Leusden,
19
augustus
2015
|
14:00
Europe/Amsterdam

Geen compromis; Volkswagen wil de Rallye Deutschland winnen

  • Kans voor Sébastien Ogier om nu al wereldkampioen rally’s 2015 te worden
Ogier en Ingrassia hebben bij de Rallye Deutschland aanstaand weekend een eerste ‘match point’ om voor de derde keer op rij met een Volkswagen Polo R WRC gekroond te worden tot wereldkampioenen rally’s.

Na alle WRC-rally’s ter wereld al een of meerdere keren gewonnen te hebben staat vreemd genoeg de Rallye Deutschland nog niet vermeld op het lijstje van Volkswagen. Daar willen de drie coureurs Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen bij de komende editie van 20 tot en met 23 augustus 2015 verandering in brengen. De Rally Germany, de negende ronde in het FIA World Rally Championship 2015, is tot op heden de enige rally uit het WRC die nog is gewonnen door de 318 pk sterke World Rally Car van Volkswagen. De drie teams zijn er dan ook op gebrand dit keer de beker mee te nemen naar Wolfsburg. De opdracht is echter niet eenvoudig want de Deutschland Rallye is ongemeen zwaar en kent ieder jaar veel drama’s.

Volkswagen Motorsport Director Jost Capito. “Er is geen enkele andere WRC-rally die wij zo graag willen winnen als deze. We hadden dat de afgelopen twee jaar al kunnen doen maar moesten de overwinning uit handen geven terwijl Sébastien Ogier (2013) en Jari-Matti Latvala (2014) op kop lagen. Sébastien Ogier en Jari-Matti Latvala hebben al eerder asfaltrally’s gewonnen en Andreas Mikkelsen is meer dan klaar voor zijn eerste zege. Hij wordt iedere rally sneller. Ook het team achter onze rijders zal zijn uiterste best doen om de overwinning in de wacht te slepen. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.”

Voor de Rallye Deutschland zal Volkswagen Motorsport vertrouwen op de auto’s die al zijn ingezet in de Monte Carlo Rally, de Rally van Mexico, de Rally van Portugal en de Rally van Polen. Om optimaal voorbereid te zijn op de condities in Duitsland heeft het team uitgebreid getest op Corsica en in Duitsland.

Vier passages over de Baumholder PanzerplatteAlle klassementsproeven van de Rally Germany zijn bekend voor de deelnemers. De beroemde Panzerplatte van het militaire trainingsgebied Baumholder met de verraderlijke ‘hinkelsteinen’, staat maar liefst vier keer op het programma. Dit gebied wordt slechts één keer per jaar opengesteld voor publiek en ieder jaar worden meerdere deelnemers slachtoffer van de grote rotsblokken langs het parcours die bedoeld zijn om tanks tegen te houden. De langste KP op Baumholder is maar liefst 45,61 kilometer lang. De hoogtepunten van de rally zijn echter de twee speciale klassementsproeven op zondag, ‘Stein & Wein’ en ‘Drohntal’, tussen de wijnranken langs de Moezel. De laatste KP, de tweede doorgang van ‘Drohntal’ is tevens de Power Stage voor extra punten.

Eerste match punt point voor Ogier

Sébastien Ogier moet winnen om kans te maken op de wereldtitel, en dan moet teamgenoot Latvala niet hoger eindigen dan zevende. Ogier: “Ik heb gemengde gevoelens. Ik ben in Duitsland altijd snel geweest, maar heb ook wel wat kleine foutjes gemaakt op die smalle weggetjes. We hebben de remmen extra getest want die zijn hier van groot belang. Het op topsnelheid rijden over de smalle, bochtige weggetjes tussen de wijnranken is met de Polo een en al plezier. Ik zal tijdens de rally niet aan de wereldtitel denken maar het zou mooi zijn als we op de hoogste trede van het podium zouden finishen.”

“Er is geen enkele andere WRC-rally die wij zo graag willen winnen als deze. Het team achter onze rijders zal zijn uiterste best doen om de overwinning in de wacht te slepen. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.”
Volkswagen Motorsport Director Jost Capito