Leusden,
20
april
2020
|
10:28
Europe/Amsterdam

Wanneer een visie werkelijkheid wordt

Samenvatting

Terwijl de reguliere productie in de autofabriek in Zwickau tijdelijk stilstaat, wordt verderop op het fabrieksterrein in de zogenaamde Pilothal gewerkt aan de elektrische toekomst van Volkswagen AG. Hier werken de medewerkers zeer gedreven aan de nieuwe elektrische modellen, terwijl de afstandsregels met betrekking tot het coronavirus COVID-19 strikt worden nageleefd.

Inmiddels is het een ‘heilige plek’ in de fabriek in Zwickau: een onopvallende loods met een witte toegangsdeur, zoals eigenlijk alle andere toegangsdeuren op het fabrieksterrein van Volkswagen. Rechts van de deur hangt een bord dat verwijst naar het “E-Mobility Center”. Achter deze muur wordt de toekomst van Volkswagen AG gecreëerd: de volledig elektrische modellen van de ID.3 en ID.4. 

Terwijl de productie in de meeste productiehallen in Zwickau is opgeschort draait deze pilothal op volle toeren. “Ondanks de stopzetting van de productie blijven we aan de pre-serie voertuigen voor Audi, SEAT en Volkswagen werken. Bovendien bieden we ondersteuning voor de start van de productie, bijvoorbeeld met elektriciteit en elektronica”, zegt Robert Pahlow, hoofd van MEB Start-up Management. Dit team houdt zich bezig met het klaarmaken van de pre-series van de nieuwste elektrische modellen van de Volkswagen Groep. “Concreet houdt dat in dat medewerkers op verschillende plekken in de hal werken aan verdere verbeteringen aan de carrosserie, het verfijnen van de instellingen voor chassis, verlichting en het elektrische systeem van de ID. voertuigen. Daarnaast voeren we belangrijke analyses van de elektronica uit. Ook de laatste kwaliteitscontroles staan ​​op de agenda.”

Komende zomer start aflevering ID.3

"Het is echt gigantisch: iedereen wordt er in meegesleept", zegt een opgetogen Carsten Friedrich (47), hoofd van de pilothal in Zwickau. “De collega's zijn overtuigd van het belang van het project waaraan ze momenteel werken. Iedereen committeert zich aan het doel om in de komende zomer de voertuigen af te leveren aan de pre-bookers van de ID.3.”

Strenge gezondheidsmaatregelen

De corona COVID-19 pandemie heeft de werkroutine in de hal veranderd. De belangrijkste boodschap is: houd afstand. Zo is de helft van de bruggen vrijgehouden, worden vergaderingen op afstand gehouden en is het aantal schoonmaakmomenten in de loods verhoogd. Ook nieuw: medewerkers vullen presentielijsten tijdens elke bijeenkomst in. “We willen precies weten wie in welke bijeenkomst was. Voor het geval dat”, zegt kwaliteitsinspecteur Antje Pflug (52). 'We houden ons 100 procent aan de strengere regels', vult voertuigcoördinator Sven Zander (49) aan.

Elektrische offensief begint in Zwickau

In de fabriek in Zwickau wordt sinds november 2019 gewerkt aan de serieproductie van de volledig elektrische ID.3 en gewerkt aan de voorserie van de ID.4. In Zwickau worden dit jaar meer dan 100.000 elektrische auto's gebouwd. In 2021 wordt de capaciteit uitgebreid tot 330.000 elektrische voertuigen. In de zomer van 2020 eindigt het tijdperk van voertuigen met verbrandingsmotoren met de uitfasering van de Golf Variant.

Massaproductie van elektrische auto’s

Na Dresden is Zwickau de tweede Volkswagen-fabriek die volledig is omgebouwd voor e-mobility en de eerste fabriek van het merk die tot massaproductie overgaat. Volkswagen investeert meer dan 1,2 miljard euro in de ombouw. Hiermee is de Zwickau-fabriek één van de meest efficiënte fabrieken van elektrische auto’s in Europa. In de komende zomer wordt ook de tweede productielijn omgebouwd. "Hier in de fabriek in Zwickau begint het elektrische offensief van Volkswagen. Dat beseft iedereen hier ', zegt Robert Pahlow, hoofd van het MEB start-up Management.

Fabriek en product in volledige CO2-balans

Tegen jaar 2029 is het bedrijf van plan om vanuit de hele Volkswagen Groep maar liefst 75 volledige elektrische en nog eens 60 hybride modellen te lanceren. De eerste ID.3-voertuigen komen in de zomer van 2020 in handen van de klant. En het milieu profiteert ook mee, want ID.3 en ID.4 rollen met een volledig CO2-neutrale balans van de productieband in Zwickau. Dit wordt onder meer mogelijk gemaakt doordat zowel de productie van de accucellen als de voertuigproductie op 100 procent groene stroom draaien.