Leusden,
17
oktober
2018
|
09:00
Europe/Amsterdam

Volkswagen brengt auto’s tot leven met innovatief lichtdesign

Volkswagen brengt auto’s tot leven met innovatief lichtdesign

  • Volkswagen is pionier in lichttechnologie
  • Verlichting is tegenwoordig zowel functioneel als emotioneel
  • Nieuwe concept ‘extraterieur’ blaast een auto leven in
  • In de toekomst gebruiken voertuigen licht om met mensen te communiceren
Samenvatting

Halogeen, xenon, LED, laser en OLED… In slechts twintig jaar tijd is de lichttechnologie en het lichtdesign van auto’s enorm veranderd. Daarbij hebben koplampen er een nieuwe functie bij gekregen. Ze moeten niet alleen functioneel zijn, maar ook bijdragen aan de (letterlijke) uitstraling van een auto. Lichtdesign geeft een voertuig een gezicht, met een eigen uitdrukking en een individuele persoonlijkheid. Die ontwikkeling heeft grote invloed op het werk van Volkswagen-ontwerpers.

In de tijd van de Volkswagen Kever en de eerste generatie Golf konden koplampen eigenlijk alleen maar rond zijn. In de afgelopen decennia is de koplampvorm echter een groot onderdeel geworden van het algehele ontwerp van een voertuig. Het lichtdesign bepaalt de uitstraling van een auto en wordt steeds belangrijker. “Koplampen trekken onze aandacht”, benadrukt Klaus Bischoff, Executive Director van Volkswagen Design. “Meer dan ieder ander designelement bepalen zij onze perceptie van een voertuig. Instinctief willen we een auto in de ogen kijken, in de koplampen. Ze geven een auto iets menselijks.”

Interactie dankzij verlichting

In de nabije toekomst wordt dat aspect nog veel belangrijker. Verlichting staat dan niet alleen garant voor meer veiligheid, maar ook voor een betere communicatie en interactie met andere weggebruikers. Het exterieur en interieur en van een auto krijgen dan gezelschap van een nieuw concept: het extraterieur. Het gaat dan bijvoorbeeld over koplampen die met de omgeving kunnen ‘praten’, zoals bij de ID. VIZZION, die knipoogt naar zijn eigenaar als die op de auto afloopt.

Oogcontact in het verkeer

Verder is licht in het drukke verkeer heel goed te gebruiken als communicatiemiddel. Zo kunnen koplampen ‘oogcontact’ houden met andere weggebruikers en bijvoorbeeld aangeven of een auto in zijn autonome modus rijdt, of hij een voetganger heeft gezien, of hij wil optrekken en of hij nog aan het opladen is.

Volkswagen loopt voorop in de ontwikkeling van lichttechnologie, onder meer met de optionele IQ.Light Matrix-LED koplampen van de Touareg. Die zijn uitgerust met een speciale slecht weer-functie die schittering op natte wegoppervlakken vermindert door vlak voor de auto de lichtintensiteit van de koplampen te verminderen.

Proactieve verlichting

Dat soort intelligente verlichting wordt steeds populairder. Zo is de Volkswagen Arteon optioneel uitgerust met het Active Lighting System. Dat gebruikt LED-lampjes om proactief en onafhankelijk van stuurbewegingen alvast een bocht in te schijnen. Het baseert zich op beelden van de frontcamera en informatie uit het navigatiesysteem. De bestuurder heeft daardoor tot wel twee seconden eerder zicht op wat er zich in een bocht bevindt. Soms kunnen die twee seconden cruciaal zijn.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.