Leusden,
08
november
2017
|
11:38
Europe/Amsterdam

Windsnelheden tot 250 km/u in Volkswagen’s nieuwe Wind Tunnel Efficiency Center

Windsnelheden tot 250 km/u in VW-windtunnel

  • Nieuwe windtunnel creëert sneeuw, regen en extreme temperaturen
  • Realistische simulaties bij min 30 tot plus 60 graden Celsius

In de aanloop naar zijn grootste productoffensief ooit, heeft Volkswagen het nieuwe Wind Tunnel Efficiency Center geopend. Het in Wolfsburg gevestigde centrum – één van de modernste en meest efficiënte in de auto-industrie – heeft een vloeroppervlak van 8.800 m2 en is gecertificeerd om metingen uit te voeren op basis van de WLTP-standaard (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).

In het Wind Tunnel Efficiency Center kunnen auto’s onder realistische omstandigheden worden getest bij windsnelheden tot wel 250 km/u, met als doel het verminderen van de luchtweerstand en het verbeteren van het verbruik en de uitstoot. Daarbij maakt het centrum simulaties onder alle weersomstandigheden mogelijk, bij temperaturen tussen min 30 en plus 60 graden Celsius.

In de windtunnel wordt ieder wiel van een auto op zijn eigen rolband geplaatst. Hierdoor is het mogelijk om de wielen te draaien, net zoals op de weg. Verder is de windtunnel uitgerust met een systeem dat, geholpen door camera’s, ieder voertuig volledig automatisch recht zet voor een optimale meting. Dit proces duurde voorheen dertig minuten, maar is nu in vijf minuten geklaard. Ook is de nieuwe windtunnel één van de stilste ter wereld. Bij een windsnelheid van 160 km/u ligt het geluidsniveau in de tunnel op 65 decibel. Dat is vergelijkbaar met het volume van een normaal gesprek tussen twee mensen. Bovendien kunnen in de tunnel extreme temperaturen, sneeuw, regen en zonlicht worden nagebootst. Mede hierdoor hoeft Volkswagen aanzienlijk minder dure testprogramma’s in afgelegen gebieden af te werken.

Windtunnels blijven belangrijk voor de homologatie van voertuigen en het fijnslijpen en optimaliseren van hun design. In een windtunnel kan bijvoorbeeld binnen twintig minuten de luchtweerstand van een auto worden bepaald. Met een computerberekening duurt dat dagen.