten voor Polo en Tiguan

Komend najaar start de levering van de Polo R-Line, met 16-inch lichtmetalen wielen, grille met R-logo, sideskirts, R-Line-bumpers, verchroomde uitlaatsierstukken, een achterspoiler, LED-kentekenplaatverlichting, sportstoelen, een met leer bekleed stuur en aluminium accenten. Het R-Line-pakket voor de Volkswagen Tiguan bevat 19-inch lichtmetaal, R-Line bumpers en een R-Line achterspoiler. Speciale interieurdelen: sportstoelen, zwarte hemelbekleding, aluminium accenten en R-line logo’s in hoofdsteunen en stuur. De Tiguan R-Line is er rond de jaarwisseling.

 

Polo R WRC

In Frankfurt laat Volkswagen Motorsport de Volkswagen Polo R WRC zien. Hiermee neemt Volkswagen vanaf 2013 deel aan het World Rally Championship. De vierwielaangedreven Polo R WRC heeft een direct ingespoten 1,6-liter turbomotor met een vermogen van 300 pk. Het gewicht bedraagt circa 1.200 kg. Eén van de kanshebbers op een plek bij Volkswagen Motorsport is de Nederlandse rijder Hans Weijs junior. Hij reed recent een rally ‘op proef’ bij Volkswagen Motorsport en maakte toen veel indruk.