Leusden,
04
mei
2016
|
10:27
Europe/Amsterdam

Volkswagen verkozen tot meest innovatieve volumemerk

  • Automotive INNOVATIONS Award 2016 voor Volkswagen
  • 15 wereldprimeurs en 89 nieuwe features
  • Eerste prijzen in categorieën ‘conventionele aandrijflijnen’ en ‘connected car’

Het Center of Automotive Management (CAM) heeft in samenwerking met adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) Volkswagen AG uitgeroepen tot het meest innovatieve autoconcern. Niet in theorie, maar relevant in de praktijk met belangrijke innovaties die beschikbaar zijn voor een groot publiek omdat ze leverbaar zijn in populaire modellen als de Golf en de Tiguan.

Volkswagen eindigde dit jaar drie keer op de eerste plaats in de categorieën ‘meest innovatieve volumemerk’, ‘conventionele aandrijflijnen’ en ‘connected car’. Daarnaast werd Volkswagen AG voor de zesde keer uitgeroepen tot ‘meest innovatieve autoconcern’. Het tot de Volkswagen Groep behorende merk Audi eindigde eveneens in drie categorieën op de eerste plek.

Dr Frank Welsch, lid van de Raad van Bestuur van het merk Volkswagen en hoofd van de ontwikkelingsafdeling, zei in zijn speech tijdens de awarduitreiking: “Volgens onafhankelijke experts zal 90 procent van de toekomstige innovaties op autogebied elektronica-gerelateerd zijn. Wij delen die mening.” De Volkswagen-modellen van de toekomst zullen volgens Welsch de omgeving waarin ze rijden herkennen en ermee communiceren. “Ze zullen situaties evalueren en intelligente beslissingen nemen. Veel van de daarvoor benodigde systemen zijn vandaag de dag al te vinden in modellen als de Golf, de Passat en de nieuwe Tiguan. We illustreren tevens onze toekomstvisie aan de hand van concept cars, zoals de T-Prime Concept GTE die we net hebben geïntroduceerd in Bejing. Eén ding is duidelijk: de huidige innovatiegolf zal leiden tot een nieuwe standaard op het gebied van mobiliteit die ons leven verrijkt door voor aanzienlijk meer veiligheid, comfort en duurzaamheid te zorgen. De Automotive INNOVATIONS Award onderstreept dat nog eens.”

‘Meest innovatieve volumemerk’
Volkswagen werd verkozen tot ‘meest innovatieve volumemerk’ omdat het gedurende de rapportageperiode 89 nieuwe features en de meeste innovaties introduceerde, waaronder 15 wereldprimeurs. De Tiguan, Touran en Sharan speelden daarbij een hoofdrol. Innovaties die met name werden geprezen zijn Park Assist, het City Emergency Braking-systeem en de file-assistent. “Volkswagen lanceerde met de Passat GTE bovendien de zuinigste plug-in hybride in de middenklasse”, zo staat er in het juryrapport.

Koppositie met 20 aandrijfinnovaties|
Volkswagen neemt een koppositie in met 20 vermelde innovaties in de categorie ‘conventionele aandrijflijnen’ van volumemerken. Zo vermeldt het juryrapport bijvoorbeeld: “De zuinige benzine- en dieselmotoren in de Sharan, Touran, Tiguan, Golf en Passat werden uitstekend beoordeeld.” Verderop staat: “Dit betekent dat Volkswagen het verbruik met 18 procent heeft weten te verlagen ten opzichte van zijn voorganger, de Touran 1.4 TSI DSG.”

Hoogste aantal wereldprimeurs
Volkswagen introduceerde in totaal 47 innovaties in de categorie ‘connected vehicle’. Dit is aanzienlijk meer dan de andere genomineerde merken. Een andere opmerking uit het rapport: “Veiligheidssystemen als de parkeer-, rem- en noodstopassistenten die voor verschillende modellen beschikbaar zijn, leverden Volkswagen de eerste plaats onder de volumemerken op in de categorie ‘networked vehicles’.” De jury was van mening dat “het hoge aantal wereldprimeurs (14) opvallend was. Een voorbeeld is de eerste noodstopassistant in een MPV (Touran) en in een SUV (Tiguan).”

Het Duitse Center of Automotive Management (CAM) is een onafhankelijk instituut voor empirisch automotive- en mobiliteitsonderzoek en voert jaarlijks omvangrijke onderzoeken uit in samenwerking met PricewaterhouseCoopers (PwC).