Leusden,
08
april
2022
|
11:38
Europe/Amsterdam

Van elektrische T2 tot ID. Buzz: de renaissance van een slim idee

Samenvatting

Duitsland wordt voor het eerst gekroond tot Europees kampioen voetbal, in Zweden laat een bandje met de naam ABBA voor het eerst van zich horen en in Wolfsburg rolt de eerste volledig elektrische Volkswagen-bus van de band. We schrijven 1972. Wat niet veel mensen weten, is dat in dit jaar de droom van een emissievrije bus voor dagelijks gebruik ontstond. Een droom die vijftig jaar later werkelijkheid werd met de wereldpremière van de ID. Buzz. Een reis terug in de tijd, naar de roots van de elektrische Volkswagen-bus.

Ruim vijftig jaar geleden creëerde Volkswagen al de basis voor de volledig elektrische ID. Buzz, die meerdere generaties Volkswagen-busjes in zijn genen heeft. In 1970 legde Adolf Kalberlah de fundering voor de ontwikkelingsafdeling ‘Future Research’, die de eerste Volkswagens met elektrische aandrijfsystemen ontwierp. Twee jaar later presenteerde het merk een elektrische bestelbus op basis van de T2. Aanvankelijk nog als testvoertuig, maar later ook in een zeer beperkte oplage, met uiteenlopende optionele configuraties. Hiermee was de visie voor de elektrische Volkswagen-bus geboren, zij het dat het resultaat nog niet heel erg praktisch was. Het eerste prototype van de T2 – een versie met open laadbak – woog 2,2 ton en had een accu die liefst 880 kg woog, bij een capaciteit van 21,6 kWh. In vergelijking met de huidige batterijsystemen waren de cellen niet alleen zwaar, ze sloegen ook aanzienlijk minder energie op.

Nu, vijftig jaar later, heeft het accupakket in de ID. Buzz een capaciteit van 77 kWh (netto) en weegt het 500 kilogram; het resultaat van jarenlang onderzoek en ontwikkeling. Bovendien heeft de technologische vooruitgang een groot effect gehad op de wendbaarheid en het bereik van de moderne elektrische bus.

Ruimtebesparend MEB-platform

De elektrische T2 uit 1972 had de structuur van de reguliere T2 als basis. Daardoor was het lastig om de accu in de vloer van de bus te monteren. Die kreeg daarom een plek op de laadvloer, waar hij ook kon worden verwijderd. De ID. Buzz daarentegen staat op het modulaire platform voor elektrische auto’s (MEB) van de Volkswagen Groep en heeft een compleet nieuwe basis. Daardoor werd het mogelijk om het accupakket zeer laag en plat in de sandwichstructuur van de bodem te integreren. Het resultaat: een lager en dynamischer zwaartepunt voor extra wendbaarheid, veiligheid en een gezonde dosis rijplezier. Bovendien creëert deze constructie nieuwe mogelijkheden, meer ruimte en een nieuw ruimtelijk gevoel in het interieur. Omdat er geen motor in het vooronder ligt - met een extreem grote stuurhoek tot gevolg - heeft de ID. Buzz nog een belangrijk voordeel. De draaicirkel van het nieuwe model meet slechts elf meter, vergelijkbaar met die van een Volkswagen Golf. Daardoor is de ID. Buzz in zelfs de kleinste parkeerplekken te manoeuvreren en is hij bij uitstek geschikt voor gebruik in de stad.

Het accupakket: laden in plaats van vervangen

Het rijbereik van de elektrische T2 bedroeg destijds maar 85 kilometer. Reden voor Volkswagen om in 1978 een - voor die tijd - zeer innovatief accuruilsysteem te introduceren, als onderdeel van een vloottest met zeven T2’s in Berlijn. Bij het vervangingsstation in Tiergarten vergde het slechts vijf minuten om een lege accu te vervangen voor een volgeladen exemplaar. Dit zorgde voor een drastische vermindering van de wachttijd van enkele uren die het opladen van een accu zou vergen.

Het principe van accuvervanging wordt door Volkswagen tegenwoordig niet meer gebruikt. Mede omdat de laadprestaties sindsdien enorme stappen hebben gemaakt. Dankzij een maximum laadcapaciteit van 170 kW bij snelladers kan de ID. Buzz bijvoorbeeld in een half uur van 5 naar 80 procent worden opgeladen.

T2: pionier in energieterugwinning

Op het gebied van energieterugwinning was Volkswagen in de jaren ’70 al erg vooruitstrevend. De elektrische T2 beschikte destijds al over een energieterugwinsysteem dat bewegingsenergie tijdens het remmen omzette in stroom om de accu mee op te laden. Voor die tijd een enorme prestatie, anno 2022 een vanzelfsprekendheid. De technologie werd voor de ID. Buzz weliswaar verder verfijnd en geoptimaliseerd, maar het basisprincipe van energieterugwinning vanuit beweging binnen een gesloten systeem bleef onveranderd. In de ID. Buzz kan deze technologie het rijbereik met 20 tot 30 procent vergroten.

Vijf decennia aan innovatie

Vijf decennia aan voortschrijdend inzicht in technologie hebben gezorgd voor gigantische stappen in de technische ontwikkeling van voertuigen. Wie had in 1972 ooit durven denken dat men een Volkswagen-bus konden leren zichzelf te parkeren, zoals de ID. Buzz dat kan. Of via spraakbediening tegen hem praten, om te voorkomen dat de ramen beslaan of om hem te vragen een route inclusief laadstops te berekenen?

Wat in 1972 begon als pionierswerk met de elektrische T2 bestelbus is nu, vijftig jaar later, realiteit. De ID. Buzz is vooruitstrevend en veelzijdig, en combineert de belangrijkste autotrends van onze tijd: elektromobiliteit, intelligente samenwerking van assistentie- en informatiesystemen, de techniek voor geautomatiseerd rijden en ‘over-the-air’ software-updates. 

Begin maart beleefden de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo hun wereldpremière en inmiddels zijn ze helemaal klaar voor de toekomst van mobiliteit.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de ID. Buzz? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.