Leusden,
29
april
2021
|
09:42
Europe/Amsterdam

Way to Zero: roadmap van Volkswagen voor klimaatneutrale mobiliteit

  • Uitgebreid pakket maatregelen gericht op versnelling duurzame productie en gebruik van elektrische auto's, investeringen van 14 miljard tegen 2025
  • Streven om CO2-uitstoot in Europa tegen 2030 met gemiddeld 17 ton per auto te verlagen, zo’n 40 procent minder dan in 2018
  • Groene stroom: Volkswagen eerste autofabrikant die forse uitbreiding van windmolenparken en zonne-energiecentrales in Europa ondersteunt
  • Duurzame productie: fabrieken in Europa en Amerika tegen 2030 overgeschakeld op hernieuwbare energiebronnen
Samenvatting

Volkswagen geeft vandaag tijdens de eerste Way to Zero-conventie details vrij over de plannen om uiterlijk in 2050 netto CO2-neutraal te zijn. Een nieuwe tussentijdse mijlpaal is de beoogde vermindering van de CO2-uitstoot per auto in Europa tegen 2030 met 40 procent. Dit is aanzienlijk beter dan de eerdere doelstelling van de Groep van 30 procent (baseline: 2018). Als gevolg hiervan gaat een gemiddelde Volkswagen naar verwachting zo’n 17 ton minder CO2 uitstoten. Naast het versnellen van de transitie naar e-mobiliteit, wordt ook de productie, de toeleveringsketen en de exploitatie van elektrische auto's netto CO2-neutraal gemaakt. Ook de systematische recycling van hoogspanningsaccu’s van oude elektrische auto’s staat hoog op de agenda.

“Volkswagen staat voor duurzame e-mobiliteit voor iedereen. Met ‘Way To Zero’ stellen we het milieu consequent centraal in al onze activiteiten”, aldus Ralf Brandstätter, CEO van Volkswagen. “Ons grote elektrische offensief is nog maar het begin. We gaan op een holistische manier om met decarbonisatie: van productie en gebruik tijdens de levensduur van een auto tot aan recycling. En we zijn de eerste autofabrikant die de inzet van hernieuwbare energiebronnen op industriële schaal gaat ondersteunen.”

Volkswagen ondersteunt de bouw van windmolenparken en zonnecentrales

Sleutelfactor bij het bereiken van CO2-neutrale e-mobiliteit is het consistent opladen van elektrische auto’s met groene stroom. Dit alleen al zou de CO2-uitstoot met bijna de helft verminderen in vergelijking met de standaard elektriciteitsmix binnen de EU. Volkswagen biedt zijn klanten vandaag al groene stroom aan via thuisladen of onderweg via de snellaadstations van IONITY. Het merk gaat nu nog een stap verder. Volkswagen is de eerste autofabrikant die rechtstreeks, en op grote schaal, de uitbreiding van hernieuwbare energie ondersteunt. Met deze support kunnen tegen 2025 in verschillende Europese regio's nieuwe windmolenparken en zonnecentrales worden gebouwd.

Volkswagen heeft al met energiebedrijf RWE contracten afgesloten voor de eerste projecten. In Duitsland ondersteunt Volkswagen de bouw van een zonnecentrale met een totale capaciteit van 170 miljoen kilowattuur per jaar. De bijbehorende energiecentrale wordt zonder enige overheidssubsidie gebouwd in Tramm-Göthen, Duitsland. Met ongeveer 420.000 zonnepanelen wordt dit het grootste onafhankelijke project in Duitsland.

Het is de bedoeling dat alle projecten samen tegen 2025 ongeveer zeven terawattuur extra groene stroom kunnen opwekken. De hoeveelheid hernieuwbare elektriciteit die aan het net zal worden geleverd, groeit parallel met het aantal rondrijdende ID.-modellen. Op deze manier verbetert Volkswagen de footprint van de ID. Family en wordt de basis gelegd voor netto CO2-neutrale mobiliteit.

Groene productie en duurzame toeleveringsketen

Volkswagen zorgt er niet alleen voor dat de elektrische modellen op groene stroom kunnen rijden, maar werkt ook aan het koolstofarm maken van zowel de productie als de toeleveringsketen. Nu al is de elektriciteit die op alle Europese productielocaties wordt gebruikt, afkomstig van hernieuwbare bronnen. De fabriek in Zwickau, waar onder meer de ID.3 wordt gebouwd, was de pionier. Vanaf 2030 moeten alle fabrieken wereldwijd, behalve in China, volledig op groene stroom draaien. In de toekomst worden de grootste uitstoters van CO2 in de toeleveringsketen systematisch aangepakt. Het rolmodel hiervoor is de batterijcelproductie voor de ID.31 en ID.42, die nu al volledig op groene stroom draait.

Volkswagen schakelt nog dit jaar over op andere duurzame componenten die worden toegepast in de modellen van de ID. Family. Voorbeelden zijn batterijbehuizingen, velgen van groen aluminium en emissiearme banden. Er zijn meer dan tien focuscomponenten waarmee de ecologische voetafdruk van de ID. Family kan worden verkleind met zo’n twee ton per auto in de komende jaren. Bij nieuwe voertuigprojecten gaat Volkswagen van CO2-uitstoot een belangrijk criterium maken bij het gunnen van contracten aan leveranciers. Dit geldt ook voor de interne toeleveranciers zoals Volkswagen Group Components. Zo worden de tijdens de Power Day aangekondigde gigafabrieken voor batterijcelproductie volledig van groene stroom voorzien.

Het systematisch recyclen van batterijen, waarmee in de toekomst meer dan 90 procent van de grondstoffen kan worden hergebruikt, gaat een verdere bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. De eerste recyclingfaciliteit van Volkswagen Group Components draait al in Salzgitter.

Versnelling van elektrisch offensief

Een belangrijk onderdeel van Way to Zero is de nieuwe ACCELERATE-strategie waarmee Volkswagen het elektrische offensief wil versnellen. Het doel is de volledige elektrificatie van het nieuwe wagenpark. Tegen 2030 zal ten minste 70 procent van alle verkochte Volkswagens in Europa volledig elektrisch zijn. De ambities liggen duidelijk hoger dan die van EU Green Deal. In Noord-Amerika en China moet het aandeel van elektrische auto’s in de verkoopmix tegen die tijd minimaal 50 procent zijn. Volkswagen brengt elk jaar minstens één nieuwe elektrische auto op de markt.

1) ID.3 - gecombineerd stroomverbruik in kWh /100 km (NEDC): 15,4-13,1, CO2-emissie in g/km: 0; efficiëntieklasse A+

2) ID.4 - stroomverbruik in kWh /100 km (NEDC): gecombineerd 16,9-15,5; CO2-emissie in g/km: 0; efficiëntieklass A+

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.