Leusden,
12
augustus
2016
|
09:44
Europe/Amsterdam

Volkswagen Beetle Dune: DNA vol pure pret

De Volkswagen Beetle Dune deelt zijn naam niet alleen met de kleurrijke dune buggy’s uit de jaren ‘60, hij heeft ook het avontuurlijke en vrolijke DNA van die auto’s.

Scheurend over stranden met zelfgemaakte buggy’s op basis van de Kever. Vaak had de originele motor toen plaatsgemaakt voor een sterke V8. Toch waren de Californische dune buggy’s niet de eerste fun-Beetles: daarvoor moet je terug naar 1948, toen Hebmüller de eerste Kever Cabrio presenteerde. Er was toen keuze uit maar liefst twee verschillende open Beetles, die van Hebmüller, met plek voor twee volwassenen en twee kinderen, maar ook die van Karmann, met plek voor vier volwassenen.

Voor de Beetle Dune heeft Volkswagen goed gekeken naar al zijn iconische voorgangers. De verhoogde en opgevoerde Baja Beetles, de dune buggy’s, de speciale modellen die Volkswagen zelf bouwde als de Yellow/Black Racer en ook de cabriolets. Alle elementen werden gecombineerd in de Beetle Dune. De auto is daarmee niet alleen hoger en stoerder dan een normale Beetle, ook de levensvreugde die al die auto’s bieden is in de Dune gestopt.

Welke Kevers gingen de Beetle Dune zoal voor?

- Karmann Jolly
Met zijn rieten stoelen en stoffen dakje is de door Karmann gebouwde Jolly uit 1960 misschien wel de vrolijkste Beetle die er ooit is gebouwd. Je zou misschien verwachten dat er een Beetle Convertible als basis diende, maar dat is niet het geval. Karmann gebruikte een standaard Kever en verwijderde het dak, de zijruiten en de portieren, zodat het bijna een strandstoel op wielen werd. Heel veel luchtiger dan de Jolly wordt het niet. Voor de aandrijving zorgt een 30 pk sterke 1,1 liter boxermotor. Niet gemaakt om te racen, maar om rustig over boulevards te toeren.

- Dune Buggy
In Californië werden in het begin van de jaren ‘60 steeds vaker duinraces gehouden. Veel van die auto’s hadden een grote zware V8 en een zelfgebouwd chassis. In 1964 kwam boten- en surfplankbouwer Bruce Meyers op het idee om een chassis van een Kever te voorzien van een lichtgewicht body van polyester. En zo is de dune buggy geboren. Zijn eerste auto was een knalrode, die liefkozend de naam ‘Old Red’ kreeg. Door de jaren heen zijn er heel veel varianten op de dune buggy van Meyers gekomen, waaronder de in Nederland gebouwde Ruska.

- Baja Bug
De Baja Bug ontstond ook in Californië als goedkoper antwoord op de dune buggy’s. De carrosserie bleef namelijk grotendeels intact, maar de voor- en achterschermen kregen een andere vorm om plaats te bieden aan de verhoogde ophanging en grote wielen. Ook werden de bumpers verwijderd en verdween de motorkap, zodat de motor zichtbaar werd. De eerste Baja Beetle werd gebouwd door Gary Emory in 1968. Net als met de dune buggy zouden er vervolgens heel veel varianten volgen.

Pure pret vanaf september
De Volkswagen Beetle Dune is vanaf september leverbaar, als coupé en cabriolet. Zoals je mag verwachten is hij ook in wilde kleuren te bestellen, die bovendien terugkomen in het interieur. Net als bij alle fun-Beetles die hem in de afgelopen 77 jaar voorgingen, staat namelijk één ding voorop: pure pret.