Leusden,
14
februari
2023
|
17:13
Europe/Amsterdam

Zes elektrische modellen uit één fabriek: dit is Zwickau

In de Duitse deelstaat Saksen, aan de oevers van de Zwickauer Mulde, vind je een bijzondere fabriek. Op deze plek worden voor de Volkswagen Groep zes verschillende elektrische auto’s onder één dak gebouwd. Hoe dat lukt zonder elkaar voor de voeten te lopen, vertellen onze productie-experts Robert Pahlow en Frank Schemmel. Dit is de Volkswagen-fabriek in Zwickau.

Een som van onderdelen

In Zwickau worden auto’s gebouwd die uiterlijk nogal verschillen. Zo rollen de Volkswagens ID.3, ID.4 en ID.5 er van de band, maar ook de Audi’s Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron, plus de CUPRA Born. Aan de binnenkant hebben ze echter veel gelijkenissen. Zo kan een bumper een heel ander ontwerp hebben, maar worden ze vastgezet met hetzelfde gereedschap en dezelfde schroeven en materialen. Robert Pahlow, Hoofd Productmanagement, kan wel 120 voorbeelden noemen waar gedeelde onderdelen aan bod komen. Ook de software van de modellen die in Zwickau gebouwd worden is veelal dezelfde. Dat wordt mogelijk gemaakt door de technische basis waarop de auto’s staan - het Modular Electric Drive Matrix (MEB). 

Gecontroleerde flexibiliteit

Om aan de grote vraag naar elektrische auto’s te kunnen voldoen, zijn er in Zwickau twee productielijnen actief. De eerste wordt gebruikt voor de Volkswagen ID.3 en CUPRA Born, de tweede voor de Volkswagen ID.5 en de Audi’s Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron. Als je hebt geteld en nog een auto mist, dan ben je een scherpe lezer. De ID.4 kan namelijk op beide productielijnen in elkaar worden gezet. Deze combinatie van flexibele productielijnen draait met de precisie van een ballerina. Dankzij een speciale indicator - het ‘PR-nummer’ - worden de auto’s op de lijn precies naar de juiste plek geleid, zodat de assemblagemedewerkers precies weten welk onderdeel moet worden geïnstalleerd.

De theorie in praktijk gebracht

Sinds 2019 komen er alleen nog elektrische auto’s uit de fabriekspoorten van Zwickau gereden. Volkswagen investeerde ruim 1,2 miljard euro om alle lijnen en machines om te bouwen. En ook het opleiden van alle 9.000 assemblagemedewerkers speelde een belangrijke rol in het proces: bij elkaar ontvingen ze maar liefst 20.000 dagen training op gebied van elektrische auto’s en de bijbehorende techniek. Al met al een hele prestatie, waarmee uiteindelijk zes verschillende auto’s per dag gebouwd kunnen worden. “De fabriek in Zwickau speelt Champions League-niveau op gebied van het produceren van elektrische auto’s. Iets waar alle medewerkers heel trots op zijn.” vertelt productie-expert Frank Schemmel. Die trots zie je in elk geval terug in de goede bouwkwaliteit van de auto’s en aan de enorme toewijding van het voltallige personeel.

Dit zijn de zes auto’s uit Zwickau:

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.