"In 2025 werken we CO2-neutraal".

Grada Krukkeland, Lomans Totaalinstallateur.

Voor Lomans Totaalinstallateur is geen uitdaging te groot. Het bedrijf heeft alles in huis om (ver)bouwprojecten van luchtbehandeling tot lichtknopje in goede banen te leiden. De grootste opdracht heeft Lomans zichzelf opgelegd: CO2-neutraal ondernemen in 2025. De Volkswagen e-Golfs die onlangs in gebruik zijn genomen, leveren een flinke bijdrage aan dat streven.

Je kunt er niet omheen: pal naast de entree van het hoofdkantoor van Lomans zijn twee parkeerplaatsen gereserveerd voor het laden van elektrische auto’s. Grada Krukkeland, manager personeel & organisatie van Lomans, vertelt waarom de e-Golfs méér zijn dan een feel good decorum. “In 2012 hebben we een CO2 footprint laten opstellen, een berekening van onze complete uitstoot kooldioxide. Omdat we als installateur bij aanbestedingen te maken hebben met milieucertificaten, zetten we maximaal in op uitstootbesparing door onze hele organisatie. Het doel is om in 2025 CO2-neutraal te werken.”

 

Wagenpark belangrijkste bron van CO2-uitstoot.

Zonnepanelen, een warmte-koudeopslag en een klimaatinstallatie met een laag gasverbruik in de kantoren van Lomans, gaven een gunstig resultaat. “Dat lijken ‘grote stappen snel thuis’-acties, maar ook de kleine beetjes zoals ledverlichting in de panden dragen bij”, zegt Grada. “De belangrijkste bron van CO2-uitstoot is nu echter het wagenpark. We hebben 140 auto’s, die samen voor 95 procent van de CO2-productie zorgen. Daar is veel winst te halen, maar we doen dat wel gefaseerd. Waar mogelijk worden de brandstofauto’s aan het eind van hun termijn vervangen door e-Golfs.”

 

Besparing door bewustwording.

“Maar ons wagenpark bestaat voor een groot deel ook uit busjes, die vol spullen naar projecten gaan”, vervolgt Grada. “Omdat daar nog geen reëel elektrisch alternatief voor is, gooien we het daar over een andere boeg. We maken onze mensen bewust van hun gebruik. Géén overbodige lading of aanhanger meenemen, geen imperialen op het dak als het niet nodig is en letten op de bandenspanning. Dat gaf een uitstootbesparing van 3 à 4 procent. Het zal ondoenlijk zijn alle CO2-uitstoot uit te bannen. We verwachten voor 2020 30 procent te besparen op ons wagenpark, de uiteindelijk overgebleven CO2-emissie in 2025 zullen we compenseren met de aanplant van bomen.”

 

Groene ambassadeurs.

Zo’n streven is mooi, maar hoe zit het met de implementatie? Grada zegt glimlachend: “Het kostte soms wat overredingskracht om alle medewerkers mee te krijgen, maar inmiddels is iedereen om. We hebben de nieuwe mindset niet van bovenaf opgelegd, maar een aantal medewerkers als groene ambassadeur aangesteld. Dat zette zoden aan de dijk. Neem als voorbeeld de elektrische auto’s. Niet iedereen stond te trappelen om over te stappen, maar uiteindelijk bleek het koudwatervrees en zijn alle medewerkers enthousiast.”

 

Autoregeling aanpassen.

Om de switch naar elektrisch rijden interessant te maken, paste Lomans de autoregeling aan. “Medewerkers met een brandstofauto mogen jaarlijks maximaal 10.000 km privé rijden, bij een elektrische auto is dat ongelimiteerd. Bovendien heeft niemand hier een ‘eigen’ auto. Op verzoek en in goed overleg staan de auto’s van al onze medewerkers ter beschikking. Dat is bijvoorbeeld handig bij ritten waar een e-Golf minder praktisch is, bijvoorbeeld wanneer er een aanhanger getrokken moet worden.”

 

Return on investment.

Lomans heeft een belangrijke pioniersrol in de CO2-reductie. Grada: “Veel ondernemingen hikken tegen de initiële kosten aan. Ik vind dat je naar de return on investment moet kijken, zowel financieel als maatschappelijk. Ons CO2-doel was voor sommige opdrachtgevers doorslaggevend om voor ons te kiezen. En weet je dat over de gehele looptijd een e-Golf per maand hetzelfde kost als een Golf met verbrandingsmotor? Heus, duurzaamheid en kostenbesparing kun je best in één adem noemen.”

Meer informatie over zakelijke mogelijkheden?

Neem contact met ons op