Zakelijk elektrisch rijden

De toekomst is nu

Zakelijk elektrisch rijden

Interesse in het zakelijk rijden van een elektrisch auto? Dan ben jij niet de enige. Emissievrij rijden groeit als kool. Er komen steeds meer aantrekkelijke elektrisch aangedreven modellen op de markt, de actieradius stijgt en het aantal openbare laadpalen in Nederland ontwikkelt zich rap.

Bedrijven weten steeds meer over elektrisch rijden. Toch verschilt de kennis per organisatie. Sommige ondernemingen hanteren al langer CO2-doelstellingen, terwijl e-mobility voor anderen een stip aan de horizon is. Maar wat zeker is; bij werknemer wordt de vraag naar elektrische auto’s steeds groter. Bij Volkswagen Zakelijk stromen de vragen binnen. Bedrijven willen vooral van alles weten over de actieradius van auto’s en over het laden op kantoor, onderweg én thuis. En vanzelfsprekend speelt de total cost of ownership (TCO) mee. Want wat kost elektrisch rijden nu precies? De vragen passen helemaal binnen het tijdsbeeld: elektrisch rijden staat aan de vooravond van een doorbraak. 

Elke situatie uniek

Een groot deel van de vragen gaat over laadpalen. ‘Wat hebben wij als onderneming nodig om elektrische auto’s te kunnen rijden?’, klinkt het. Een eenduidig antwoord is niet makkelijk te geven. Volkswagen Zakelijk hanteert immers maatwerkoplossingen.  Waar het ene bedrijf met 5 tot 10 laadpunten klaar is, heeft een ander misschien veel meer laadpunten nodig. Een belangrijk vraag daarbij is: kan de stroomvoorziening van de onderneming het aan? Volkswagen Zakelijk bekijkt, samen met haar externe partners, daarom vaak eerst de situatie ter plekke. Naast laadpalen op een bedrijventerrein installeert Volkswagen Zakelijk ook laadpunten bij leaserijders thuis.

Elektrisch rijden nu al goedkoper

Zakelijk elektrisch rijden is populairder dan ooit. Cijfers geven aan welke groei elektrisch rijden doormaakt. In 2014 werden er 300 volledig elektrische auto’s verkocht, vorig jaar waren dat er al tweeduizend.  En dit jaar worden dat er naar verwachting ruim drieduizend. Een flink aantal obstakels  zijn immers uit de weg geruimd. Neem de actieradius. Een e-Golf haalt nu, volgens de WLTP testcyclus, al 230 kilometer, terwijl de  aankomende modellen binnen de ID.familie (vanaf 2020) al zo’n 550 kilometer ver reiken. Ruim voldoende om je woon-werkverkeer en klantenbezoeken op één dag te combineren. Ook de TCO, het totaalbedrag voor elektrisch rijden, daalt. Met de e-Golf ben je nu al inclusief elektriciteit onder de streep goedkoper uit dan zijn diesel- of benzinevariant.

Laadstructuur steeds beter

En je elektrische auto kun je overal opladen. Nederland telt momenteel al 37.000 publieke en semipublieke laadpunten. Semipublieke laadpunten zijn daarbij bijvoorbeeld een laadpaal van een dealerbedrijf. Overdag kun je daar laden, maar als ’s avonds het hek sluit niet meer.  Naast die 37.000 reguliere laadpunten, beschikt ons land over 967 snellaadpunten. In de rest Europa neemt het aantal laadpunten eveneens snel toe. Een vakantie naar Zuid-Frankijk met de elektrische auto is goed mogelijk. Het Europese snellaadnetwerk krijgt bovendien een impuls dankzij de deelname van Volkswagen in Ionity;  400 laadpunten komen er erbij met een capaciteit van 350 kilowatt. Daarmee laad je in 15 minuten een elektrische auto volledig op.

Slim laden

Ook zonder een snellader is de elektrische auto praktisch in het gebruik. De e-Golf met een accucapaciteit van 36 kilowatt is via een openbaar laadpunt in 5 uur en 20 minuten vol. Met een eigen laadpunt thuis, rijd je altijd met een volle batterij weg. En onderweg bijladen, bijvoorbeeld op kantoor, gaat sneller als je niet per sé met een volle batterij op pad hoeft. De eerste 80% opladen gaat namelijk rap, de laatste 20% langzamer. Je laadt dus gewoon op als je daar behoefte aan hebt. De slimme navigatie aan boord houdt rekening met hoeveel je waar moet en kunt opladen. Heel eenvoudig!

De juiste stekker

Wie in een elektrische Volkswagen rijdt, kan altijd wel ergens laden. Met één laadpas kun je bij alle laadpunten in Nederland terecht. De meest gangbare stekker om te laden - en die gebruikt Volkswagen dus ook - is de Type 2-stekker voor normaal laden. Voor snelladen is de Combined Charging System-stekker ofwel de CCS-stekker een must. In de toekomst ligt de snelheid van snelladen naar verwachting tot wel 30 keer hoger dan nu.

In overleg

Als je als bedrijf laadpunten op je terrein wil, is het goed eerst contact op te nemen met Volkswagen Zakelijk. Elke situatie is immers anders. Neem ook contact op met de eigenaar van het bedrijfsterrein, want hij heeft zeggenschap over wat er op de locatie gebeurt. Laadpalen zijn in een aantal jaren afgeschreven. Als je na een aantal jaar verhuist als bedrijf, dan kun je altijd de laadpalen tegen boekwaarde overnemen, mits je dat overlegt hebt met de eigenaar van het bedrijfsterrein.

 

Meer informatie over zakelijke mogelijkheden?

Neem contact met ons op
Meer informatie over zakelijke mogelijkheden